14.11.2022  |  Sourcing

Tre sandheder om den professionelle indkøber

Indkøberne er rykket på nettet, og de vil i fremtiden kun købe flere produkter online. En undersøgelse viser tre facts om de professionelle indkøbere. B2B E-handelsanalysen 1. halvår 2022 er udgivet af Dansk Erhverv.

1: Sådan finder de dig
Som alle andre, så handler indkøberne både i butikker, de kender, og i nye butikker. Her kigger vi på, hvordan du siger kuk-kuk, så du bliver fundet som ny butik.
Søgemaskiner er fortsat den klart mest anvendte måde, når B2B-indkøbere skal finde vej til nye netbutikker. Word of mouth er dog også en vigtig faktor, når leverandører skal finde nye butikker. I forhold til foregående halvår er parametrene ikke forandret signifikant. Det betyder også, at anbefalinger fra omgangskreds/kollega og kendskab til den fysiske butik stadig betyder en del.
Tallene viser, at en god gang SEO altså ikke er forbeholdt B2C’erne.

2: Det lægger de vægt på
Hvis indkøberne har fundet vej til dig for første gang, så er det især prisen, de kigger på. Det gør 51 procent faktisk som det første. Leveringshastighed (37 procent), leveringsmuligheder (34 procent) og betalingsmuligheder (25 procent) har også stor betydning, mens det også er vigtigt, at der er mulighed for telefonisk kontakt. Pris og leveringshastighed er markant vigtigere for privatansatte indkøbere (henholdsvis 53 og 38 procent) i forhold til offentligt ansatte (43 og 34 procent).
Når vi kigger på, hvad indkøberne generelt ser som det vigtigste, så får prisen mindre betydning.  Nu er det i stedet fleksibilitet, der er kodeordet, når det kommer til, hvilke fordele b2b-indkøberne vægter. De 3 højest ratede fordele er, at varen leveres til døren, tidsbesparelse og fleksible tidspunkter for handelen, mens pris kommer ind på en fjerdeplads. Vurderingen af de forskellige parametre har kun ændret sig marginalt i forhold til 2. halvår 2021 og der er kun mindre forskelle på tværs af brancher.

Læs også: Indkøberne stiller store krav til bæredygtighed

3: Det skræmmer dem
Selvom rigtig mange handler online, er der stadig nogle, som ikke gør. Hvis man ved, hvorfor de ikke gør det, så er der bedre mulighed for at ændre deres mening. Derfor får du her de vigtigste barrierer set fra ikke-e-handlerens side.
De væsentligste barrierer for online erhvervskøb handler særligt om pris og mulighed for at kunne forhandle prisen ned gennem en forhandling. En stor andel af indkøberne (43 procent) finder, at webshops kan være uoverskuelige, og næsten lige så mange mener, at det tager for lang tid at finde varerne. I den milde ende oplever cirka 3 ud af 10, at det er for teknisk krævende og måske besværligt, hvis man ikke kan have flere logins. Hver 3. er desuden vant til den personlige kontakt til leverandørerne.

- PiB

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere