Tre trin til bedre integrationer i din forsyningskæde
Sammenhængskraften i den interne og eksterne forsyningskæde er helt afhængig af stærk integration af de mange it-systemer, så de kan udveksle data ubesværet og hurtigt. Ekspert peger på tre afgørende anbefalinger.
Det lyder meget pænt og sirligt, når man siger ”en forsyningskæde”, men i virkelighedens verden er der jo aldrig tale om én kæde. Der er tale om et virvar af netværk, der snor sig ind og ud af hinanden som en stor skål spaghetti – og mængden af it-systemer og ”semantiske modeller”, der er involveret i virvaret, løber for de fleste virksomheder og forsyningskæder hurtigt op i 100-vis.
”Semantiske modeller” er systemernes sprog, altså hvilke tegn betyder hvad? Hvis systemerne er enige om semantikken, kan de tale sammen uden, at medarbejdere hele tiden skal indover og oversætte eller korrigere.
”SAP, Microsoft, Oracle, IBM, IFS o.s.v. har alle deres egen måde at kommunikere på, og de fleste virksomheder har behov for at kommunikere med flere forskellige systemer for at binde informationsflowet sammen”, fortæller Dennis Zachariassen.
… de fleste virksomheder har behov for at kommunikere med flere forskellige systemer for at binde informationsflowet sammen
Dennis Zachariassen
Han er CCO i virksomheden Bizbrains, og han og kollegaerne i Bizbrains har arbejdet med b2b-integrationer i årtier. Han fremhæver på onlinearrangementet SAP Excellence Day 21 tre gode råd, som han mener er essentielle for at skabe stærke b2b-integrationer og derved styrke sammenhængskraften i forsyningskæder.
1: Brug både API og EDI
Det første råd vil sikkert overraske en del, som anser EDI for noget old school teknologi, der hører fortiden til.
”EDI er den gode gamle standardmetode, som har været anvendt og er blevet udviklet på i årtier. Vi ser ingen grund til at smide en gennemprøvet teknologi på porten bare fordi, den ikke er ny. EDI er typisk god til bredden, hvor API ofte vil være bedre til dybden. De to teknologier vil i mange tilfælde være gode supplementer til hinanden”, fortæller han og tilføjer:
”EDI er i nogle brancher meget udbredt, og det er derfor en oplagt metode at gribe til. API er en nyere stærk grænsefladeteknologi, der ofte vil være god at anvende til mere specifikke og krævende integrationer. Der er næsten ingen grænser for, hvad man kan integrere med API’er, så det er en stærk integrationsteknologi”.
Han peger på, at API kan være en hjælp til mange integrationsopgaver, men han mener ikke, at API kan løse alle integrationsopgaver. ”Jeg forventer ikke, at API vil skubbe EDI ud i kulden inden for en kort årrække. EDI byder på mange standarder og er derfor god til at skabe brede integrationer med mange partnere. API byder ikke på standarder i samme grad og er derfor ikke egnet til volumen, men derimod til de mere skræddersyede integrationer”.
LÆS OGSÅ: Fremtidens ERP skal gøre virksomheder selvlærende, intelligente og bæredygtige
2: Flyt onboarding og support væk fra it-afdelingen
It-medarbejdere er dygtige teknikere, og de skal ifølge Dennis Zachariassen bruges til det, de er gode til. Nemlig tekniske opgaver. Onboarding og support af samarbejdspartnere er i første omgang en service- og supportopgave, som kræver pædagogiske servicekompetencer. Han mener derfor, det giver mest mening og værdi at overlade kontakten angående integrationer med kunder, leverandører og samarbejdspartnere til en EDI-support afdeling eller en anden afdeling, der er bemandet med service- og supportmedarbejdere. Servicemedarbejderne kan så trække på it-afdelingen, men det er vigtigt, at selve kontakten sker via servicemedarbejderen.
3: Byg en partnerportal
”Onboarding – altså tage imod en ny forretningspartner og bygge en stærk integration – tager stadig lang tid. Det gælder både kalendertid, egne ressourcer og partnerens ressourcer. En partnerportal vil ofte være en stor hjælp for partneren – og derved sparer alle parter både kalendertid og ressourcer”, fortæller Dennis Zachariassen.