Ukraine-krig er en bremseklods i MAN’s lastbilsproduktion

Krigen i Ukraine udfordrer de globale forsyningskæder yderligere ovenpå to hårde coronaår. Det betyder også, at et fuldt produktionsstop står på menuen for MAN’s lastbilproduktion. Problemet er manglen på ledningsnet.

Lastbilproduktionen hos MAN er, grundet manglen på ledningsnet afledt af krigen i Ukraine, midlertidigt stoppet. Foto: MAN.

08.04.2022

SCM.dk

Krigen i Ukraine fører til massive forsyningshuller i produktionen af ledningsnet til lastbiler hos MAN Truck & Bus. Dette har betyder, at der siden den 14. marts, har været nedlukning på lastbilfabrikkerne i München og Krakow, samt betydelige produktionsstop på fabrikkerne i Nürnberg, Salzgitter og Wittlich.

"På grund af den dramatiske situation har direktionen i MAN Truck & Bus SE straks taget foranstaltninger til at håndtere situationen. Umiddelbart efter krigsudbruddet begyndte vi blandt andet at kopiere de ukrainske produktionsmetoder af lastbilledningsnet til andre lande. Dette tager dog flere måneder at reetablere”, forklarer Alexander Vlaskamp, administrerende koncerndirektør for MAN Truck & Bus.

Underleverandører af ledningsnet til lastbiler kan ikke producere på sine ukrainske fabrikker eller kan kun producere i meget begrænset omfang. Dette truer med et stop i lastbilproduktionen i flere uger og en massiv reduktion i produktionen i andet kvartal.

Læs også: Descartes holder kunder og virksomheder opdaterede om sanktionerne mod Rusland

”Vi har besluttet helt at stoppe omkostningerne til ikke-forretningskritiske aktiviteter og, indtil videre, indføres et ansættelsesstop. Korttidsarbejde er blevet forlænget for flere fabrikker. Dette betyder, at op mod 11.000 MAN-ansatte i Tyskland vil gå på korttidsarbejde. Som et tegn på solidaritet med arbejdsstyrken vil direktionen også gå markant ned i løn i de næste tre måneder på grund af den dramatiske udvikling", siger Alexander Vlaskamp.

Da selskabet, på grund af den aktuelle udvikling, ikke er i stand til at overholde alle sine aftalte leveringsfrister, vil MAN tilbyde sine kunder en ordreannullering. Samtidig får kunderne mulighed for at afgive en ordre på nye betingelser.

MANs busproduktion er ikke væsentligt påvirket.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

04.04.2024SCM.dk

Ny rapport afslører barrierer for en cirkulær tekstilindustri

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

20.03.2024SCM.dk

Solceller på fabrikstag slukket på 8. måned

19.03.2024SCM.dk

Ny EU-aftale om bæredygtig emballage og mindre emballageaffald

15.03.2024SCM.dk

Så er det slut med Bladt Industries

15.03.2024SCM.dk

Unimec udvider fabrikshaller med 33 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle