Toyota vil hive CO2 (næsten) helt ud af sin værdikæde

Den japanske bilgigant Toyota sigter efter nul CO2 i Europa i 2050, mens målet på verdensplan er en reduktion på mindst 90 procent. Det involverer hele værdikæden fra materialer, produktion og salg til brug og bortskaffelse. Senest er de danske forhandlere blevet miljøcertificerede.

Toyota vil gøre hele sin europæiske værdikæde CO2-fri i 2050, mens udledningen i resten af verden skal reduceres med mindst 90 procent. Foto: Toyota.

14.11.2017

SCM.dk

Bilindustrien er pr definition et af klassens sorte får, når det kommer til at begrænse den globale opvarmning. Specielt diverse dieselkøretøjer udleder solide mængder af de drivhusgasser, der med til at få temperaturen til at stige omkring os.

Læs også: Teslas lastbil nærmer sig

I de senere år har adskillige producenter imidlertid sat sig (mere eller mindre) ambitiøse mål for at ændre på det billede, primært ved at øge udbuddet af elbiler i sit sortiment. Brands som Volvo, Volkswagen, Daimler, Jaguar Land Rover og Scania arbejder på forskellige måder med at gøre både person- og lastbiler grønnere.

En af verdens største aktører på området, japanske Toyota, har ligeledes været i gang på klimafeltet i en årrække. Verdens første masseproducerede hybridbil, Prius, har efterhånden 20 år på bagen, og så har man sat sig en stribe konkrete målsætninger, der skal værne yderligere om miljøet.

Toyota Miljøudfordring 2050

Toyota har sat sig seks udfordringer for at nedbringe CO?-udledningen til nul i Europa samt reducere CO?-udslippet med mindst 90 procent på globalt plan – og det skal ske senest i 2050.

  • Udfordring 1: Nul CO2-udslip for nye biler
  • Udfordring 2: Nul CO2-udslip i bilens livscyklus
  • Udfordring 3: Nul CO2-udslip fra fabrikkerne  
  • Udfordring 4: Minimering og optimering af vandforbrug
  • Udfordring 5: Etablering af genbrugsbaserede samfund og systemer 
  • Udfordring 6: Etablering af et fremtidssamfund i harmoni med naturen

Hele værdikæden skal med
I 2050 vil Toyota således udlede nul CO2 i Europa, mens man på globalt plan vil reducere CO?-udslippet med mindst 90 procent. Indsatsen involverer alle koncernens fabrikker og kontorer i hele verden, ligesom bilproducentens designere, forhandlere og værksteder skal med i regnestykket.

”Som en af verdens absolut største bilproducenter ønsker vi at gå forrest og tage ansvar for klima og miljø. Vores biler skal bygges af genanvendelige og bæredygtige materialer, vores fabrikker skal bruge vedvarende energi, og vi vil minimere vores vandforbrug samt sikre, at bilerne skrottes, så miljøet ikke tager skade. Og så arbejder vi målrettet på at øge bevidstheden om bæredygtighed samt beskytte natur og dyr i de lokalområder, hvor vi har fabrikker bl.a. i samarbejde med NGO’er og naturfredningsforeninger,” siger pressechef hos Toyota Danmark, Anders Tystrup.

I dansk regi indebærer målsætningen også, at Toyota gennem ISO 14001-certificeringen har implementeret et miljøledelsessystem i hele værdikæden, så alle 27 forhandlere og reparatører som de første i Danmark nu er forpligtet til at tage et miljømæssigt ansvar i deres daglige arbejde.

”Helt konkret betyder det, at alle forhandlere og mekanikere dagligt har fokus på energiforbedringer og løbende måler, hvilket aftryk de sætter på miljøet. Vi holder fx øje med, at vandforbruget bliver reduceret, og har også et skarpt fokus på håndteringen af normalt og farligt affald,” forklarer Anders Tystrup.

Nødvendigt at få bilisterne med
På grund at sin størrelse – 65 fabrikker, et velvoksent forhandlernetværk og et salg på over 10 mio. biler om året på verdensplan – har man fra Toyotas siden desuden erkendt nødvendigheden af at sætte en forholdsvis lang deadline, ligesom at man er nødt til at arbejde for at få forbrugerne med på vognen.

Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

"Det ville være helt urealistisk, hvis vi gik ud med en målsætning om, at både vores biler og fabrikker skal reducere CO?-udledningen til nul om fem år. Det ville ganske enkelt ikke være muligt – hverken produktions- eller salgsmæssigt,” siger Anders Tystrup og uddyber: 

”Derudover er det også vigtigt, at vi har bilisterne med på rejsen. Bilisterne skal være enige i, at det er en bedre løsning at skifte fra en traditionel benzin- eller dieselbil til en miljørigtig hybrid- eller brintbil.”

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

15.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatiseret sengetransport på NAU

11.04.2025PALOMAT

Sponseret

PALOMAT® tager på tysk messe og slår salgsrekord

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle