Ukraine-krig er en bremseklods i MAN’s lastbilsproduktion

Krigen i Ukraine udfordrer de globale forsyningskæder yderligere ovenpå to hårde coronaår. Det betyder også, at et fuldt produktionsstop står på menuen for MAN’s lastbilproduktion. Problemet er manglen på ledningsnet.

Lastbilproduktionen hos MAN er, grundet manglen på ledningsnet afledt af krigen i Ukraine, midlertidigt stoppet. Foto: MAN.

08.04.2022

SCM.dk

Krigen i Ukraine fører til massive forsyningshuller i produktionen af ledningsnet til lastbiler hos MAN Truck & Bus. Dette har betyder, at der siden den 14. marts, har været nedlukning på lastbilfabrikkerne i München og Krakow, samt betydelige produktionsstop på fabrikkerne i Nürnberg, Salzgitter og Wittlich.

"På grund af den dramatiske situation har direktionen i MAN Truck & Bus SE straks taget foranstaltninger til at håndtere situationen. Umiddelbart efter krigsudbruddet begyndte vi blandt andet at kopiere de ukrainske produktionsmetoder af lastbilledningsnet til andre lande. Dette tager dog flere måneder at reetablere”, forklarer Alexander Vlaskamp, administrerende koncerndirektør for MAN Truck & Bus.

Underleverandører af ledningsnet til lastbiler kan ikke producere på sine ukrainske fabrikker eller kan kun producere i meget begrænset omfang. Dette truer med et stop i lastbilproduktionen i flere uger og en massiv reduktion i produktionen i andet kvartal.

Læs også: Descartes holder kunder og virksomheder opdaterede om sanktionerne mod Rusland

”Vi har besluttet helt at stoppe omkostningerne til ikke-forretningskritiske aktiviteter og, indtil videre, indføres et ansættelsesstop. Korttidsarbejde er blevet forlænget for flere fabrikker. Dette betyder, at op mod 11.000 MAN-ansatte i Tyskland vil gå på korttidsarbejde. Som et tegn på solidaritet med arbejdsstyrken vil direktionen også gå markant ned i løn i de næste tre måneder på grund af den dramatiske udvikling", siger Alexander Vlaskamp.

Da selskabet, på grund af den aktuelle udvikling, ikke er i stand til at overholde alle sine aftalte leveringsfrister, vil MAN tilbyde sine kunder en ordreannullering. Samtidig får kunderne mulighed for at afgive en ordre på nye betingelser.

MANs busproduktion er ikke væsentligt påvirket.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

17.11.2025Global AGV

Sponseret

Automatiser din logistik helt selv

12.11.2025Global AGV

Sponseret

Book et GRATIS automationstjek med Global AGV og se en direkte besparelsen

10.11.2025SCM.dk

RAWBITE samler produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

04.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

En endagstest, det er helt normalt

03.11.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

WILLBRANDT Gummiteknik har fokus på arbejdsmiljø og effektivitet med en vakuumløfter fra Schmalz

29.10.2025Global AGV

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

29.10.2025SCM.dk

Spatial AI sparker det næste spring i automation på fabriksgulvet i gang

28.10.2025SCM.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle