Tænk ud af leverings-boksen kære supply chain kollegaer

Der er brug for nytænkning af den sidste-kilometer-levering. Fordi alle virksomheder med e-handelsleveringer til forbrugere stirrer ind i en mur af klima- og trængselsudfordringer: ”Vi skal præstere flere drops per tur, og vi skal køre færre kilometer på vejen med mindre tom loft i lastrummet. Det kan vi kun gøre ved at samarbejde på tværs af brancher og konkurrenter”, lyder det fra Peter Langskov, IKEA.

”Transport repræsenterer en stor del af vores klimaaftryk, og vi er meget seriøse med at sænke CO2-udledningen. Vores transport skal faktisk være CO2-neutral i 2025, og det er altså lige om lidt”, fortæller Peter Langskov. Foto: IKEA..

06.10.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Fire ud af fem danskere handler ifølge Danmarks Statistik (maj 2023) online. Det var især digitale tjenester såsom køb af adgang til streaming af film og serier, der lå højt på indkøbslisten, når internetbrowseren blev åbnet.

Internethandel har været stigende i popularitet i mange år og nåede en foreløbig top under covid-19-nedlukningerne. Efter genåbningen er onlinehandlens popularitet faldet en smule, men den ligger fortsat på et højt niveau. I 2022 havde 78 procent af de 16-74-årige handlet varer online de seneste tre måneder.

Læs også: Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen

”Internethandel har været støt stigende i mange år. Under pandemien tog stigningen fart, og flere fik øjnene op for online handel. Nu ser vi et fald fra 2021 til 2022, som hovedsageligt skyldes, at vi køber mindre takeaway, efter restauranter og caféer igen må servere mad og drikke. Alligevel er niveauet højere end før covid-19,” siger Agnes Tassy, chefkonsulent i Danmarks Statistik.

Klik på en sofa
Det gælder også større køb som møbler og udstyr til boligen. Det erfarede IKEA under covid-19 pandemien i 2020-21, og virksomheden er derfor i fuld gang med at transformere sig fra en primært fysisk butiksbaseret forretning til en omnichannel forretning, hvor kunder kan gå på både fysisk og digitalt indkøb.

Peter Langskov har som Country Customer Fulfilment Manager hos IKEA Danmark ansvaret for lager, services og levering til kunden i Danmark. Han peger på, at omnichannel byder på en lang række afvejninger: Hvilke varer skal kunderne kunne købe online? Hvor hurtigt skal leveringen foregå? Skal leveringen ske til en butik, dropsted eller til dørtrinnet? Skal kunden kunne vælge en lavere pris for eksempelvis syv dages leveringstid, levering til butik/dropsted eller levering af flere varer/større volumen per ordre? Skal IKEA tilbyde levering på tre timer visse steder eller alle steder i landet?

Afvejningerne står i kø
”Der er utrolig mange afbalanceringer at foretage, fordi plukning og last-mile-levering er relativ omkostningsfuld. Vi forventer derfor, at vi i den kommende periode vil prøve os frem for at finde frem til de rette løsninger, der både imødekommer kundernes forventninger og de omkostningsmæssige faktorer. USA er blevet disruptet af Amazon, det har været og er en lang rejse for mange at omstille forsyningskæden til omnichannel”, fortæller han og tilføjer:

”Transport repræsenterer en stor del af vores klimaaftryk, og vi er meget seriøse med at sænke CO2-udledningen. Vores transport skal faktisk være CO2-neutral i 2025, og det er altså lige om lidt”.

Læs også: FTZ’ nye logistikanlæg klarer 50.000 ordrelinjer per dag

Èn af Peter Langskovs bæredygtighedsudfordringer, er forskellen på, hvor langt et køretøj kan køre på henholdsvis en dieseloptankning og en batteriopladning. Diesel giver cirka 800 og el giver cirka 200 kilometer.

”Det betyder, at vi skal organisere os smartere. Vi skal præstere flere drops per tur, og vi skal køre færre kilometer på vejen med mindre tom loft i lastrummet. Det skal vi blive bedre til, og det skal vi fordi, vi ønsker at fjerne klimabelastningen og også bidrage til mindre trængsel i vores byer”, fortæller han.

Nye former for transportsamarbejder
Peter Langskov mener, at virksomheder ikke kommer udenom at samarbejde på nye måder om den sidste-kilometer-levering ud til forbrugerne – hvis de både skal reducere klimaaftryk og trængsel i byerne.

”Vi er mange, der skal køre færre kilometer og øge køretøjernes fyldningsgrader. Jeg mener derfor, vi bliver nødt til at tænke ud af boksen og samarbejde på kryds og tværs af brancher og konkurrenter. Vi bør finde en måde at neutralisere og skabe de gode synergieffekter, som både virksomheder, samfund og forbrugere kan drage store fordele af”, fortæller han.

Han erklærer sig villig til at indgå i initiativer i brancheforeningsregi eller anden regi om at etablere nye former for leveringssamarbejder.

”Det vil kræve en masse dialog, gensidig tillid og dyb forståelse. Men gevinsterne er åbenlyse, og jeg tror på, at det er muligt”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimering af last-mile-logistik

Forbrugerne kræver hurtigere, mere præcise og mere bæredygtige leverancer, når de køber varer på nettet. Det presser virksomheder til at finde nye, innovative løsninger. I dette tema udforsker vi, hvordan teknologiske og operationelle forbedringer kan optimere leveringsprocessen, reducere omkostninger og miljøpåvirkning samt skabe bedre kundeoplevelser.​

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense