Vejr og vilde varemængder presser europæiske lufthavne
Lufthavne på tværs af Europa opfordrer speditører til at hente gods så hurtigt som muligt. På grund af store og uforudsigelige mængder gods, samt dårligt vejr bevæger lufthavnene sig ind og ud af backlog hver uge – og de har brug for alt den hjælp de kan få.
Hos Dnata i Schiphol Lufthavn, Amsterdam, er man blevet ramt af den perfekte storm. Godsvolumen er 40 procent højere end sidste år, mens fragtramperne oplever 13 procent mere aktivitet.
”Hver uge skal vi jonglere med mange ting, og import har særligt travlt”, fortæller Ross Marino, der er Dnatas adm. direktør for Europa til The Load Star: ”Store mængder gods kommer ind om torsdagen, mere kommer fredag og hen over weekenden – men det hele bliver på lageret indtil mandag”.
Læs også: Coronakrisen har udviklet Region Hovedstadens logistik
Samtidig gik lagerets ETV-system ned i slutningen af januar, som satte alt i bero. Først da en reservedel ankom fra Tyskland, kunne de daglige processer fortsætte.
”Så blev vi ramt af en snestorm – hele lufthavnen stod stille. Køretøjer kunne ikke afhente, og så blev lufthavnen sat i alarmen, hvilken kun tilføjede til forsinkelserne”, forklarer Ross Marino.
Ikke alene
Selvom man har været ualmindeligt uheldige i Schiphol lufthavn, er det ikke fordi, det er guld og grønne skove i Europas resterende lufthavne.
Blandt andet i Frankfurt er mængden of gods også højere end man plejer at se – og det skaber problemer.
Læs også: DHL får bygget ny pakketerminal i Kastrup Lufthavn
”Vi har en kapacitetsberedskabsplan, som normal ville hjælpe os med at håndtere en højere strøm af gods, men den nuværende høje efterspørgsel på luftfragtskapacitet – forværret af at den forventede nedgang i forbindelse med kinesisk nytår ikke skete – betyder, at vi har langsommere behandlingstider”, udtaler en talsperson for Frankfurt Lufthavn til The Load Star.
De håber ligeledes, at speditører og andre stakeholders hjælper til ved hente sine varer hurtigst muligt, samt generelt bidrage til det bedst mulige flow af varer.
Kilde: The Load Star
- KCP