Verden fastholder globaliseringsniveau på 25 procent
DHL og New York University’s Stern School of Business har offentliggjort den nye ’DHL Global Connectedness Tracker’, som opdaterer den mest omfattende tilgængelige analyse af globaliseringens tilstand og udvikling. Denne 'tracker', som er en udvidelse af den etablerede ’DHL Global Connectedness Report’, følger strømme af handel, kapital, information og mennesker på tværs af kloden.
DHL Global Connectedness Tracker måler international aktivitet i forhold til national aktivitet på en skala fra 0 procent til 100 procent. Med en nuværende score på 25 procent viser trackeren, at globaliseringen holder sig stabilt på et rekordhøjt niveau, hvilket understreger de internationale strømmenes modstandsdygtighed over for geopolitiske spændinger og usikkerheder. Dette niveau viser også, at selv efter årtiers globalisering er verden langt fra fuldt forbundet.
Trackeren indeholder værktøjer, der giver brugere mulighed for at undersøge tendenser efter region, geopolitiske alliancer og individuelle lande. Den giver også mulighed for at downloade data og diagrammer til offline analyse og deling.
"Global Connectedness Tracker viser, at der stadig er utallige muligheder for lande og virksomheder til at udvide deres markeder globalt. Selvom dette komplekse landskab er i konstant forandring, forbliver de grundlæggende drivkræfter og fordele ved internationalt engagement”, udtaler John Pearson, CEO for DHL Express.
De seneste data understreger global handel som en afgørende faktor. I 2023 blev 21 procent af værdien af alle varer og tjenester produceret globalt handlet internationalt – tæt på rekordhøjden på 22 procent, som først blev nået i 2008 og matchet i 2022.
Handelsrelationerne mellem USA og Kina er fortsat aftagende. Den direkte handel mellem de to lande faldt fra 3,5 procent af den globale varehandel i 2016 til 2,6 procent i 2024 (januar-juli). Samtidig viser data, at denne handel kun udgør en lille del af verdenshandelen.
Trackeren afslører, at lande, der hverken er tætte allierede med USA eller Kina, i stigende grad deltager i verdenshandelen. Andelen af handel med ‘neutrale’ lande steg fra 42 procent i 2016 til 47 procent i 2024, med lande som De Forenede Arabiske Emirater, Indien, Vietnam, Brasilien og Mexico som store vindere.
Læs også: Startups forventer, at AI vil sparke til Europas vækst
Selvom der er udsigt til potentielle toldforhøjelser og nye handelskonflikter under Donald Trumps tilbagevenden som præsident, understreger analysen, at globaliseringen næppe vil blive rullet tilbage. International handel har vist modstandsdygtighed gennem Brexit, handelskrigen mellem USA og Kina, Covid-pandemien og konflikterne i Ukraine og Gaza.
Selvom der har været stigende interesse for at producere varer tættere på forbrugerne, viser analysen, at regionalisering ikke overtager globaliseringen. Faktisk foregår de fleste strømme over stabile eller længere afstande. I de første syv måneder af 2024 blev varer transporteret over de længste gennemsnitlige afstande nogensinde (4.970 km). Andelen af varehandel inden for større verdensregioner faldt til et nyt lavpunkt på 51 procent.
Kilde: DHL
/ PiB