Syv gode vaner der fremmer samarbejdet i kæden

Vi ved det godt. SCM kræver samarbejde. Men hvordan gør man? En flok supply chain forskere har formuleret syv gode vaner, der fremmer værdiskabelsen fra samarbejde i den eksterne forsyningskæde.

De fleste virksomheder har store udfordringer med at samarbejde. Men der er hjælp at hente fra en flok forskere fra the University of Tennessee..

31.10.2018

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi har alle hørt det mange gange før. Der er store gevinster at hente ved at samarbejde tættere med dine partnere i forsyningskæden både mod leverandør- og kundesiden. Det er dog stadig begrænset hvor mange virksomheder, der reelt arbejdet med den eksterne forsyningskæde. Alle kræfter ser ud til at gå med at fremme samarbejdet i den interne kæde. Hvilket vel er forståeligt nok, eftersom det er en nemmere og mere overskuelig opgave – uden at det på nogen måde er en nem opgave. De fleste virksomheder har store udfordringer med at samarbejde på tværs af afdelinger og siloer i den interne kæde.

Læs også: Vedvarende energi skal ind i forsyningskæderne

Men der er hjælp at hente fra en flok forskere fra et af USA's førende supply chain universitetsinstitutter, nemlig The Global Supply Chain Institute på the University of Tennessee. De har interviewet 17 innovative virksomheder fra otte forskellige brancher og kombineret det med al deres forskning, viden og erfaring. Det har resulteret i et whitepaper, som har fået titlen ”End-to-End Supply Chain Collaboration Best Practices”, som identificerer syv gode vaner. De omfatter:

  1. Gør samarbejde til en prioritet. Supply chain ledere kan med fordel gøre mere effektivt samarbejde i kæden til en prioritet både internt og eksternt. Det kan de gøre ved at kommunikere prioriteten i en-til-en drøftelser, på ledermøder, i præstationsevalueringer, på organisatoriske informationsmøder, i forbindelse med månedlige målstyrings-evalueringer samt i strategiske handlingsplaner.
  2. Udvikl ledere med erfaring fra den samlede kæde. Forskerne mener, det er vigtigt, at supply chain ledere har bred praktisk erfaring fra mange aspekter af forsyningskæden. Dyb forståelse af kæden end-to-end fra leverandørsamarbejde til produkter i brug ude hos kunden/slutkunden er vitalt, når de skal fremme samarbejde på tværs af kæden.
  3. Skab en samarbejdskultur. Mere effektivt samarbejde vil ofte kræve en større forandring af virksomhedens/virksomhedernes kultur(er). Ledere skal erkende, at samarbejde kan modarbejde en afdelings kortsigtede mål, og det kan kræve ændringer af afdelingens/virksomhedens målstyringssystem. For at sikre, at en samarbejdskultur bliver vedvarende, er det en god idé på meget konkret facon at synliggøre og demonstrere, hvad en samarbejdsadfærd vil indebære. Det omfatter alt fra problemløsning over løn- og incitamentsstrukturer til opførsel på kunde- og planlægningsmøder. Det kan også fremme en samarbejdskultur, hvis virksomheden bevidst vælger at vise partnere tillid frem for at forvente, at partnerne først skal gøre sig fortjent til tillid.
  4. Design måltal baseret på totalværdi. De fleste virksomheders supply chain måltal fokuserer på parametre som sikkerhed, omkostninger, kvalitet, pålidelighed og kundeservice. Tennessee-forskerne anbefaler, at virksomheder også måler på værdivurderinger af lagerbeholdning, kvalitet og reaktionsevne. De mener også, der skal måles på tidsfaktorer såsom supply chain gennemløbstid, materialecyklustid, produktionscyklustid og lanceringstid af nye initiativer. Disse målinger skal udvikles i samarbejde med finansafdelingen og bør være baseret på activity based costing.
  5. Sørg for at alle er klædt på med samarbejdsværktøjer, -data og -systemer. Effektivt samarbejde forudsætter, at alle parter har adgang til de samme letforståelige data samt værktøjer og systemer, som understøtter samarbejdet. Det vil også medføre etablering af processer og procedurer såsom månedlige evalueringer, projektmødestrukturer, mødelokaler etc.
  6. Skab en robust struktur for hurtigt at etablere eksterne samarbejdshold. Det er en stor fordel for organisationer at have en standard procedure for, hvordan den samarbejder med eksterne parter. Den kan fx starte ud med en segmenteringsproces, som skal fastlægge på hvilket niveau (hvis overhovedet), samarbejdet skal foregå på. Leverandører af strategiske varer/ydelser kræver en anden form for samarbejde end leverandører af billige hyldevarer. Proceduren kan indeholde elementer som top-til-top møder, kort over nødvendige ressourcer, værktøjer, kontrakter etc.
  7. Etabler en effektiv S&OP-proces. Forskerne argumenterer for, at virksomheder med en effektiv S&OP-proces leverer bedre resultater end virksomheder uden. Årsagen er den enkle, at der foregår en bedre afstemning af udbud og efterspørgsel, og at det skaber værdi for alle den samlede virksomhed og forsyningskæde i modsætning til optimering af en afdeling.

Læs også: Ændringer i forsyningskæder kan reducere madspild med 270 milliarder dollars

Forskergruppen understreger, at det ikke handler om samarbejde for samarbejdets skyld, men at det handler om at skabe en høj tilbagebetaling for investeringer i virksomheden (return on investment). Der er altså med andre ord tale om samarbejde, som skaber værdi.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

30.08.2024SCM.dk

Aarhus Havn kræver sikkerhed på op til 2 mia. kr fra APM Terminals

30.08.2024SCM.dk

Tysk chokoladeproducent: Chokolade har nu den rette pris

23.08.2024SCM.dk

Ny tvivl om klimakreditter i SBTi-analyse

16.08.2024SCM.dk

Tag temperaturen på risikostyringen i dine forsyningskæder

16.08.2024SCM.dk

Risikostyring i forsyningskæderne i et geopolitisk perspektiv

13.08.2024SCM.dk

Vestens forsyningskæder kan ikke bare løsrive sig fra Kina

12.08.2024SCM.dk

Få svar på CSRD-spørgsmål fra hestens egen mund

09.08.2024SCM.dk

Barselsorlov påvirker kvinders karriere negativt

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Full Stack Software Developer

Bliv vores nye Full Stack Software Developer til Apport Cloud WMS. Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og brænder du for at håndtere begge sider af webudvikling – lige fra den kunstneriske side udadtil, til de tekniske aspekter bagved? Fantastisk, så er det måske lige dig, der skal være en del af Apport-teamet som vores nye Full-Stack Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Kvalitetsingeniør

Vil du være med til at løfte og udvikle vores kvalitetsledelsessystem? Motiveres du af en udfordrende rolle med en bred kontaktflade, hvor du samarbejder med kolleger på tværs af organisationen? Så er du måske den kandidat, vi søger til stillingen som kvalitetsingeniør.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Marketingkoordinator med fokus på digital markedsføring og contentoptimering

Hos Körber Supply Chain søger vi en engageret og erfaren marketingkoordinator med særlig fokus på digital markedsføring og contentoptimering. Du vil blive en integreret del af vores internationale marketingteam og spille en central rolle i at fremme vores produkter og tjenester gennem effektive og målrettede kampagner.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup