Swatch-CEO: Latterligt at vi skal forsyne konkurrenterne
Urproducenten Swatch ønsker at skære ned på antallet af de vitale urdele, som firmaet på grund af et regeringsgodkendt monopol er forpligtet til at levere til konkurrenter.
Den schweiziske urproducent Swatch har ifølge Wall Street Journal anmodet den nationale konkurrencemyndighed om tilladelse til at reducere antallet af urdele, som firmaet sælger til sine konkurrenter.
Baggrunden er, at Swatch igennem længere tid har solgt interne urdele såsom fjedre, motorer og andre anordninger til andre urfirmaer som en del af et regeringsgodkendt monopol.
Vi er i en latterlig situation, der svarer til, at BMW skulle forsyne alle Audi og Mercedes motorer med komponenter, siger Nick Hayek, CEO i Swatch og fortsætter:
I ingen anden industri har du ét firma, der forsyner de direkte konkurrenter med alle vitale dele.
Konkurrenterne skummer fløden
Swatch store værdi for konkurrenterne ligger i, at urdelene er swiss-made. Nick Hayek mener, at firmaet subsidierer konkurrencen ved at bære byrden med hensyn til forskning, udvikling og produktionsomkostninger, mens konkurrenterne skummer fløden ved at slippe med at fokusere på marketing.
I 2011 fik Swatch de schweiziske myndigheders tilladelse til en midlertidig reduktion i forsyningen af dele, hvilket omgående førte til et modsvar fra konkurrenterne. Et sagsanlæg fra ni konkurrerende firmaer blev dog i sidste ende afvist, skriver apics.org.
Swatch Group står blandt andet bag urmærker som Omega, Longines og Certina.
- JKK