Toyota smider 17 mia. i selvkørende biler
Et nyoprettet selskab i Tokyo skal sætte fut i Toyotas udvikling af teknologi til selvkørende biler og varevogne. Investeringen lyder på 17 mia. kr. og målet er 1000 ansatte.
Under det mundrette navn Toyota Research Institute-Advanced Development (forkortet TRI-AD) åbner den japanske bilgigant Toyota senere i denne måned et nyt datterselskab, der skal accelerere koncernens arbejde med automatiseret kørsel.
Læs også: Toyota vil hive CO2 (næsten) helt ud af sin værdikæde
Sammen med de to leverandører Aisin og Denso, der begge er en del af Toyota Group, har man indgået en aftale (MoU) om at udvikle fuldt integreret software i produktionskvalitet til selvkørende biler og varevogne.
I alt vil de tre parter investere 300 mia. yen (17 mia. kr.) i projektet, der fra start skal tælle 300 medarbejdere, men inden for en ikke nærmere defineret tidsramme skal nå op på 1000 ansatte. Indtil videre bliver selskabet placeret i Toyotas eksisterende hovedkvarter i Tokyo, men man leder allerede efter passende faciliteter andetsteds i den japanske hovedstad.
Software og big data bliver afgørende
CEO for TRI-AD bliver dr. James Kuffner, der kommer fra en stilling som CTO i Toyotas amerikanske forskningsinstitut, der siden grundlæggelsen i 2016 har arbejdet med automation, kunstig intelligens og robotteknologi.
”Opbygningen af software i produktionskvalitet er en kritisk succesfaktor for Toyotas program for automatiserede kørsel. Selskabets mission er at accelerere softwareudviklingen i en mere effektiv og disruptiv retning, ved at forbedre Toyota Gruppens kompetencer gennem ansættelser af softwareingeniører i verdensklasse”, siger han.
Læs også: Google-ingeniører lancerer selvkørende bil til sidste-kilometer-levering
Toyota peger på, at bilindustrien befinder sig i en æra præget af massive forandringer, hvor softwareudvikling i topklasse og udnyttelsen af big data fra forbundne køretøjer vil være afgørende succeskriterier. Det er i den forbindelse at TRI-AD skal arbejde tæt sammen med den øvrige del af koncernen for at skabe lynhurtige fremskridt på scenen for selvkørende teknologi.
-AK