Coronakrisen har udviklet Region Hovedstadens logistik

Region Hovedstaden fungerede som nationalt centrallager for værnemidler og testudstyr for alle landets hospitaler under coronakrisen. Det udfordrede både kapacitet og de 180 medarbejdere til det yderste – men skabte også et stærkt fællesskab samt udvikling af både kultur, processer, faciliteter, samarbejde og indkøbsprincipper.

”… alle har vist flot indstilling, og midt i krisens alvor har det også været spændende at håndtere udfordringerne”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov. Foto: Region Hovedstaden..

27.10.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Der har været og er stadig meget travlt, og hele organisationen har arbejdet utrolig mange timer, løbet meget stærkt og været under stort pres. Men det har også været spændende - og det har givet os en anledning til at evaluere og udvikle på næsten alt fra beslutningsprocesser og kultur over fysiske rammer til risikostyring i vores indkøb”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov, der er enhedschef i Logistik og Forsyning, som er placeret i regionens Center for Ejendomme.

Frontpersonalet i hvide kitler på landets sygehuse og lægepraksisser har fået meget opmærksomhed og fortjent anerkendelse i de sidste måneder for deres store indsats under covid-19 krisen. Men der er også en stor mængde medarbejdere, som har arbejdet bag kulisserne for at sikre den livsvigtige forsyning af værnemidler og andre kritiske varer til landets sundhedssektor.

Dobbelt produktion
Trykket på regionens logistikenhed har i foråret og forsommeren været cirka dobbelt op i forhold til normale forhold. ”Normalt producerer vi cirka 6000 ordrelinjer om dagen, og i flere måneder under coronakrisen var vi oppe på 11.-12.000 ordrelinjer. Vi kørte cirka det dobbelte antal lastbiler ud med varer til regionens hospitaler og med covid 19-værnemidler som sprit, masker og mundbind til hele Danmark”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov.

Logistikenheden beskæftiger cirka 180 medarbejdere, har cirka 4500 interne kunder i regionen og lagerfører cirka 4000 vareenheder. ”Lige før påske omdannede vi en ejendom til at fungere som covid 19-lager for alle landets sygehuse. Her modtager vi store mængder værnemidler fra Københavns Lufthavn, som vi ompakker og sender videre ud til hospitaler og lægepraksisser i hele landet”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov og supplerer: ”Vores indkøbsafdeling har været stærkt udfordret af, at vores faste leverandører af værnemidler var under hårdt pres og derfor meget usikre. De har i stor stil måtte finde erstatningsvarer fra alternative leverandører. De nye varer skal oprettes i vores system med stamdata om blandt andet vægt og mål, så det er tidskrævende. Men indkøbsafdelingen har tacklet udfordringerne med kreativitet og gå-på-mod”.

Erstatningsvarer og nye leverandører
Indkøbsafdelingens normale mundbind er for eksempel en FFP3-maske fra faste leverandører. Men leverandørerne kunne slet ikke følge med den globale efterspørgsel på masker, og det betød så, at der pludselig ikke var masker til den danske sundhedssektor. Indkøbsafdelingen er i store træk lykkedes med at erstatte maskerne fra faste leverandører med masker fra alternative leverandører.

Logistikenheden indgik hurtigt en aftale med DSV om, at DSV’s lagerfaciliteter fungerede som stødpudelager for regionen. ”Vi har bedt alle hospitalerne om at bestille ekstra mange varer ind, så de har et sikkerhedslager på op til seks måneders forbrug af kritiske varer. Det stiller selvfølgelig krav om flere lagerkvadratmeter, og vi kigger lige nu på nye bygninger, som vi kan udvide vores lagerkapacitet med”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov.

Krisen byder på meget læring
Han fremhæver, at coronakrisen har givet anledning til at evaluere stort set alt i logistikenheden. Han peger for eksempel på følgende:

• Er sortimentet bredt nok, eller skal der nye varer og alternative leverandører ind?
• Er beslutningsprocesserne tilstrækkelig hurtige og agile?
• Hvordan kan vi forbedre kommunikation og samarbejde mellem chauffører og lager samt lager og indkøbsafdeling?
• Hvordan udvider vi på smartest mulig vis lagerkapaciteten?
• Er vores processer tilstrækkelig smarte, robuste og effektive?
• Kan vi uddanne eller omskole chauffører til lagerarbejde, eller hvordan kan vi sikre, vi har det rette antal medarbejdere med rette kompetencer fremover?
• Hvordan kan vi få mere multi-sourcing, forsyningssikkerhed og risikostyring ind i de EU-udbudsrammer, vores indkøb er underlagt?

”Krisen har først og fremmest vist os, at vores organisation og mange medarbejdere er dygtige til at omstille sig, træffe hurtige beslutninger og finde alternative løsninger. Alle har været udfordret, fordi alt har været under pres og intet har været som normalt. Men alle har vist flot indstilling, og midt i krisens alvor har det også været spændende at håndtere udfordringerne”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online