Teknologiudvikling, tigerspring og transportstyring

Styring af transport er noget af det mest dynamiske, man kan finde. Parametrene opfører sig som lopper i en sæk, og kunderne kræver hurtigere og hurtigere reaktionstid. Den teknologiske udvikling gør det dog i dag muligt at styre den dynamiske transport i realtid, så transportstyring kan blive et strategisk værktøj, der kan skabe seriøse konkurrencefordele.

23.08.2011

SCM.dk

Situationen ændrer sig minut for minut, tiden går, bilerne flytter sig, kundebehovet ændrer sig eller var forkert hele tiden, der er vejarbejde, en bil punkterer etc. etc. Styring og optimering af distribution af varer med lastbiler, der kører ud fra en lagerterminal til kunder, kan måske virke som en triviel øvelse, der må være til at overskue. Hvor svært kan det være at køre fra A til B og videre C? Det kan ifølge salgschef Thorbjørn Schmidt-Jacobsen fra AMCS være en hel del sværere, end de fleste tror.

Hvor svært kan det være?
Han har som forsøg stillet en relativ enkel transportplanlægningsopgave for en stribe logistikfolk: Èt lager, to biler og 8 kundedestinationer, hvordan planlægger man bedst ruterne for de to biler? Svarene fra logistikerne resulterede i mellem 5.3 og 16 % flere kilometre og mellem 4.6 og 14.9 % mere tidsforbrug, end AMCS it-system fandt frem til. ”Det kan faktisk være meget vanskeligt at overskue og optimere selv enkle distributionsopgaver. Når vi taler om tusinder af ordrelinier om dagen, titusinder af kunder og flere hundrede biler fordelt på et helt land eller en gruppe af lande, bliver det seriøst uoverskueligt med store muligheder for at optimere, spare ressourcer og forbedre serviceniveau”, fortæller han.

Tre teknologier booster transportstyringen: GPS, informationsteknologiens overlegne regnekraft og bredbånds mobil kommunikation. Det er tre teknologiske landvindinger, som gør en verden til forskel for den moderne transportstyring.

Viden om placering
GPS er i dag standardudstyr i alle lastbiler, og det gør, at planlæggeren og chaufføren altid har styr på, hvor lastbilen præcist befinder sig. Det er en af forudsætningerne for at kunne omdisponere effektivt, og enhver med bare det mindste kendskab til styring af transport ved, hvor centralt det er at kunne omdisponere en lastbil. ”Transportstyring er som et skakspil med uendelige kombinationsmuligheder. En af forudsætningerne for at kunne spille strategisk skak er, at man – det vil sige IT-systemet - hele tiden ved, hvor de forskellige brikker befinder sig på skakbrættet. Ellers er det som at spille skak med bind for øjnene. Det er funktionen med GPS”, fortæller Thorbjørn Schmidt-Jacobsen.

Millioner af kalkulationer i sekundet
Hvis skakbrikkerne er lastbiler, består kombinationsmulighederne af kundeopgaver og –behov, hasteopgaver, nedbrud, udnyttelse af lastbilernes kapacitet, uforudsete hændelser m.m. ”Man skal ikke have ret mange lastbiler, før det giver millioner af kombinationsmuligheder. IT-systemet kalkulerer millioner af kombinationsmuligheder i sekundet i baggrunden, så systemet til enhver tid er i stand til at træffe den optimale eller nær optimale beslutning. Transportstyringssystemet gennemspiller hele tiden millioner af mulige scenaria, så systemet hele tiden har overblikket over, hvilket scenario, der vil være det mest optimale i den givne situation. Det rigtig smukke er, at det sker i realtid”, fortæller Thorbjørn Schmidt-Jacobsen. Regnekraft er ikke noget nyt; men der sker hele tiden en kraftig udvikling i muskelstyrken, moderne IT kan simpelthen håndtere voldsomt mange flere kalkulationer på væsentlig kortere tid.
 

Planlæggeren og chaufføren smelter sammen
Mobil kommunikation med bredbåndskapacitet har ifølge Thorbjørn Schmidt-Jacobsen revolutioneret transportstyring. IT-mæssigt talte man tidligere om en centralserver og en klient ude i bilen. Med mobil kommunikation kan klienten gå direkte på netværket og trække på data fra serveren på fuldstændig samme måde som hovedkontoret. Det betyder, at planlæggeren og chaufføren kan smelte sammen, og man flytter styringen helt ud i lastbilkabinen. Det har skabt en masse muligheder for hele tiden at replanlægge og finoptimere udnyttelsen af transportkapaciteten i form af lastbiler og chauffører.” IT bliver hele tiden stærkere og billigere, og vi er nu i stand til at tilbyde standardsystemer, hvor kunden betaler afhængig af, hvor stort kundens transportbehov er. Det betyder, at vi har kundevirksomheder, der har helt ned til to lastbiler, og som tjener penge i kraft af vores IT-værktøj til transportstyring”, fortæller Thorbjørn Schmidt-Jacobsen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

19.11.2024SCM.dk

Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online