Månedens udfordring: Omnichannel og klima ryster forsyningskæde-posen
Pandemien sparkede for alvor gang i e-handlen for IKEA. Det har sat skub i transformation af forsyningskæden for at skabe en omnichannel, der kan det hele på én gang. Sammen med klimakrisens konsekvenser for driften, udgør det to af de største udfordringer for Ikeas forsyningskæde.
”Vi er i dag nået dertil, hvor forbrugerne kan finde på at købe selv en sofa på nettet”, fortæller Peter Langskov. Han er Country Customer Fulfilment Manager hos IKEA Danmark og har ansvaret for lager, services og levering til kunden i Danmark.
E-handelsudviklingen har været i gang i mange år, men IKEA oplevede for alvor et spring i efterspørgslen under covid-19. ”Vi er nu for alvor gået ind i kampen om at udvikle os til det, man kalder en omnichannel forretning, hvor vi både tilbyder fysiske og digitale varehuse. Det er en stor udfordring rent logistisk at finde ud af, hvordan vi organiserer det?”, fortæller Peter Langskov.
Han peger på, at omnichannel byder på en lang række afvejninger: Hvilke varer skal kunderne kunne købe online? Hvor hurtigt skal leveringen foregå? Skal leveringen ske til en butik, dropsted eller til dørtrinnet? Skal kunden kunne vælge en lavere pris for eksempelvis syv dages leveringstid, levering til butik/dropsted eller levering af flere varer/større volumen per ordre? Skal vi tilbyde levering på tre timer visse steder eller alle steder i landet?
”Der er utrolig mange afbalanceringer at foretage, fordi plukning og last-mile-levering er relativ omkostningsfuld. Vi forventer derfor, at vi i den kommende periode vil prøve os frem for at finde frem til de rette løsninger, der både imødekommer kundernes forventninger og de omkostningsmæssige faktorer. USA er blevet disruptet af Amazon, det har været og er en lang rejse for mange at omstille forsyningskæden til omnichannel”, fortæller han.
CO2-neutral transport i 2025
I samme åndedrag fremhæver han en tredje faktor, nemlig bæredygtighed eller klimaaftryk:
”Transport repræsenterer en meget stor del af vores klimaaftryk, og vi er meget seriøse med at sænke CO2-udledningen. Vores transport skal faktisk være CO2-neutral i 2025, og det er altså lige om lidt”.
Èn af Peter Langskovs bæredygtighedsudfordringer, er forskellen på, hvor langt et køretøj kan køre på henholdsvis en dieseloptankning og en batteriopladning. Diesel giver cirka 800 og el giver cirka 200 kilometer. ”Det betyder, at vi skal organisere os smartere. Vi skal præstere flere drops per tur, og vi skal køre færre kilometer på vejen med mindre tom loft i lastrummet. Det skal vi blive bedre til, og det skal vi fordi, vi ønsker at fjerne klimabelastningen og også bidrage til mindre trængsel i vores byer”, fortæller han.
Læs mere om, hvordan Peter Langskov opfordrer til at tænke ud af transport-boksen for at løse klima- og trængselsudfordringerne i artiklen Tænk ud af leverings-boksen kære supply chain kollegaer.