Truslen fra Houthier koster dyrt

Houthi truslen mod den internationale skibstrafik i Det Røde Hav betyder, at redere i stort tal sender deres skibe syd om Afrika i stedet for gennem Suezkanalen - og den omvej er særdeles kostbar.

27.05.2024

SCM.dk

The International Bunker Industry Association / IBIA vurderer, at de omdirigerede skibe sammenlagt forbrænder 1 million tons bunker mere hver måned, sammenlignet med forbruget ved at sejle via Det Røde Hav og Suezkanalen.

Selv om skibene sparer udgiften til Suezkanalen, er der en betydelig nettoudgift både økonomisk oh tidsmæssigt ved at sejle syd om Afrika, hvortil kommer den øgede klimabelastning.

Bunkerforhandlerne kan til gengæld glæde sig over større omsætning og øgede priser.

Nye tal fra IBIA viser i øvrigt, at de skibe der dirigeres syd om Afrika typisk anvender en kombination af tung bunkerolie og scrubbere, hvilket har nidraget til at sende forbruget af HSFO op på det højeste niveau siden IMO 2020.

-mauh
 

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

22.04.2025SCM.dk

Stor stigning i aflyste sejladser midt i USA-Kina handelsstrid

16.04.2025SCM.dk

IMO vedtager klimaaftale - med plads til forbedringer

15.04.2025SCM.dk

Trumps toldkrig mod Kina fører til aflyste sejladser

15.04.2025SCM.dk

El-andelen stiger i vare- og lastbilsalg trods samlet fald i varebiler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle