Tre små mobile lagerrobotter sikrer væksten hos ICM

Teknologivirksomheden ICM har indført tre mobile robotter på sit lager, som forsyner højlagertrucks med paller fra varemodtagelsen. Den automatiserede palletransport frigør 40 timer om ugen til mere værdiskabende opgaver.

ICM A/S har som det første logistikcenter i Danmark indført såkaldt AMR-robotter til automatisk palletransport..

03.04.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Omsætningen vokser med otte til 10 procent om året, så hvad gør man på lageret for at følge med det øgede vare- og ordreflow uden at belaste omkostningsregnskabet med flere lønninger, flere kvadratmeter og høje ombygningsomkostninger? 

Ja, man kan for eksempel hyre tre små robotter produceret af danske MiR (Mobile Industrial Robots) i Odense. Det var i hvert fald, hvad supply chain-direktør Søren Jepsen fra ICM A/S gjorde i 2019.

”Hos os har afskedigelser som følge af indførelsen af robotterne aldrig været på tale. Vi indfører robotter for at hæve vores kapacitet og værdiskabelse, så vi bedre kan følge med væksten”, fortæller Søren Jepsen..

ICM A/S er en højteknologisk lagervirksomhed med et mylder af palletrafik dagligt fra 7-22. Tonsvis af varer inden for personlig sikkerhed, teknisk udstyr samt arbejdsmiljøprodukter ankommer årligt på i alt 31.000 paller til ICMs logistikcenter. De ansatte ekspederer 100.000 ordrer om året, hovedparten med dag-til-dag-levering. 

”Vi har vores cirka 16.000 varenumre placeret i 14 meter høje reoler med smalle gange, hvor bemandede reach- eller højtrucks sørger for at indlagre og plukke varer. De højtrækkende trucks er gode på de smalle gange, men så snart de kommer ud på gangene til og fra varemodtagelse og forsendelse, så er de knap så gode, fordi føreren har dårlig udsigt fremad, og det går udover sikkerheden på lageret”, fortæller Søren Jepsen.

Pladsen er trang. Kundernes tålmodighed er kort. Konkurrencen er hård. Tid, personaleressourcer og kvadratmeter skal udnyttes optimalt. Han og kollegaer har derfor valgt som det første lager i Danmark at automatisere trafikken af paller fra varemodtagelsen til syv punkter ved højlagerreolgangene. Det sker med tre mobile robotter fra MiR.

Næste trin kunne være at lade mobile robotter stå for transport af helpaller fra pluk til forsendelse

Søren Jepsen

Robotter frigør kræfter
Håndteringen af paller og varer i selve højlageret er kompliceret og kræver kompetente medarbejdere og specialiserede højtrucks, der kan indlagre på og plukke fra de 14 meter høje lagerreoler. Trafikken mellem varemodtagelsen og højlagergangene er mere rutinepræget, og her giver det mening for os at automatisere”, forklarer Søren Jepsen og supplerer:

Vi havde valget mellem at investere i AGV (automated guided vehicle, red.) eller AMR (autonomous mobile robot, red.)Fordelen ved AGV er, at de er bedre til at gribe en palle og indplacere en palle på en hylde eller lokation. Fordelen ved AMR er, at de er mere fleksible og giver mere kapacitet for pengene. Hvis de møder en forhindring, kører de blot udenom – og de er nemme at sætte i brug et andet sted på lageret”.

ICM valgte AMR-løsningen, fordi det giver virksomheden den højeste fleksibilitet. Pallerne bliver placeret på specialdesignede MiR-racks i varemodtagelsen, hvor robotterne nemt kan køre ind under, løfte pallen op og køre afsted med pallen og aflevere den i et rack for enden af en af de syv højreolgange, hvor højtrucksene kan hente demRobotterne bliver styret af et dedikeret styresystem fra MiR, der ikke er integreret med ICMs WMS (warehouse management system)

Om ICM og robotløsningen

ICM A/S blev grundlagt i 1946 og er siden vokset via organisk vækst og opkøb af virksomheder relateret til sikkerhed og hygiejne. Den årlige omsætning ligger i omegnen af 400 millioner kroner.

Det daglige workflow på ICMs logistikcenter, som udgør et areal på 12.000 m2:

  • Lastbiler ankommer med varer
  • Vareindleveringens medarbejdere tømmer lastbilerne med stablere
  • Varer til højlageret placeres på MiR-racks
  • MiR-robotter kører paller til højlageret
  • Højtrucks placerer paller på hylderne i højlageret
  • Højtrucks plukker varer i højlageret og kører dem til vareudleveringen
  • Medarbejderne pakker ordrerne
  • Pakkede ordrer placeres på lastbiler

Enkel styring
”Styringen er meget enkel, og medarbejderne tilgår styringen via en tablet med en simpel brugergrænseflade”, siger Søren Jepsen.

”Vi kunne have valgt at integrere styringen med vores WMS. Jeg vurderer dog, at det ikke giver særlige fordele, men blot skaber unødig kompleksitet”, tilføjer han.

Søren Jepsen og kollegaer har valgt at starte med de tre mobile robotter i ét flow, nemlig transport af paller fra varemodtagelse til indlagring på højlagerreolerne.

”Vi starter i det små og høster lidt læring. Næste trin kunne være at lade mobile robotter stå for transport af helpaller fra pluk til forsendelse, og lidt længere ude i tidshorisonten kunne jeg se muligheder for at kombinere mobile robotter med AGV’er, så de to typer robotter kan klare flere lagertransportprocesser”, fortæller han.

Fire gode råd
Søren Jepsen fremhæver fire anbefalinger til andre supply chain-ledelser, der måtte overveje lignende tiltag på deres logistikcentre:

  1. Start i det små og høst læring om alt fra styring til trafiksikkerhed og opladning

  1. Byg på trin-for-trin så læring, processer og organisation kan følge med

  1. Undervurder ikke betydningen af, at et mindre pilotprojekt kan pille mystikken ud af robotterne, så medarbejdere bedre kan acceptere robotter som nye kollegaer”

  1. Informer meget tydeligt om, hvordan robotterne vil påvirke beskæftigelsen; skal der afskediges eller ikke?

MiR-robotterne afleverer paller fra varemodtagelsen i racks, hvorfra højtrucks let kan plukke dem..

”Hos os har afskedigelser som følge af indførelsen af robotterne aldrig været på tale. Vi indfører robotter for at hæve vores kapacitet og værdiskabelse, så vi bedre kan følge med væksten. Men på sigt vil det selvfølgelig betyde, at vi ansætter færre nye medarbejdere. Det løser så samtidig vores udfordring med overhovedet at finde kvalificeret arbejdskraft”, slutter Søren Jepsen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

24.04.2024TrueCommerce

Sponseret

WEBINAR: E-fakturering i Tyskland

23.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Webinar: PEPPOL

19.04.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell EDA10A entry-level industritablet

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

12.04.2024SCM.dk

Alt for få virksomheder kan håndtere cyberangreb

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle