Vær kriseparat – ikke kriseoffer
Virksomheder er kriseofre, når de ikke formår at omstille sig under en krise og påvirkes negativt. I stedet burde de være kriseparate eller -udnyttende: fleksible og omstillingsparate til, når krisen rammer. Det skal forskere fra SDU med støtte fra Industriens Fond nu hjælpe danske SMV’er med at blive.
Kriser truer virksomheder med farer og nedgang. Men kriser lokker også med nye muligheder for forretningsudvikling. Nogle virksomheder dribler styrket og mere robuste ud af krisen, mens andre bliver svækket og i værste fald køres helt i sænk og lukkes. At komme styrket igennem en krise kræver kriseparathed, og at både små og store virksomheder evner at omstille sig; det vil sige at være finansielt, organisatorisk og kulturelt fleksible.
”Kriser kommer og går, og coronakrisen kan vise sig at blive både dyb og langvarig. Derfor er det også vigtigt, at vi lærer af krisen, så Danmark og dansk erhvervsliv kan komme styrket ud af den og stå stærkere, når nye kriser rammer i fremtiden,” siger Thomas Hofman-Bang, der er administrerende direktør i Industriens Fond, i en pressemeddelelse.
Men en kriseopskrift mangler: Opskriften på hvordan danske virksomheder opbygger et beredskab til effektivt at klare en mulig anden bølge af covid-19 og andre fremtidige kriser. Det er netop den opskrift, som forskere ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU har sat sig for at finde frem til med støtte fra Industriens Fond.
Undersøgelse med en ’før, under og efter’-logik
Fonden har iværksat det nye projekt sammen med SDU som led i fondens særlige coronaindsats – genstartNU.dk – der både rummer en række forskningsinitiativer, men som i høj grad også leverer konkret hjælp til et dansk erhvervsliv, der i øjeblikket er hårdt presset. For Industriens Fond er projektet centralt og vigtigt i fondens portefølje af forskningsprojekter relateret til covid-19.
Læs også: Robotteknologi kan hive produktionsvirksomheder ud af corona-dvale
Projektet kommer til at trække på omfattende datamateriale, herunder en spørgeskemaundersøgelse, registerdata og interviews. Og modsat en række andre forskningsprojekter på området, så vil projektets undersøgelsesdesign være baseret på en ’før, under og efter’ logik. Dette design åbner nye muligheder for at forstå forskellige krisestrategiers betydning og effekter, afhængigt af hvordan den enkelte virksomhed i første omgang træder i krisen; virksomhedens kriseparathed.
Projektets øvrige partnere inkluderer SMVdanmark, Business Kolding og Erhvervshus Sydjylland. De skal blandt andet hjælpe med dataindsamling, udvikling af værktøjer og ikke mindst formidling, så danske virksomheder og erhvervsfremmende aktører alle får gavn af resultaterne.
Viden er i høj kurs
Efterspørgslen efter netop den viden er stor. Stifter og direktør Per Bach fra rengøringsvirksomheden Art Service udtaler:
”Coronakrisen gør ting usikre, selvom den bestemt også åbner nye muligheder for os. Det vil være en stor hjælp at få indsigt i, hvordan vi i fremtiden bedre kan ruste os til kriser.”
Professor Kim Klyver udtaler:
”Dansk økonomi er afhængig af, at vores SMV’er blomstrer og ikke visner i krisetider. Hele pointen er at udvikle værktøjer og viden, som kan hjælpe SMV’erne. Jeg glæder mig rigtig meget til projektforløbet.”
- KCP