DSV satser på jernbanetransport
DSV vil med en ny jernbanerute flytte mere af sin lastbiltransport og skibstransport over på skinner.
Logistikvirksomheden DSV vil fremover flytte en del af lastbiltransporten over på en ny jernbanerute, der dagligt giver forbindelse mellem Danmark og Duisburg i Tyskland. Herfra er der direkte forbindelse til Kina, der er godstransportens helt store trækplaster, skriver børsen.dk.
Læs også: Svært at afsende gods med jernbanen
Gennem jernbanetransport kan en container fra Kina være i Europa på mellem to og tre uger. En rejse der tager mellem 30 og 40 dage med et containerskib. Dog er det dyrere at bruge jernbanen, særligt for tiden hvor rederiernes containerrater er rekordlave.
Derfor vil jernbanetransporten ikke være aktuel for de virksomheder, der kun har fokus på lave transportomkostninger. Løsningen tilgodeser i stedet de virksomheder, der ønsker en hurtig levering.
"Fra Kina vil jernbanen kunne tiltrække for eksempel tekstiler, reservedele og værdifulde it-produkter, som skal hurtigt ud på det europæiske marked", siger Simon H. Galsgaard, administrerende direktør i DSV Road, til børsen.dk.
Læs også: Klimavenlig godstransport afhænger også af køberen
Den nye forbindelse mellem Danmark og Duisburg er bygget på baggrund af en større opgradering af jernbaneforbindelserne mellem Asien og Europa.
-SSM