Transportbranchen: Nationale særregler kan skade danske chauffører
Den 31. maj præsenterer EU-Kommissionen en ny vejpakke - ifølge eksperter vil den blandt andet bidrage til en mere lige konkurrence i transportbranchen, der på sigt kan skabe øget vækst.
Den 31. maj kommer EU-Kommissionen med sin længe ventede vejpakke, der samlet set skal styrke og fremtidssikre den europæiske vejgodstransport.
I et indlæg på Altinget fra Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Martin Aabak, adm. direktør i Danske Speditører, og Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, er forventningerne høje:
Vi ser et behov for, at der på tværs af EU-landene skabes rammer for transportbranchen, som ikke begrænser transportvirksomhederne, men som i stedet øger grundlaget for mere vækst i branchen, skriver de.
Vejpakke bidrager til lige konkurrence
Hos de tre debattører er forventningen, at vejpakken vil bidrage til en mere lige konkurrence på transportmarkedet og et tidssvarende og effektivt regelsæt med afsæt i fælles EU-regler.
Derfor ser de gerne en modernisering af de allerede gældende regler, der i fremtiden vil sikre bedre forhold for chauffører som såvel virksomheder:
Samtidig forventer vi, at Komissionen vil indføre en ny model, hvor chaufføren kan afholde flere reducerede hvil og dermed kan udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Vi ser det forslag som et godt eksempel på en fælles EU-løsning, som sikrer lige konkurrence og bedre vilkår for chaufførerne, lyder det.
Læs også: Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler
Derudover ser de forslaget som et fornuftigt modsvar til de nationale forbud mod hvil i førerhuset, som Tyskland og andre EU-lande har indført for nylig.
Højere bøder til chaufførerne er ikke løsningen
For nylig foreslog Enhedslisten, at chauffører, der afholder det lovpligtige 45-timers hvil i førerhuset, bør modtage en bøde på op mod 225.000 kroner. Men ifølge Carina Christensen, Martin Aabak og Michael Svane løser det ikke den samlede europæiske udfordring, hvis der bliver skruet op for bødeknappen.
Læs også: Akut mangel på lastbilchauffører truer transportbranchen
Det vil snarere øge behovet for investeringer i sikre rastepladser og overnatningsmuligheder, så både chaufføren og godset er beskyttet:
Vi håber, at den danske transportbranche og de danske politikere i fællesskab vil kæmpe for bedre forhold i det grænseoverskridende transportmarked i EU. Kun ved at forholde os til et fælles europæisk regelsæt sikrer vi de bedste vilkår for danske transport- og logistikvirksomheder, så de i praksis kan tage konkurrencen op mod resten af Europa og sikre dansk vækst, slutter de tre.
- EL