I USA er udviklingen af fremtidens lagerplads i fuld gang
Stigningen i e-handel kræver en stor stigning i lagerplads. Derfor udvikler man flere steder i USA alternative og innovative løsninger på problemet.
Forestil dig et fleretagers lager, hvor gaffeltrucks bevæger sig fra etage til etage med elevatorer. Eller hvad med en B2B-distributør, der bruger droner til at levere direkte fra taget på deres eget distributionscenter til taget af en detailhandel midt i New York. Eller måske et ”lights-out” lager, hvor robotter bevæger sig rundt på gulvet døgnet rundt, mens de opfylder ordrer og pakker kasser.
Hvis du synes, at disse eksempler lyder langt ude, så må du tænke om igen, for de er nemlig alle tre allerede en realitet på innovative lagre rundt omkring i USA. Stærkt drevet af e-handel, og det faktum at e-handel-operatører gennemsnitligt har brug for tre gange så meget lagerplads som traditionelle brugere af lagre, er der sat fuld fart på jagten efter alternative måder at finde pladsen på.
Det skriver Ted Magazine.
Læs også: Teknologi skal bringe kinesisk logistikvirksomhed mod nye højder
”Tendenserne inden for e-handel har skærpet behovet for velplacerede distributionslagre”, siger Russ Moroz, der er first VP, investments og associate director of the National Office and Industrial Properties Group hos Marcus & Millichap i Roseville.
Ifølge Moroz er en af de mest interessante tendenser, som han følger forskellige steder i USA, at man er gået i gang med at ometablere detailejendomme til distributionscentre. E-handlen er nemlig hård mod de traditionelle mursten og mørtel-forretninger, og derfor forventer Moroz, at vi kommer til at se mere af denne tendens i takt med at e-handlen fortsætter med at tage markedsandele.
“Detail-industrien er tydeligt påvirket af e-handlen. Vi har set mange traditionelle detailhandler gå konkurs. Branchen har fået noget af et chok, og mange af forretningerne har ikke været i stand til at komme sig over det, som man fornyeligt har kunnet set det i meddelelser fra Sears, Toys R Us og Mattress Firm. Disse og andre selskaber har virkelig svært ved at bevare deres mursten og mørtel-forretning”, siger Moroz.
De mange ledige shopping-centre, der bliver forladt af detailhandlerne, er normalt placeret nær store veje i centrale og tætbefolkede dele af byerne. Derfor mener Moroz, at de er gode steder at placere distributionscenter – især til last-mile leveringen.
"Detailhandelslokaler har historisk været for dyre at leje og benytte som lagre. Men nu hvor lejen på lagerplads de fleste steder i USA fortsætter med at stige, og et stigende antal af de store virksomheder dopper den traditionelle detailhandel, så bliver det mere og mere en mulighed mange steder", siger Moroz.
Vertikale lagre på vej
Når han kigger på den kreative tilpasning af rum, som finder sted på det industrielle ejendomsmarked lige nu, ser Moroz masser af muligheder for elektriske distributører, der vil tænke ud af boksen. En tendens er således, at virksomheder, der er beliggende i byområder, kigger mod muligheden for at udnytte vertikale rum til opbevaring.
“Der er nogle markeder I USA, hvor det virkelig giver mening at sates på vertikale markeder,” siger Moroz til Ted Magazine, men peger samtidig på, at det ikke er billigt, og at der også er en mængde ineffektivitet forbundet med det.
”At arbejde sig igennem ineffektiviteten kræver investering”, siger Moroz således, selvom han alligevel ser potentiale for vertikale lagre i San Francisco og New York, hvor lejen er højere end stort set alle andre steder i landet.
Amazon er allerede hoppet på vognen for de vertikale lagre og har fornyelig annonceret sin plan for at bygge et futuristisk luftbåret opfyldningscenter, som vil anvende droner til at levere vare. Ifølge Amazon selv vil det luftbårne opfyldningscenter flyde rundt oppe i himmelen, mens droner flyver ind, henter pakker og flyver ud igen for at levere dem.
Og Amazon er ikke alene. I Seattle åbner Prologis Georgetown Crossroads det tre-etagers, 590.000 kvadratmeter store lager, som de annoncerede i 2016. Faciliteten indeholder 410.000 kvadratmeter, der skal bruges til opfyldning af e-handels varer. Når bygningen står færdig, vil den ligne to lagre, der er stablet oven på hinanden.
Ifølge Jay Todisco fra Ware Malcomb er hans firma lige nu igang med at designe nogle af de første fleretagers lagerfaciliteter i forskellige områder i Nordamerika. Centrene er primært placeret i storbysområder og tæt på en havn, så de kan tage imod containervarer fra udlandet. Det er ikke bare teoretiske eksempler.
Industribygninger i flere etager er således mere normale på det asiatiske markeder i eksempelvis Japan og Kina. Todico siger, at lejerne af disse lokationer har accepteret bygningstypen uden at det er gået ud over funktionaliteten.
"Behovet for at gå vertikalt på disse markeder er et direkte resultat af det samme markedspres, som vi nu ser i Nordamerika", skriver han. "Den mest bemærkelsesværdige forskel er, at den voldsomme vækst i e-handel og behovet for at skabe et effektivt last-mile leveringsnetværk, har sat ekstra fart på behovet og nødvendigheden i at udvikle sådanne faciliteter".
Læs også: Nordens største logistikanlæg inden for e-handel
Når elektriske distributører søger efter placeringen til deres nye lager, eller leder efter alternativer til deres nuværende faciliter, så kan vi fremover godt forvente, at de vil undersøge flere af de muligheder, som er nævnt i artiklen. Specielt i områder, hvor ejendomspriserne skal balanceres med forbrugernes leveringsbehov, vil den kreative udvikling af plads helt sikkert fortsætte.
"Det her er en dyb tendens", fortalte JLLs Rob Kossar til National Real Estate Investor og tilføjer: "Og den forsvinder ikke igen".
- JMA