Træk c-varer i en automat på produktionsgulvet

Sanistål opstiller små lagerautomater ude hos industrikunder, hvor medarbejderne kan trække varer som sikkerhedsudstyr, håndværktøj, arbejdshandsker m.m. efter behov.

Det involverer typisk en del tid at hente c-varer i et traditionelt produktionslager - det gør Sanistål nu op med. Foto: Sanistål..

28.05.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi kender dem fra sportshallen, skoler og uddannelsesinstitutioner. Automater der tilbyder os sodavand, slik eller andet godt. Vi bruger vores kort eller kontanter og får det, vi har behov for. Det samme koncept har Sanistål nu overført til salg af såkaldte c-varer til industrielle kunder, der gerne vil spare tid på, at medarbejderne skal bevæge sig helt ud på lageret efter tommestokke, sikkerhedsbriller, skærende værktøjer etc.

Som en del af konceptet, sørger Sanistål at genopfylde varer hos kunden, når automaten er ved at løbe tør. Kunden opnår bedre kontrol med forbruget af varer, og får en masse data, der kan gøre kunden klogere på forbrugs- og indkøbsmønstre. 

Læs også: Sanistål skærper supply chain styringen

C-varer er ikke-strategiske forbrugsvarer, hvor prisen på varen måske udgør 15 procent og procesomkostningerne 85 procent af totalomkostningerne. Modellen er et VMI-koncept, hvor VMI står for Vendor Managed Inventory eller leverandørstyret lager. Det er et udbredt koncept og en væsentlig ingrediens, når en kunde og leverandør skal optimere samarbejdet i forsyningskæden.

Forenkler og standardiserer
”Vi ønsker at forenkle og standardisere processerne for vores kunder og os selv. Det gør det nemmere og billigere. Oven i hatten kan vi opsamle data om forbruget og på den måde give kunden indsigt i forbruget af de ikke-strategiske varer.

Hvor mange døde varer, slow-movers og quick-movers er der? Hvor stort er forbruget af sikkerheds- og værnemidler egentlig? Det er en naturlig del af konceptet, at vi gennemgår kundens forbrugsmønster og tager et statusmøde med kunden efter måske seks eller 12 måneder. Det er en vigtig proces for os, da data på c-varerne nu bliver tilgængelige og derfor et arbejdsredskab for kunden og Sanistål”, fortæller Carsten Hansen, salgsdirektør hos Sanistål.

Læs også: Norske Europris skifter til litium-ion-batterier

Han og Jesper Olsen Batsberg, der er key account manager på VMI-løsninger, fortæller, at de har hentet inspirationen til konceptet, som Sanistål har døbt StockMaster, fra USA og Tyskland, hvor såkaldte vending machines og tilhørende VMI-koncepter er et udbredt fænomen.

Sanistål har i mange år tilbudt konceptet EasySupply til deres kunder. Det går ud på, at Sanistål efter en dialog med kunden om behov og forbrugsmønster etablerer et slags kanban-system, hvor et kanban-kort fortæller, at lageret af en given vare er ved at løbe tør. Det udløser, at Sanistål kommer forbi og fylder lageret op.

Digital snor i vareflowet
”Med StockMaster går vi et skridt videre end EasySupply, idet vi med automaten har styr på forbruget og digitalt får besked, når det er tid til genopfyldning. Vi opsamler samtidig data, som kundens indkøbsafdeling kan anvende til bedre overblik.

Denne slags vending machines er meget udbredte i amerikanske industrivirksomheder og også blandt de store aktører i den tyske bil- og flyleverandørsektor”, fortæller Jesper Olsen Batsberg.

De fortæller også, at den direkte registrering af forbruget af varer sikrer højere opmærksomhed og mindre svind. ”Kombineret med, at StockMaster integrerer de administrative processer mellem Sanistål og kunderne som elektronisk ordreafgivelse, fakturering og varemodtagelse, sparer det vores kunder for mange ressourcer”, fortæller Carsten Hansen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online