Træk c-varer i en automat på produktionsgulvet
Sanistål opstiller små lagerautomater ude hos industrikunder, hvor medarbejderne kan trække varer som sikkerhedsudstyr, håndværktøj, arbejdshandsker m.m. efter behov.
Vi kender dem fra sportshallen, skoler og uddannelsesinstitutioner. Automater der tilbyder os sodavand, slik eller andet godt. Vi bruger vores kort eller kontanter og får det, vi har behov for. Det samme koncept har Sanistål nu overført til salg af såkaldte c-varer til industrielle kunder, der gerne vil spare tid på, at medarbejderne skal bevæge sig helt ud på lageret efter tommestokke, sikkerhedsbriller, skærende værktøjer etc.
Som en del af konceptet, sørger Sanistål at genopfylde varer hos kunden, når automaten er ved at løbe tør. Kunden opnår bedre kontrol med forbruget af varer, og får en masse data, der kan gøre kunden klogere på forbrugs- og indkøbsmønstre.
Læs også: Sanistål skærper supply chain styringen
C-varer er ikke-strategiske forbrugsvarer, hvor prisen på varen måske udgør 15 procent og procesomkostningerne 85 procent af totalomkostningerne. Modellen er et VMI-koncept, hvor VMI står for Vendor Managed Inventory eller leverandørstyret lager. Det er et udbredt koncept og en væsentlig ingrediens, når en kunde og leverandør skal optimere samarbejdet i forsyningskæden.
Forenkler og standardiserer
Vi ønsker at forenkle og standardisere processerne for vores kunder og os selv. Det gør det nemmere og billigere. Oven i hatten kan vi opsamle data om forbruget og på den måde give kunden indsigt i forbruget af de ikke-strategiske varer.
Hvor mange døde varer, slow-movers og quick-movers er der? Hvor stort er forbruget af sikkerheds- og værnemidler egentlig? Det er en naturlig del af konceptet, at vi gennemgår kundens forbrugsmønster og tager et statusmøde med kunden efter måske seks eller 12 måneder. Det er en vigtig proces for os, da data på c-varerne nu bliver tilgængelige og derfor et arbejdsredskab for kunden og Sanistål, fortæller Carsten Hansen, salgsdirektør hos Sanistål.
Læs også: Norske Europris skifter til litium-ion-batterier
Han og Jesper Olsen Batsberg, der er key account manager på VMI-løsninger, fortæller, at de har hentet inspirationen til konceptet, som Sanistål har døbt StockMaster, fra USA og Tyskland, hvor såkaldte vending machines og tilhørende VMI-koncepter er et udbredt fænomen.
Sanistål har i mange år tilbudt konceptet EasySupply til deres kunder. Det går ud på, at Sanistål efter en dialog med kunden om behov og forbrugsmønster etablerer et slags kanban-system, hvor et kanban-kort fortæller, at lageret af en given vare er ved at løbe tør. Det udløser, at Sanistål kommer forbi og fylder lageret op.
Digital snor i vareflowet
Med StockMaster går vi et skridt videre end EasySupply, idet vi med automaten har styr på forbruget og digitalt får besked, når det er tid til genopfyldning. Vi opsamler samtidig data, som kundens indkøbsafdeling kan anvende til bedre overblik.
Denne slags vending machines er meget udbredte i amerikanske industrivirksomheder og også blandt de store aktører i den tyske bil- og flyleverandørsektor, fortæller Jesper Olsen Batsberg.
De fortæller også, at den direkte registrering af forbruget af varer sikrer højere opmærksomhed og mindre svind. Kombineret med, at StockMaster integrerer de administrative processer mellem Sanistål og kunderne som elektronisk ordreafgivelse, fakturering og varemodtagelse, sparer det vores kunder for mange ressourcer, fortæller Carsten Hansen.