19.12.2019  |  Branchenyt

Urbanisering i en tid med Living Retail

Indhold fra partner Hvad er dette?

Hvordan kan detailhandlere positionere sig til at imødekomme forbrugerens krav som de fortsat udvikles?

Velkommen til den tredje del af vores Living Retail-serie. I del 2, udforskede vi den første af tre store forandringsagenter i en tid med ’Living Retail’ - et magtskifte mod forbrugeren. I denne del 3 diskuterer vi en anden nært beslægtet forandringsagent: Et hurtigt demografisk skift mod urbanisering.

Detail handler om mennesker: Hvad vi har brug for, hvad vi vil have, og hvor og hvordan vi lever. Det er derfor, at de innovative detailhandlere samt virksomheder der planlægger at forblive konkurrencedygtige, altid har og altid vil afspejle de demografiske tendenser.

Overvej hvordan Sears, en gigant blandt amerikanske detailhandlere, fandt succes i hele det tyvende århundrede. Ligesom det meste af Europa oplevede USA en stigning i industrialiseringen i 1920'erne, der fik folk fra landdistrikterne og ind mod byerne, hvor de kunne finde fabriksarbejde. For første gang, levede der flere amerikanere i byerne end udenfor.

Så hvordan har Sears reageret for at afspejle et nyt sæt adfærdsmønstre, livsstilsbehov, og kundernes forventninger? De udviklede deres stormagasiner til at være både en urban bekvemmelighed og en destination lige i hjertet af den amerikanske by. Men da der så i 1950'erne og 60'erne begyndte et skift mod forstæderne, så skiftede de også fokus.

Hvor bor forbrugeren i dag? og i morgen?

I dag så må indkøbscentre, der blomstrende bare for et par årtier siden kæmpe for at overleve. En af grundene til dette er endnu et demografisk skift — denne gang væk fra forstæderne og tilbage mod byerne.

Denne tendens er især set blandt Millennials. Ifølge Cervero, et al. Beyond Mobility: Planning Cities for People and Places, så er: "To tredjedele af Amerikas 25- til 34-årige med en bachelorgrad bosat i nationens storbyområder med indbyggertal omkring en million eller mere." Men selv når vi fjerner disse restriktioner, så ser vi fortsat en global tendens i retning af urbanisering. Derudover så kan det forventes at eskalere dramatisk: "Mellem 2014 og 2050, vil antallet af byboere stige fra 54% til 66% af verdens befolkning."

Inden 2025 forventes byboere at udgøre omkring $20 billioner af den årlige globale økonomi. Da detailhandlere følger folket, skal detailhandlerne planlægge at imødekomme behovene og prioriteterne for disse forbrugere og deres koncentrerede købekraft, hvis de ønsker at forblive konkurrencedygtige i fremtiden.

Hvordan påvirker urbanisering detailhandlere? 

Betyder nutidens urbanisering at detailhandlere kan lære af historien ved at genbruge strategier, der fungerede i 1920'erne? Selvfølgelig ikke! For det første, så kan økonomierne ikke sammenlignes. Men en anden vigtig forskel er, at selv om forandring ikke er nyt for detailhandlere, er det mere komplekst i en tid med ’Living Retail’, og det kommer i hurtigere bølger end nogensinde før.

I anden del af denne serie, diskuterede vi hvordan hidtil usete teknologiske fremskridt i de seneste år har medvirket til et magtskifte væk fra detailhandlere og mod forbrugerne. Dette magtskifte og urbanisering påvirker livsstilsprioriteringer - væk fra den rummelighed og det langsommere tempo i forstæderne mod den høje tilgængelighed og aktualitet i byen.

Især Millennial byboere forbruger på måder vi aldrig har set før. Når det kommer til større udgifter, så har de ofte udskudt dem eller også har de helt taget afstand til dem. Det vil sige at traditionelle gennemgangsritualer som at købe hus eller at starte en familie bliver sat til side til fordel for oplevelser som rejser. For detailkøb, foretrækker de skræddersyede, bæredygtigt producerede varer over billige masseproducerede varer. De foretrækker også en indkøbsoplevelse præget af ekstrem bekvemmelighed – for eksempel leveringstjenester som måltidskasser.

Men uanset alder, så er de tendenser der er forbundet med den teknologiske udvikling og magtskiftet særlig udbredt blandt urbane forbrugere. De forventer et bredt udvalg, høj tilgængelighed, en problemfri Omnichannel oplevelse, og 2-dags, næste dag, eller endda samme dag levering. Som bybefolkningerne eksploderer, så vil presset på detailhandlerens forsyningskæde også.

Forsyningskæder bygget til urbanisering er uafhængige og tilpasningsdygtige

Kunderne drager stor fordel af flere muligheder og hurtigere levering - men den lagerplads der kræves for at opfylde disse forventninger er langt dyrere i byerne end den ville være andre steder. Virksomheder som Walmart og Target har løst denne udfordring ved at bruge eksisterende butikker som opfyldningscentre til deres online salg.

Men dette problem - og andre, der opstår når en krævende kundebase i bycentrum skal imødekommes kræver en fundamental ændring i forsyningskædens strategi. Detailhandlere har brug for teknologi, der gør deres planlægningsprocesser autonome og ekstremt tilpasningsdygtige.

Da udfordringerne i urbanisering og skiftende magtdynamik fortsætter, skal virksomheder være i stand til at automatisere forecasts og genopfyldningsbeslutninger. Mange planlæggere er unødigt belastet med dette tidskrævende, gentagne, manuelle arbejde. Moderne software til detailoptimering kan ikke kun automatisere disse beslutninger, det kan også anvende pragmatisk AI til væsentligt at forbedre dem. Detailhandlere med autonome forsyningskæder kan træffe hurtigere og bedre beslutninger og samtidig frigøre deres eksperter i forsyningskæden til at takle de vanskeligste udfordringer – for eksempel at udvikle en opfyldningsmodel, der bedst kan tjene deres forretningsstrategi.

Den software der muliggør denne autonomi, skal også forbedre en forhandlers tilpasningsevne og modstandsdygtighed over for fremtidige ændringer. Som omtalt i den foregående del af denne serie, så giver vores "Configure - Don't Code" tilgang detailhandlere mulighed for at eksperimentere og innovere uden spildtid eller investering i ressourcer. Vi byggede denne kapacitet i vores software, fordi vi ved, at den eneste måde for detailhandlere at forblive konkurrencedygtige på er, hvis vi giver dem mulighed for at tilpasse deres forsyningskæder til skiftende forhold, så hurtigt som ændringerne kommer i disse dage.

Med en autonom, tilpasningsdygtig forsyningskæde vil detailhandlere bedre positionere sig til at imødekomme forbrugernes krav, som de fortsat udvikles. Efter alt, hvem kan sige, hvilke tendenser vi vil tilpasse os i de kommende år?

I den fjerde og sidste del af denne serie, vil vi tale om vigtigheden af bæredygtighed for detailhandlere i en tid med ’Living Retail’

Er du interesseret i at modtage supply chain planning ekspertise direkte i din mailbox? Så tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev, hvor du kan følge med i de seneste trends.

Mere fra RELEX Solutions

RELEX Solutions

www.relexsolutions.com/dk/

RELEX Solutions er den førende udbyder af innovativ software til detailoptimering. Vores software er bygget til en tid med ’Living Retail’, hvor forandring er den eneste konstant, og dermed kan vi hjælpe detailhandlere med at tilpasse sig enhver fremtid hurtigere. Vores cloud-baserede ’Living Retail Platform’ leverer pragmatisk AI på tværs at all…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere