Syntetisk, bæredygtigt brændstof til fly: Nu tager SAS og Vattenfall de første skridt

Mulighederne ved Sustainable Aviation Fuel (SAF) går Vattenfall nu i gang med at undersøge sammen med SAS, Shell og LanzaTech. Det er første skridt med en reel produktion af syntetisk flybrændstof i Sverige.

Hvis en fuld produktion af SAF kommer op og stå, vil det kunne forsyne SAS med op mod 25 procent af selskabets globale forbrug af bæredygtigt flybrændstof i 2030'erne. Foto: SAS.

12.11.2021

SCM.dk

Vattenfall, SAS, Shell og LanzaTech vil i fællesskab undersøge produktion af verdens første syntetiske, bæredygtige brændstof til fly, også kaldet SAF for Sustainable Aviation Fuel, ved hjælp af LanzaJetTM “Alcohol to Jet”-teknologien. Målet er, at et nyt produktionsanlæg skal fremstille op mod 50.000 tons syntetisk SAF om året under forudsætning af, at der træffes en investeringsbeslutning i et senere stadie.

Det syntetiske SAF, også kendt som elektrobrændstof, vil blive produceret af genindvundet CO2 og fossilfri el ved hjælp af LanzaJet "Alcohol to Jet"-teknologi, der er udviklet af LanzaTech og det amerikanske energiministeriums Pacific Northwest National Laboratory (PNNL).

"Bæredygtigt flybrændstof rummer det største potentiale i forhold til at reducere udledningerne fra flyindustrien. Kun ved at samarbejde i dag på tværs af flyindustriens økosystem for at fremme de teknologier og den infrastruktur, der er nødvendig for at kunne producere SAF i stor skala, kan flysektoren opnå nuludledning inden 2050. Det er derfor, jeg i høj grad glæder mig over dette samarbejde om at udforske endnu en vej frem mod produktion af SAF,” siger Anna Mascolo, administrerende direktør for Shell Aviation, i en pressemeddelelse.

Læs også: Danske sværvægtere går sammen om gigantprojekt om bæredygtige brændstoffer

En fælles undersøgelse har vist lovende resultater for projektet, og alle partnervirksomhederne er nu blevet enige om at gennemføre dybdegående analyser. Ambitionen er at idriftsætte det nye produktionsanlæg, der skal ligge nær Forsmark ved den svenske østkyst, på et tidspunkt mellem 2026 og 2027.

Når fuld produktion er oppe at køre, vil det kunne forsyne SAS med op mod 25 % af selskabets globale forbrug af bæredygtigt flybrændstof i 2030'erne.

"SAS og bæredygtighed går hånd i hånd. Derfor er vi utroligt stolte af at være en del af dette enestående projekt, hvor ambitiøse bæredygtighedsmål og -dagsordener kombineres. Vores fælles forpligtelse til at finde metoder til at muliggøre produktion i stor skala af et mere bæredygtigt flybrændstof er en fantastisk mulighed for at sætte fart på kommercialiseringen af SAF og dermed SAS' omstilling frem mod brancheførende luftfart med nuludledning," siger Anko van der Werff, der er administrerende direktør og CEO for SAS.

Læs også: 4-takts skibsmotorer giver håb for CO2-neutral skibsfart

Virksomhederne har underskrevet en samarbejdsaftale og har aftalt, at Vattenfall skal undersøge fossilfri elforsyning, brintproduktion og CO2-genindvinding. Shell skal undersøge brændstofproduktion og logistik samt stå for indkøb af elekrobrændstof. LanzaTech skal bidrage med virksomhedens ekspertise inden for gasfermentering til fremstilling af ethanol fra indkommende gasstrømme, og samarbejdspartnere skal indgå licensaftaler på LanzaJet "Alcohol to Jet"-teknologien til omdannelse af ethanol til elektrobrændstof. SAS skal deltage som potentiel køber af elektrobrændstoffet.

"Flysektoren står overfor ufattelige udfordringer med at få de mængder af SAF, der er nødvendige for at kunne flyve bæredygtigt. Projektet her er starten på at kunne levere disse mængder, og ved at genanvende CO2 og fossilfri el har vi mulighed for at gøre det i hidtil uset skala. Vi er nødt til at nytænke kulstof og i kombination med fossilfri el udnytte det til at skabe en ny, klimasikker fremtid for alle," siger Jennifer Holmgren, CEO for LanzaTech.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

ISO 14001: Webinar netværk

24.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD-rapportering

23.10.2024SCM.dk

COP16: Redning af biodiversiteten for vores egen skyld

22.10.2024Zetes

Sponseret

Zetes investerer i Robotize, en virksomhed specialiseret i autonome mobile robotter

22.10.2024Bureau Veritas

Sponseret

Introduktion til Livscyklusvurdering (LCA)

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online