18.10.2013  |  Strategi & ledelse

Supply chain støtter ikke topledelsens vækstambitioner

Rapport fra Gartner Supply Chain Executive Conference i London: Topledelserne har vækst på agendaen. Men det har supply chain lederne ikke fået øje på endnu. De er ude af trit med topledelsernes dagsorden og mangler erfaring med kunder.

Der er ikke overensstemmelse mellem opfattelsen af supply chains rolle og topledelsens forventninger til dem. Organisationen opfatter ifølge undersøgelse supply chains rolle som skaber af omkostninger og effektivitet. Kun 14 procent opfatter supply chain som vækstskabere. Det viser Gartner Groups Chief Supply Chain Officer Study 2013.

Læs også: Unilever vinder EM i supply chain

Samtidig viser Gartner Groups undersøgelse af administrerende direktørers prioriteter, at de fleste topledelser lige nu satser på vækst – og ikke kun profit eller EBIT. Der er altså tale om, at supply chain ledere er ude af takt med deres egen ledelse.

”Det er næppe noget, der skaber succes for hverken den ene eller anden part. Specielt fordi topledelsen identificerer supply chain som en af nøglerne til at skabe vækst”, lød det fra Mike Burkett, Vice President and Chief of Research, Gartner Group på Gartner Supply Chain Executive Conference den 23.-24. september i London.

Vækst er topscorer
Gartner Group har bedt 180 topledere i større virksomheder verden over om at liste de tre vigtigste forretningsprioriteter for succes i 2013. Svaret er, at 22 procent peger på vækst som den allervigtigste prioritet. Det er dobbelt så meget som nummer to på listen, der er profit. Sammenlagt peger 41 procent på vækst som del af top tre prioriteter.

Men hvad skal der så til for, at supply chain organisationen kan komme til at gå i takt med topledelsens prioriteter?

”Supply chain organisationer har siden finanskrisen haft naturligt fokus på omkostninger og effektivitet, men nu er det tid til at udvide horisonten og se nærmere på, hvordan supply chain støtter vækst. Det omfatter for eksempel discipliner som udvikling af kunde- og markedsviden som basis for at designe segmenterede forsyningskæder, der sikrer levering af en mere differentieret værdi til de forskellige kundegrupper og –behov”, fortæller Mike Burkett.

”Supply chain organisationer har en stor mulighed i øjeblikket til at demonstrere deres strategiske bidrag til vækst…”

Mike Burkett, Gartner Group

SCM ledere mangler kundeerfaring
Der er ingen tvivl om, at omkostninger og optimal udnyttelse af kapacitet og aktiver fortsat er et hovedfokusområde for supply chain ledere. Men Mike Burkett peger på, at, hvis supply chain lederen gerne vil være helt i overensstemmelse med topledelsens agenda, er det nødvendigt at formulere en klar strategi for, hvordan forsyningskæden understøtter vækst.

Supply chain bør blive opfattet som en ligeværdig partner på linie med salg, marketing og produktudvikling i arbejdet med at differentiere produkter og serviceydelser fra konkurrenter, og bør også blive opfattet som en aktiv partner i arbejdet med at drive vækst. Men det kan være og er en stor udfordring for de fleste supply chain ledere, som ofte mangler erfaring med og indsigt i at arbejde tæt med kunder og markeder.

Støtte til strategisk vækst
”Supply chain organisationer har en stor mulighed i øjeblikket til at demonstrere deres strategiske bidrag til vækst ved at levere unikke ”pakker” af produkter og serviceydelser og proaktivt indgå i en dialog med resten af forretningen for at bidrage til at bryde igennem på nye vækstmarkeder”, fortæller Mike Burkett.

Læs også: Apple vinder VM i SCM for sjette år i træk

Gartner Groups undersøgelser viser, at 55 procent af toplederen vil øge investeringen i nye produkter i 2013, mens kun fire procent planlægger at neddrosle.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere