Tænk ud af leverings-boksen kære supply chain kollegaer
Der er brug for nytænkning af den sidste-kilometer-levering. Fordi alle virksomheder med e-handelsleveringer til forbrugere stirrer ind i en mur af klima- og trængselsudfordringer: ”Vi skal præstere flere drops per tur, og vi skal køre færre kilometer på vejen med mindre tom loft i lastrummet. Det kan vi kun gøre ved at samarbejde på tværs af brancher og konkurrenter”, lyder det fra Peter Langskov, IKEA.
Fire ud af fem danskere handler ifølge Danmarks Statistik (maj 2023) online. Det var især digitale tjenester såsom køb af adgang til streaming af film og serier, der lå højt på indkøbslisten, når internetbrowseren blev åbnet.
Internethandel har været stigende i popularitet i mange år og nåede en foreløbig top under covid-19-nedlukningerne. Efter genåbningen er onlinehandlens popularitet faldet en smule, men den ligger fortsat på et højt niveau. I 2022 havde 78 procent af de 16-74-årige handlet varer online de seneste tre måneder.
Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen
”Internethandel har været støt stigende i mange år. Under pandemien tog stigningen fart, og flere fik øjnene op for online handel. Nu ser vi et fald fra 2021 til 2022, som hovedsageligt skyldes, at vi køber mindre takeaway, efter restauranter og caféer igen må servere mad og drikke. Alligevel er niveauet højere end før covid-19,” siger Agnes Tassy, chefkonsulent i Danmarks Statistik.
Klik på en sofa
Det gælder også større køb som møbler og udstyr til boligen. Det erfarede IKEA under covid-19 pandemien i 2020-21, og virksomheden er derfor i fuld gang med at transformere sig fra en primært fysisk butiksbaseret forretning til en omnichannel forretning, hvor kunder kan gå på både fysisk og digitalt indkøb.
Peter Langskov har som Country Customer Fulfilment Manager hos IKEA Danmark ansvaret for lager, services og levering til kunden i Danmark. Han peger på, at omnichannel byder på en lang række afvejninger: Hvilke varer skal kunderne kunne købe online? Hvor hurtigt skal leveringen foregå? Skal leveringen ske til en butik, dropsted eller til dørtrinnet? Skal kunden kunne vælge en lavere pris for eksempelvis syv dages leveringstid, levering til butik/dropsted eller levering af flere varer/større volumen per ordre? Skal IKEA tilbyde levering på tre timer visse steder eller alle steder i landet?
Afvejningerne står i kø
”Der er utrolig mange afbalanceringer at foretage, fordi plukning og last-mile-levering er relativ omkostningsfuld. Vi forventer derfor, at vi i den kommende periode vil prøve os frem for at finde frem til de rette løsninger, der både imødekommer kundernes forventninger og de omkostningsmæssige faktorer. USA er blevet disruptet af Amazon, det har været og er en lang rejse for mange at omstille forsyningskæden til omnichannel”, fortæller han og tilføjer:
”Transport repræsenterer en stor del af vores klimaaftryk, og vi er meget seriøse med at sænke CO2-udledningen. Vores transport skal faktisk være CO2-neutral i 2025, og det er altså lige om lidt”.
Læs også: FTZ’ nye logistikanlæg klarer 50.000 ordrelinjer per dag
Èn af Peter Langskovs bæredygtighedsudfordringer, er forskellen på, hvor langt et køretøj kan køre på henholdsvis en dieseloptankning og en batteriopladning. Diesel giver cirka 800 og el giver cirka 200 kilometer.
”Det betyder, at vi skal organisere os smartere. Vi skal præstere flere drops per tur, og vi skal køre færre kilometer på vejen med mindre tom loft i lastrummet. Det skal vi blive bedre til, og det skal vi fordi, vi ønsker at fjerne klimabelastningen og også bidrage til mindre trængsel i vores byer”, fortæller han.
Nye former for transportsamarbejder
Peter Langskov mener, at virksomheder ikke kommer udenom at samarbejde på nye måder om den sidste-kilometer-levering ud til forbrugerne – hvis de både skal reducere klimaaftryk og trængsel i byerne.
”Vi er mange, der skal køre færre kilometer og øge køretøjernes fyldningsgrader. Jeg mener derfor, vi bliver nødt til at tænke ud af boksen og samarbejde på kryds og tværs af brancher og konkurrenter. Vi bør finde en måde at neutralisere og skabe de gode synergieffekter, som både virksomheder, samfund og forbrugere kan drage store fordele af”, fortæller han.
Han erklærer sig villig til at indgå i initiativer i brancheforeningsregi eller anden regi om at etablere nye former for leveringssamarbejder.
”Det vil kræve en masse dialog, gensidig tillid og dyb forståelse. Men gevinsterne er åbenlyse, og jeg tror på, at det er muligt”.