Tænk ud af leverings-boksen kære supply chain kollegaer

Der er brug for nytænkning af den sidste-kilometer-levering. Fordi alle virksomheder med e-handelsleveringer til forbrugere stirrer ind i en mur af klima- og trængselsudfordringer: ”Vi skal præstere flere drops per tur, og vi skal køre færre kilometer på vejen med mindre tom loft i lastrummet. Det kan vi kun gøre ved at samarbejde på tværs af brancher og konkurrenter”, lyder det fra Peter Langskov, IKEA.

”Transport repræsenterer en stor del af vores klimaaftryk, og vi er meget seriøse med at sænke CO2-udledningen. Vores transport skal faktisk være CO2-neutral i 2025, og det er altså lige om lidt”, fortæller Peter Langskov. Foto: IKEA..

06.10.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Fire ud af fem danskere handler ifølge Danmarks Statistik (maj 2023) online. Det var især digitale tjenester såsom køb af adgang til streaming af film og serier, der lå højt på indkøbslisten, når internetbrowseren blev åbnet.

Internethandel har været stigende i popularitet i mange år og nåede en foreløbig top under covid-19-nedlukningerne. Efter genåbningen er onlinehandlens popularitet faldet en smule, men den ligger fortsat på et højt niveau. I 2022 havde 78 procent af de 16-74-årige handlet varer online de seneste tre måneder.

Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen

”Internethandel har været støt stigende i mange år. Under pandemien tog stigningen fart, og flere fik øjnene op for online handel. Nu ser vi et fald fra 2021 til 2022, som hovedsageligt skyldes, at vi køber mindre takeaway, efter restauranter og caféer igen må servere mad og drikke. Alligevel er niveauet højere end før covid-19,” siger Agnes Tassy, chefkonsulent i Danmarks Statistik.

Klik på en sofa
Det gælder også større køb som møbler og udstyr til boligen. Det erfarede IKEA under covid-19 pandemien i 2020-21, og virksomheden er derfor i fuld gang med at transformere sig fra en primært fysisk butiksbaseret forretning til en omnichannel forretning, hvor kunder kan gå på både fysisk og digitalt indkøb.

Peter Langskov har som Country Customer Fulfilment Manager hos IKEA Danmark ansvaret for lager, services og levering til kunden i Danmark. Han peger på, at omnichannel byder på en lang række afvejninger: Hvilke varer skal kunderne kunne købe online? Hvor hurtigt skal leveringen foregå? Skal leveringen ske til en butik, dropsted eller til dørtrinnet? Skal kunden kunne vælge en lavere pris for eksempelvis syv dages leveringstid, levering til butik/dropsted eller levering af flere varer/større volumen per ordre? Skal IKEA tilbyde levering på tre timer visse steder eller alle steder i landet?

Afvejningerne står i kø
”Der er utrolig mange afbalanceringer at foretage, fordi plukning og last-mile-levering er relativ omkostningsfuld. Vi forventer derfor, at vi i den kommende periode vil prøve os frem for at finde frem til de rette løsninger, der både imødekommer kundernes forventninger og de omkostningsmæssige faktorer. USA er blevet disruptet af Amazon, det har været og er en lang rejse for mange at omstille forsyningskæden til omnichannel”, fortæller han og tilføjer:

”Transport repræsenterer en stor del af vores klimaaftryk, og vi er meget seriøse med at sænke CO2-udledningen. Vores transport skal faktisk være CO2-neutral i 2025, og det er altså lige om lidt”.

Læs også: FTZ’ nye logistikanlæg klarer 50.000 ordrelinjer per dag

Èn af Peter Langskovs bæredygtighedsudfordringer, er forskellen på, hvor langt et køretøj kan køre på henholdsvis en dieseloptankning og en batteriopladning. Diesel giver cirka 800 og el giver cirka 200 kilometer.

”Det betyder, at vi skal organisere os smartere. Vi skal præstere flere drops per tur, og vi skal køre færre kilometer på vejen med mindre tom loft i lastrummet. Det skal vi blive bedre til, og det skal vi fordi, vi ønsker at fjerne klimabelastningen og også bidrage til mindre trængsel i vores byer”, fortæller han.

Nye former for transportsamarbejder
Peter Langskov mener, at virksomheder ikke kommer udenom at samarbejde på nye måder om den sidste-kilometer-levering ud til forbrugerne – hvis de både skal reducere klimaaftryk og trængsel i byerne.

”Vi er mange, der skal køre færre kilometer og øge køretøjernes fyldningsgrader. Jeg mener derfor, vi bliver nødt til at tænke ud af boksen og samarbejde på kryds og tværs af brancher og konkurrenter. Vi bør finde en måde at neutralisere og skabe de gode synergieffekter, som både virksomheder, samfund og forbrugere kan drage store fordele af”, fortæller han.

Han erklærer sig villig til at indgå i initiativer i brancheforeningsregi eller anden regi om at etablere nye former for leveringssamarbejder.

”Det vil kræve en masse dialog, gensidig tillid og dyb forståelse. Men gevinsterne er åbenlyse, og jeg tror på, at det er muligt”.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025KNAPP A/S

Sponseret

Arbejdsmiljø og holistisk tilgang kendetegner Ahlsells største automationsinvestering nogensinde

20.01.2025SCM.dk

100 millioner euro til udvikling af logistikejendomme

16.01.2025SCM.dk

Italienske Globalpesca etablerer højtautomatiseret lager til frostvarer ved -25 grader

09.01.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

08.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Historien bag Søstrene Grenes digitale succes

08.01.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Spar tid ved at veje lasten under håndtering

07.01.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Effektivitet i lagerhåndtering med AGV stableren EXV iGO fra STILL

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup