Coronakrisen har udviklet Region Hovedstadens logistik

Region Hovedstaden fungerede som nationalt centrallager for værnemidler og testudstyr for alle landets hospitaler under coronakrisen. Det udfordrede både kapacitet og de 180 medarbejdere til det yderste – men skabte også et stærkt fællesskab samt udvikling af både kultur, processer, faciliteter, samarbejde og indkøbsprincipper.

”… alle har vist flot indstilling, og midt i krisens alvor har det også været spændende at håndtere udfordringerne”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov. Foto: Region Hovedstaden..

27.10.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Der har været og er stadig meget travlt, og hele organisationen har arbejdet utrolig mange timer, løbet meget stærkt og været under stort pres. Men det har også været spændende - og det har givet os en anledning til at evaluere og udvikle på næsten alt fra beslutningsprocesser og kultur over fysiske rammer til risikostyring i vores indkøb”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov, der er enhedschef i Logistik og Forsyning, som er placeret i regionens Center for Ejendomme.

Frontpersonalet i hvide kitler på landets sygehuse og lægepraksisser har fået meget opmærksomhed og fortjent anerkendelse i de sidste måneder for deres store indsats under covid-19 krisen. Men der er også en stor mængde medarbejdere, som har arbejdet bag kulisserne for at sikre den livsvigtige forsyning af værnemidler og andre kritiske varer til landets sundhedssektor.

Dobbelt produktion
Trykket på regionens logistikenhed har i foråret og forsommeren været cirka dobbelt op i forhold til normale forhold. ”Normalt producerer vi cirka 6000 ordrelinjer om dagen, og i flere måneder under coronakrisen var vi oppe på 11.-12.000 ordrelinjer. Vi kørte cirka det dobbelte antal lastbiler ud med varer til regionens hospitaler og med covid 19-værnemidler som sprit, masker og mundbind til hele Danmark”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov.

Logistikenheden beskæftiger cirka 180 medarbejdere, har cirka 4500 interne kunder i regionen og lagerfører cirka 4000 vareenheder. ”Lige før påske omdannede vi en ejendom til at fungere som covid 19-lager for alle landets sygehuse. Her modtager vi store mængder værnemidler fra Københavns Lufthavn, som vi ompakker og sender videre ud til hospitaler og lægepraksisser i hele landet”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov og supplerer: ”Vores indkøbsafdeling har været stærkt udfordret af, at vores faste leverandører af værnemidler var under hårdt pres og derfor meget usikre. De har i stor stil måtte finde erstatningsvarer fra alternative leverandører. De nye varer skal oprettes i vores system med stamdata om blandt andet vægt og mål, så det er tidskrævende. Men indkøbsafdelingen har tacklet udfordringerne med kreativitet og gå-på-mod”.

Erstatningsvarer og nye leverandører
Indkøbsafdelingens normale mundbind er for eksempel en FFP3-maske fra faste leverandører. Men leverandørerne kunne slet ikke følge med den globale efterspørgsel på masker, og det betød så, at der pludselig ikke var masker til den danske sundhedssektor. Indkøbsafdelingen er i store træk lykkedes med at erstatte maskerne fra faste leverandører med masker fra alternative leverandører.

Logistikenheden indgik hurtigt en aftale med DSV om, at DSV’s lagerfaciliteter fungerede som stødpudelager for regionen. ”Vi har bedt alle hospitalerne om at bestille ekstra mange varer ind, så de har et sikkerhedslager på op til seks måneders forbrug af kritiske varer. Det stiller selvfølgelig krav om flere lagerkvadratmeter, og vi kigger lige nu på nye bygninger, som vi kan udvide vores lagerkapacitet med”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov.

Krisen byder på meget læring
Han fremhæver, at coronakrisen har givet anledning til at evaluere stort set alt i logistikenheden. Han peger for eksempel på følgende:

• Er sortimentet bredt nok, eller skal der nye varer og alternative leverandører ind?
• Er beslutningsprocesserne tilstrækkelig hurtige og agile?
• Hvordan kan vi forbedre kommunikation og samarbejde mellem chauffører og lager samt lager og indkøbsafdeling?
• Hvordan udvider vi på smartest mulig vis lagerkapaciteten?
• Er vores processer tilstrækkelig smarte, robuste og effektive?
• Kan vi uddanne eller omskole chauffører til lagerarbejde, eller hvordan kan vi sikre, vi har det rette antal medarbejdere med rette kompetencer fremover?
• Hvordan kan vi få mere multi-sourcing, forsyningssikkerhed og risikostyring ind i de EU-udbudsrammer, vores indkøb er underlagt?

”Krisen har først og fremmest vist os, at vores organisation og mange medarbejdere er dygtige til at omstille sig, træffe hurtige beslutninger og finde alternative løsninger. Alle har været udfordret, fordi alt har været under pres og intet har været som normalt. Men alle har vist flot indstilling, og midt i krisens alvor har det også været spændende at håndtere udfordringerne”, fortæller Thomas Mark Bøgeskov.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup