Tre små mobile lagerrobotter sikrer væksten hos ICM
Teknologivirksomheden ICM har indført tre mobile robotter på sit lager, som forsyner højlagertrucks med paller fra varemodtagelsen. Den automatiserede palletransport frigør 40 timer om ugen til mere værdiskabende opgaver.
Omsætningen vokser med otte til 10 procent om året, så hvad gør man på lageret for at følge med det øgede vare- og ordreflow uden at belaste omkostningsregnskabet med flere lønninger, flere kvadratmeter og høje ombygningsomkostninger?
Ja, man kan for eksempel hyre tre små robotter produceret af danske MiR (Mobile Industrial Robots) i Odense. Det var i hvert fald, hvad supply chain-direktør Søren Jepsen fra ICM A/S gjorde i 2019.
ICM A/S er en højteknologisk lagervirksomhed med et mylder af palletrafik dagligt fra 7-22. Tonsvis af varer inden for personlig sikkerhed, teknisk udstyr samt arbejdsmiljøprodukter ankommer årligt på i alt 31.000 paller til ICMs logistikcenter. De ansatte ekspederer 100.000 ordrer om året, hovedparten med dag-til-dag-levering.
”Vi har vores cirka 16.000 varenumre placeret i 14 meter høje reoler med smalle gange, hvor bemandede reach- eller højtrucks sørger for at indlagre og plukke varer. De højtrækkende trucks er gode på de smalle gange, men så snart de kommer ud på gangene til og fra varemodtagelse og forsendelse, så er de knap så gode, fordi føreren har dårlig udsigt fremad, og det går udover sikkerheden på lageret”, fortæller Søren Jepsen.
Pladsen er trang. Kundernes tålmodighed er kort. Konkurrencen er hård. Tid, personaleressourcer og kvadratmeter skal udnyttes optimalt. Han og kollegaer har derfor valgt som det første lager i Danmark at automatisere trafikken af paller fra varemodtagelsen til syv punkter ved højlagerreolgangene. Det sker med tre mobile robotter fra MiR.
Næste trin kunne være at lade mobile robotter stå for transport af helpaller fra pluk til forsendelse
Søren Jepsen
Robotter frigør kræfter
”Håndteringen af paller og varer i selve højlageret er kompliceret og kræver kompetente medarbejdere og specialiserede højtrucks, der kan indlagre på og plukke fra de 14 meter høje lagerreoler. Trafikken mellem varemodtagelsen og højlagergangene er mere rutinepræget, og her giver det mening for os at automatisere”, forklarer Søren Jepsen og supplerer:
”Vi havde valget mellem at investere i AGV (automated guided vehicle, red.) eller AMR (autonomous mobile robot, red.). Fordelen ved AGV er, at de er bedre til at gribe en palle og indplacere en palle på en hylde eller lokation. Fordelen ved AMR er, at de er mere fleksible og giver mere kapacitet for pengene. Hvis de møder en forhindring, kører de blot udenom – og de er nemme at sætte i brug et andet sted på lageret”.
ICM valgte AMR-løsningen, fordi det giver virksomheden den højeste fleksibilitet. Pallerne bliver placeret på specialdesignede MiR-racks i varemodtagelsen, hvor robotterne nemt kan køre ind under, løfte pallen op og køre afsted med pallen og aflevere den i et rack for enden af en af de syv højreolgange, hvor højtrucksene kan hente dem. Robotterne bliver styret af et dedikeret styresystem fra MiR, der ikke er integreret med ICMs WMS (warehouse management system).
Om ICM og robotløsningen
ICM A/S blev grundlagt i 1946 og er siden vokset via organisk vækst og opkøb af virksomheder relateret til sikkerhed og hygiejne. Den årlige omsætning ligger i omegnen af 400 millioner kroner.
Det daglige workflow på ICMs logistikcenter, som udgør et areal på 12.000 m2:
- Lastbiler ankommer med varer
- Vareindleveringens medarbejdere tømmer lastbilerne med stablere
- Varer til højlageret placeres på MiR-racks
- MiR-robotter kører paller til højlageret
- Højtrucks placerer paller på hylderne i højlageret
- Højtrucks plukker varer i højlageret og kører dem til vareudleveringen
- Medarbejderne pakker ordrerne
- Pakkede ordrer placeres på lastbiler
Enkel styring
”Styringen er meget enkel, og medarbejderne tilgår styringen via en tablet med en simpel brugergrænseflade”, siger Søren Jepsen.
”Vi kunne have valgt at integrere styringen med vores WMS. Jeg vurderer dog, at det ikke giver særlige fordele, men blot skaber unødig kompleksitet”, tilføjer han.
Søren Jepsen og kollegaer har valgt at starte med de tre mobile robotter i ét flow, nemlig transport af paller fra varemodtagelse til indlagring på højlagerreolerne.
”Vi starter i det små og høster lidt læring. Næste trin kunne være at lade mobile robotter stå for transport af helpaller fra pluk til forsendelse, og lidt længere ude i tidshorisonten kunne jeg se muligheder for at kombinere mobile robotter med AGV’er, så de to typer robotter kan klare flere lagertransportprocesser”, fortæller han.
Fire gode råd
Søren Jepsen fremhæver fire anbefalinger til andre supply chain-ledelser, der måtte overveje lignende tiltag på deres logistikcentre:
Start i det små og høst læring om alt fra styring til trafiksikkerhed og opladning
Byg på trin-for-trin så læring, processer og organisation kan følge med
Undervurder ikke betydningen af, at et mindre pilotprojekt kan pille mystikken ud af robotterne, så medarbejdere bedre kan acceptere robotter som ”nye kollegaer”
Informer meget tydeligt om, hvordan robotterne vil påvirke beskæftigelsen; skal der afskediges eller ikke?
”Hos os har afskedigelser som følge af indførelsen af robotterne aldrig været på tale. Vi indfører robotter for at hæve vores kapacitet og værdiskabelse, så vi bedre kan følge med væksten. Men på sigt vil det selvfølgelig betyde, at vi ansætter færre nye medarbejdere. Det løser så samtidig vores udfordring med overhovedet at finde kvalificeret arbejdskraft”, slutter Søren Jepsen.