Tættere dialog skal føre til nye værdier
Servicegiganten ISS er blandt deltagerne i DI-initiativet Stram Kæden. For indkøbschef Jacob Kunstmann betyder det øget fokus på dialog med de store leverandører. Målet er at finde ud af, hvordan alle parter kan hjælpe hinanden til et endnu bedre samarbejde.
Vi skal være aktive, nu er det ikke kun talk-the-talk, men også walk-the-walk.
Sådan lyder indgangsreplikken fra indkøbschef i ISS, Jacob Kunstmann, når talen falder på den store servicevirksomheds deltagelse i DI-initiativet Stram Kæden, der har til formål at hjælpe en stribe danske virksomheder med at udvikle og forbedre samarbejdet med leverandørerne gennem hele forsyningskæden.
For ISS vedkommende er nøglen til den proces i høj grad dialog; der er nemlig optimeringsmuligheder på begge sider af bordet.
Der er et stort potentiale i tættere dialog i denne sammenhæng. Vi er fokuserede på at skabe partnerskaber og samhørighed med vores kunder og finde ud, både hvordan de kan hjælpe os og hvordan vi kan hjælpe dem. Vi vil gerne i endnu højere grad blive bevidste om, hvor vi selv er blevet en hæmsko og eksempelvis er dyre at levere til. Det handler om at lade leverandørerne komme til orde og få identificeret udfordringerne, forklarer Jacob Kunstmann.
De strategiske leverandører først
For en koncern med et så velvoksent antal leverandører, som ISS samarbejder med, så er en kædestramning som den, man har igangsat i år, naturligvis et forløb, der skal gennemføres i etaper, hvilket ISS da også gør.
Vi er startet med at inddrage de største af vores leverandører. Jeg kan ikke sætte et præcist tal på, men det er en koncentreret gruppe; toppen af kransekagen vil jeg sige. Dem, vi vil bruge flest ressourcer på, er de strategiske leverandører, der har en størrelse, hvor de kan gøre noget for os, siger Jacob Kunstmann.
Det handler selvfølgelig om effektivisering, og derfor vil vi involvere de store leverandører tidligt i processen, så vi sammen kan finde nogle specifikke aktiviteter og handlingspunkter, der kan optimeres til fælles fordel, tilføjer han.
Selvom ISS gør sit bedste for at være på forkant med både indkøb og salg af services, så er det med Jacob Kunstmanns ord, altid svært at styre kundernes krav. Derfor er man også glade for den ramme, som Stram Kæden-samarbejdet danner for optimeringsprocessen, hvor leverandørerne kan komme til orde.
Kun positive reaktioner
Det at gøre sin forsyningskæde så god og effektiv som muligt er jo ikke noget nyt, men noget vi har arbejdet med i årevis. Med Stram Kæden får vi en platform, hvor vi skaber en fælles forståelse og et fælles sprog. Generelt har vi kun fået positive tilbagemeldinger fra vores leverandører, når vi har præsenteret konceptet. Ingen har sagt nej til at medvirke, og det handler i høj grad også om, at vi ikke bare er ude på at spare penge, men taler åbent om tingene, så alle kan se potentialet, og ingen er i tvivl om, at det her er noget ISS vil, understreger han.
Hvornår ISS vil brede tankerne fra Stram Kæden-rammen ud til resten af forsyningskæden, kan Jacob Kunstmann endnu ikke svare på, men at det kommer til at ske, er han ikke i tvivl om. Indtil videre ser han frem til, at man vil præsentere sine (foreløbige) konklusioner i slutningen af januar 2016, og på den basis vil processen så fortsætte mod det overordnede og med indkøbschefens ord egentlig ret simple mål: Vi vil gerne være endnu mere effektive at arbejde sammen med.