Syv forbrugerteknologitrends, der kan påvirke lastbilbranchen
Stemmestyring, kommunikation med robotter, droneveje i luften og hurtig udvikling af hele paletten. Flere af de teknologiske fremskridt på forbrugerfronten kan komme til at påvirke fragtindustrien.
Eksemplerne på forbrugerteknologi, der spreder sig ind i lastbilbranchen, står nærmest i kø. Ubers app til godstransport er et, 3D og Augmented Reality et andet, og der er flere på vej. Den svenske mobilgigant Ericssons ConsumerLab samler hvert år en stribe af disse trends i en rapport, og i den seneste udgave, The 10 Hot Consumer Trends for 2018 and beyond, har Fleetowner spottet syv trends, der også kan påvirke truckingindustrien.
Læs også: 17 SCM-eksperters bud på 2018 - del 1
Grundlæggende mener Ericsson, at der er i gang et ’paradigmeskift’, hvor forbrugerne i stigende grad forventer, at digital teknologi indordner sig og fungerer på ’menneskelige’ betingelser. Med det mener de, at kropssprog, ansigtsudtryk og intonation i stemmen vil ændre den måde, hvorpå brugerne ’interagerer’ med deres teknologiske enheder.
”Vi er på vej ind i en fremtid, hvor enhederne hverken har knapper eller kontakter, og heller ikke skal styres digitalt via din smartphone. Faktisk så er det nok en nødvendig forandring, fordi det vil være svært for folk at lære et nyt interface for alle de enheder, der bliver koblet på Internet of Things”, siger forskningsleder på Ericsson ConsumerLab, Michael Björn, i en pressemeddelelse.
De syv techtrends
Ud af de 10 trends i rapporten peger Fleetowner på disse syv, som dem, lastbilsektoren bør holde øje med:
- Din krop er styringsenheden: Over halvdelen af de nuværende brugere af intelligente stemmeassistenter tror at kropssprog, ansigtsudtryk og intonation vil supplere berøring og lade os interagere med vores enheder som om de er vores medmennesker. To ud af tre tror endda, at det vil ske inden for de næste tre år.
- Udvidet (augmented) hørelse: 63 procent af de adspurgte tror, at høretelefoner kan oversætte sprog i real time, mens lidt over halvdelen vil bruge dem til at blokere for snorken fra familiemedlemmer.
- Evige nybegyndere: 30 procent mener at den nye teknologi gør det svært for dem at holde deres kompetencer opdaterede. Samtidig gør det os også til eksperter i en fart; Næsten halvdelen peger på, at internettet giver dem mulighed for at lære (og glemme) nye evner hurtigere end nogensinde.
- Mystisk (uncanny) kommunikation: Halvdelen af respondenterne mener, at de vil blive urolige over ikke at kunne kende forskel på om de taler med et menneske eller en maskine. 40 procent vil også være utryg ved en smartphone, der reagerer på deres humør.
- Den robotdrevne fritid: 32 procent af de studerende og fastansatte i undersøgelsen mener ikke at de har brug for et job, for at have en meningsfuld tilværelse, mens 40 procent siger, at de gerne ser en robot overtage deres arbejde og tjene penge til dem, for på den måde at få mere fritid.
- Veje i luften: Mens gader og stræder i byerne er pakket med trafik, så er der god plads i luften over os. Derfor ser 39 procent gerne, at byerne udvikler et luftbårent vejnet til droner og andre flyvende enheder. Næsten lige så mange er dog også bekymrede for at få noget i hovedet i den forbindelse.
- Den opladte fremtid: Den forbundne, mobile verden vil kræve mere transportabel energi. På den baggrund tror fire ud af fem på, at vi inden for de næste fem år vil have adgang til langtrækkende batterier, der reelt sætter en stopper for opladningsbekymringer.
Læs også: Her er seks globale supply chain-udfordringer for 2018
I forbindelse med forbrugertrendrapporten 2018, der er den syvende i rækken, har Ericsson interviewet 5.141 avancerede internetbrugere i alderen 15 til 69 år i en stribe storbyer verden over (Johannesburg, London, Mexico City, Moskva, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Sydney og Tokyo).
-AK