Coronakrisen har udviklet Region Hovedstadens logistik

Region Hovedstaden fungerede som nationalt centrallager for værnemidler og testudstyr for alle landets hospitaler under coronakrisen. Det udfordrede både kapacitet og de 180 medarbejdere til det yderste – men skabte også et stærkt fællesskab samt udvikling af både kultur, processer, faciliteter, samarbejde og indkøbsprincipper.

”… alle har vist flot indstilling, og midt i krisens alvor har det også været spændende at håndtere udfordringerne”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov. Foto: Region Hovedstaden..

27.10.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Der har været og er stadig meget travlt, og hele organisationen har arbejdet utrolig mange timer, løbet meget stærkt og været under stort pres. Men det har også været spændende - og det har givet os en anledning til at evaluere og udvikle på næsten alt fra beslutningsprocesser og kultur over fysiske rammer til risikostyring i vores indkøb”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov, der er enhedschef i Logistik og Forsyning, som er placeret i regionens Center for Ejendomme.

Frontpersonalet i hvide kitler på landets sygehuse og lægepraksisser har fået meget opmærksomhed og fortjent anerkendelse i de sidste måneder for deres store indsats under covid-19 krisen. Men der er også en stor mængde medarbejdere, som har arbejdet bag kulisserne for at sikre den livsvigtige forsyning af værnemidler og andre kritiske varer til landets sundhedssektor.

Dobbelt produktion
Trykket på regionens logistikenhed har i foråret og forsommeren været cirka dobbelt op i forhold til normale forhold. ”Normalt producerer vi cirka 6000 ordrelinjer om dagen, og i flere måneder under coronakrisen var vi oppe på 11.-12.000 ordrelinjer. Vi kørte cirka det dobbelte antal lastbiler ud med varer til regionens hospitaler og med covid 19-værnemidler som sprit, masker og mundbind til hele Danmark”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov.

Logistikenheden beskæftiger cirka 180 medarbejdere, har cirka 4500 interne kunder i regionen og lagerfører cirka 4000 vareenheder. ”Lige før påske omdannede vi en ejendom til at fungere som covid 19-lager for alle landets sygehuse. Her modtager vi store mængder værnemidler fra Københavns Lufthavn, som vi ompakker og sender videre ud til hospitaler og lægepraksisser i hele landet”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov og supplerer: ”Vores indkøbsafdeling har været stærkt udfordret af, at vores faste leverandører af værnemidler var under hårdt pres og derfor meget usikre. De har i stor stil måtte finde erstatningsvarer fra alternative leverandører. De nye varer skal oprettes i vores system med stamdata om blandt andet vægt og mål, så det er tidskrævende. Men indkøbsafdelingen har tacklet udfordringerne med kreativitet og gå-på-mod”.

Erstatningsvarer og nye leverandører
Indkøbsafdelingens normale mundbind er for eksempel en FFP3-maske fra faste leverandører. Men leverandørerne kunne slet ikke følge med den globale efterspørgsel på masker, og det betød så, at der pludselig ikke var masker til den danske sundhedssektor. Indkøbsafdelingen er i store træk lykkedes med at erstatte maskerne fra faste leverandører med masker fra alternative leverandører.

Logistikenheden indgik hurtigt en aftale med DSV om, at DSV’s lagerfaciliteter fungerede som stødpudelager for regionen. ”Vi har bedt alle hospitalerne om at bestille ekstra mange varer ind, så de har et sikkerhedslager på op til seks måneders forbrug af kritiske varer. Det stiller selvfølgelig krav om flere lagerkvadratmeter, og vi kigger lige nu på nye bygninger, som vi kan udvide vores lagerkapacitet med”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov.

Krisen byder på meget læring
Han fremhæver, at coronakrisen har givet anledning til at evaluere stort set alt i logistikenheden. Han peger for eksempel på følgende:

• Er sortimentet bredt nok, eller skal der nye varer og alternative leverandører ind?
• Er beslutningsprocesserne tilstrækkelig hurtige og agile?
• Hvordan kan vi forbedre kommunikation og samarbejde mellem chauffører og lager samt lager og indkøbsafdeling?
• Hvordan udvider vi på smartest mulig vis lagerkapaciteten?
• Er vores processer tilstrækkelig smarte, robuste og effektive?
• Kan vi uddanne eller omskole chauffører til lagerarbejde, eller hvordan kan vi sikre, vi har det rette antal medarbejdere med rette kompetencer fremover?
• Hvordan kan vi få mere multi-sourcing, forsyningssikkerhed og risikostyring ind i de EU-udbudsrammer, vores indkøb er underlagt?

”Krisen har først og fremmest vist os, at vores organisation og mange medarbejdere er dygtige til at omstille sig, træffe hurtige beslutninger og finde alternative løsninger. Alle har været udfordret, fordi alt har været under pres og intet har været som normalt. Men alle har vist flot indstilling, og midt i krisens alvor har det også været spændende at håndtere udfordringerne”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup