Udfordringen: Corona, kompleksitet og vækst presser Kamstrups forsyningskæder
Corona har ændret ordremix og ordrestørrelse, kompleksiteten skal tøjles og samtidig skal supply chain understøtte et vækstmål på firedobling af omsætning de næste ti år. Jens Ebbesen og hans hold har travlt.
”Da jeg startede i denne stilling for fem år siden, fik jeg lidt af et chok, da det gik op for mig, hvor kompleks Kamstrups supply chain egentlig er”, fortæller Jens Ebbesen, der er Senior Vice President, Global Supply Chain & Sales OEM.
Kamstrup er en førende leverandør af intelligente løsninger, der digitaliserer forsyningen af energi og vand og bidrager til den grønne omstilling. ”Det indebærer, at vores forsyningskæder skal understøtte mange meget forskellige forretningsben”, fortæller han og lister:
Jens Ebbesen
Uddannelse: Ingeniør med fokus på produktion fra DTU.
Erhvervskarriere: Mange års ledererfaring fra virksomheder inden for elektronik og energi. Erfaringer fra Logstor, ALSTOM, APV, CSC, Motorola m.fl.
Komponentproduktion.
Systemløsninger med indsamling af forbrugsdata.
It & integration til andre systemer/løsninger.
Radiobaserede kommunikationsløsninger.
Udrulning af projekter med installation.
Eget datacenter.
Massekonfiguration af produkter
”Vi løser typisk mange forskellige opgaver for vores kunder, såsom udvikler, producerer, installerer, sikrer, indsamler data, hoster samt analyserer data og leverer andre driftsservices”, fortæller Jens Ebbesen og tilføjer: ”Det giver en høj kompleksitet, der kun bliver højere af, at alle vores målere er unikke kundeløsninger med unikt nummer med sporbarhed. Al vores produktion er derfor mass customization, hvor vi foretager massekonfigurationer på et sent dekoblingspunkt i processen”.
Han har ansvaret for 550 medarbejdere, hvor cirka 325 er produktionsmedarbejdere, og cirka 225 er funktionærer. Funktionærerne rummer blandt andet cirka 100 medarbejdere, der understøtter udvikling af nye produkter og processer. De tester omkring syv prototyper om ugen. ”Vi er teknologileder og bruger over 13 procent af vores omsætning på udvikling, så vi kan lancere cirka 50 nye produkter eller produktvarianter om året”, fortæller han.
Al vores produktion er derfor mass customization, hvor vi foretager massekonfigurationer på et sent dekoblingspunkt i processen.
Kæder under pres
Alt i alt betyder det, at Kamstrups forsyningskæder er under pres, og det pres bliver ikke mindre af, at vækstmålene for de næste ti år er en firedobling af omsætningen, og at coronakrisen har medført et ordremønster med mindre ordrer samt afsløring af nogle sårbarheder i forsyningsnetværket.
Jens Ebbesen lister nogle af de største supply chain udfordringer, som både er generelle og afledt af covid-19 krisen:
Begrænse den usunde del af kompleksiteten, så forsyningskæderne kan skaleres til vækst.
Øge processtabiliteten.
Senere og skarpere dekoblingspunkter i produktionen.
Endnu mere automatisering og industri 4.0-teknologi med fokus på kvalitet og profitabilitet.
Mere agilitet i indkøb, leverandørstyring og risikostyring.
Mere geografisk regionaliseret spredning i leverandørbasen.
Få overblik over både trin 2 og 3 i leverandørkæderne.
”Vi oplevede et mindre dyk i leveringsevnen på to-tre procent i april måned, men ellers har vi været i stand til at levere som aftalt til vores kunder under hele coronakrisen. Krisen betød dog, at vi i april valgte at justere medarbejderkapaciteten med fem procent på tværs af hele Kamstrup”, fortæller han.