Træk c-varer i en automat på produktionsgulvet

Sanistål opstiller små lagerautomater ude hos industrikunder, hvor medarbejderne kan trække varer som sikkerhedsudstyr, håndværktøj, arbejdshandsker m.m. efter behov.

Det involverer typisk en del tid at hente c-varer i et traditionelt produktionslager - det gør Sanistål nu op med. Foto: Sanistål..

28.05.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi kender dem fra sportshallen, skoler og uddannelsesinstitutioner. Automater der tilbyder os sodavand, slik eller andet godt. Vi bruger vores kort eller kontanter og får det, vi har behov for. Det samme koncept har Sanistål nu overført til salg af såkaldte c-varer til industrielle kunder, der gerne vil spare tid på, at medarbejderne skal bevæge sig helt ud på lageret efter tommestokke, sikkerhedsbriller, skærende værktøjer etc.

Som en del af konceptet, sørger Sanistål at genopfylde varer hos kunden, når automaten er ved at løbe tør. Kunden opnår bedre kontrol med forbruget af varer, og får en masse data, der kan gøre kunden klogere på forbrugs- og indkøbsmønstre. 

Læs også: Sanistål skærper supply chain styringen

C-varer er ikke-strategiske forbrugsvarer, hvor prisen på varen måske udgør 15 procent og procesomkostningerne 85 procent af totalomkostningerne. Modellen er et VMI-koncept, hvor VMI står for Vendor Managed Inventory eller leverandørstyret lager. Det er et udbredt koncept og en væsentlig ingrediens, når en kunde og leverandør skal optimere samarbejdet i forsyningskæden.

Forenkler og standardiserer
”Vi ønsker at forenkle og standardisere processerne for vores kunder og os selv. Det gør det nemmere og billigere. Oven i hatten kan vi opsamle data om forbruget og på den måde give kunden indsigt i forbruget af de ikke-strategiske varer.

Hvor mange døde varer, slow-movers og quick-movers er der? Hvor stort er forbruget af sikkerheds- og værnemidler egentlig? Det er en naturlig del af konceptet, at vi gennemgår kundens forbrugsmønster og tager et statusmøde med kunden efter måske seks eller 12 måneder. Det er en vigtig proces for os, da data på c-varerne nu bliver tilgængelige og derfor et arbejdsredskab for kunden og Sanistål”, fortæller Carsten Hansen, salgsdirektør hos Sanistål.

Læs også: Norske Europris skifter til litium-ion-batterier

Han og Jesper Olsen Batsberg, der er key account manager på VMI-løsninger, fortæller, at de har hentet inspirationen til konceptet, som Sanistål har døbt StockMaster, fra USA og Tyskland, hvor såkaldte vending machines og tilhørende VMI-koncepter er et udbredt fænomen.

Sanistål har i mange år tilbudt konceptet EasySupply til deres kunder. Det går ud på, at Sanistål efter en dialog med kunden om behov og forbrugsmønster etablerer et slags kanban-system, hvor et kanban-kort fortæller, at lageret af en given vare er ved at løbe tør. Det udløser, at Sanistål kommer forbi og fylder lageret op.

Digital snor i vareflowet
”Med StockMaster går vi et skridt videre end EasySupply, idet vi med automaten har styr på forbruget og digitalt får besked, når det er tid til genopfyldning. Vi opsamler samtidig data, som kundens indkøbsafdeling kan anvende til bedre overblik.

Denne slags vending machines er meget udbredte i amerikanske industrivirksomheder og også blandt de store aktører i den tyske bil- og flyleverandørsektor”, fortæller Jesper Olsen Batsberg.

De fortæller også, at den direkte registrering af forbruget af varer sikrer højere opmærksomhed og mindre svind. ”Kombineret med, at StockMaster integrerer de administrative processer mellem Sanistål og kunderne som elektronisk ordreafgivelse, fakturering og varemodtagelse, sparer det vores kunder for mange ressourcer”, fortæller Carsten Hansen.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

21.02.2025SCM.dk

Salg/marketing og supply chain finder melodien

20.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

17.02.2025Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club 2025

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online