Ulykke truer bilindustriens forsyningskæde
En eksplosion på kemisk fabrik i Tyskland i slutningen af marts kan vise sig at blive kritisk for den globale produktion af plastdele til bilindustrien.
En eksplosion på Evonik Industries kemiske fabrik i Marl i Tyskland er alvorlig for bilindustrien, da den tyske fabrik står for halvdelen af produktionen af et syntetisk stof, resin, der er en afgørende ingrediens i plastdele til biler. Dermed truer manglen på stoffet forsyningskæden til den globale bilproduktion, skriver redaktør Robert J. Bowman i en blog på supplychainbrain.com.
Ifølge Bowman er det endnu uklart, hvilke konsekvenser eksplosionen vil få for bildels-producenterne på længere sigt. Det lader nemlig til, at producenterne og leverandørerne har håndteret situationen bedre end ved jordskælvet og tsunamien i Japan i 2011, blandt andet ved en hurtigere omstilling til alternative kilder af råmaterialet og bedre kommunikation ned gennem forsyningskæden.
Vurderingen er ifølge blogindlægget, at flere førende virksomheder har lært lektien af de omfattende naturkatastrofer i Japan og er blevet opmærksomme på at have nødplaner og kriseteams stående klar.
Men selv for de mest fremsynede producenter er krisehåndteringen, når det gælder råstoffer, vanskelig. Ofte vil det eneste forsvar være at forsøge at komme problemerne i forkøbet med bedre planlægning, da der, som det for eksempel gør sig gældende for stålindustrien, ofte ikke findes alternative forsyningsmuligheder, lyder analysen fra sypplychainbrain.com.
Det forventes, at det vil tage sommeren over, før ødelæggelserne fra fabrikseksplosionen, hvor to arbejdere omkom, er repareret.
- JKK