Supply chain medarbejdere fra hele verden advarer om globalt transportkollaps

I et usædvanligt ’åbent brev’ advarer fire internationale supply chain organisationer politikere over hele verden om et globalt transportsystem, der er på kanten af at bryde sammen. Medarbejderne er simpelthen presset i knæ af restriktioner og følgevirkninger af pandemien.

De sidste to års ekstremt vanskelige arbejds- og bevægelighedsvilkår har slidt så hårdt på medarbejderne, at de nærmer sig grænsen for, hvad der er fysisk og sundhedsmæssigt muligt. Arkivfoto..

10.10.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Siden vinteren 2020, hvor pandemien brød ud, har alverdens medarbejdere i søfragt, landevejsfragt og luftfragt haft ekstreme vanskelige arbejdsvilkår og været udsat for meget store sundhedsrisici på grund af de mange og komplicerede rejserestriktioner, som verdens regeringer har håndhævet.

De fire organisationer skriver, ’at transportmedarbejderne er centrale for den frie bevægelighed af varer, og det inkluderer værnemidler og vacciner, men at medarbejderne kontinuerligt er blevet ladt i stikken af regeringer og myndigheder’.

Der er brug for klare og entydige beslutninger samt koordineret handling, hvis denne krise skal få en ende.

Pressemeddelelse fra IRU (vejtransport), IATA (luft), ICS (shipping) og ITF (medarbejderorganisation).

De opfordrer derfor i kraftige vendinger til, at regeringer og myndigheder:

• Sikrer den frie bevægelighed for supply chain medarbejdere.
• Anvender de protokoller, der er udarbejdet af internationale organer for hver sektor.
• Prioriterer transport medarbejdere, når der skal vaccineres – som også er anbefalingen fra WHO (SAGE Roadmap for Prioritizing USES of COVID-19 Vaccines in the Context of Limited Supply).

Brug for handling
”Regeringsledere har ikke formået at lytte til advarsler og anbefalinger, ligesom de ikke har formået at afslutte slagsmål om skyld internt i regeringer og mellem regeringer. Der er brug for klare og entydige beslutninger samt koordineret handling, hvis denne krise skal få en ende”, lyder det i det åbne brev fra IRU (vejtransport), IATA (luft), ICS (shipping) og ITF (medarbejderorganisation).

LÆS OGSÅ: Søfolk bliver stadig nægtet landgang til fare for deres helbred

Transportsektorerne repræsenterer handel for mere end 20 trillioner US dollars, cirka 65 millioner medarbejdere i den globale transportsektor, mere end 3,5 millioner vej- og lufttransportvirksomheder samt mere end 80 procent af verdens handelsflåde.

De fire organisationer advarer om, at det globale transportkaos er på kanten af at blive et regulært kollaps. De sidste to års ekstremt vanskelige arbejds- og bevægelighedsvilkår har slidt så hårdt på medarbejderne, at de nærmer sig grænsen for, hvad der er fysisk og sundhedsmæssigt muligt.

18 måneder på arbejde
Da pandemien var på sit højeste, var 400.000 sømænd fanget på deres skib, og nogle arbejdede så lang tid om 18 måneder uden pause udover deres aftalte arbejdstid. Flyafgange har været aflyste, og medarbejdere har kæmpet med evigt skiftende restriktioner og regler ved grænserne.

LÆS OGSÅ: Derfor vil det globale forsyningskaos vare ved laaaang tid endnu

De pressede arbejdsvilkår bliver forstærket af, at der mangler hænder i mange led og dele af de globale forsyningskæder. Nogle eksempler er:

• I øjeblikket ligger cirka 70 containerskibe i kø uden for Long Beach havnen ved Los Angeles, fordi der mangler havnemedarbejdere til at håndtere containerne og lastbilchauffører til at fordele containere og varer til oplandet. Der udspiller sig lignende køsituationer i Europa, Asien og Afrika.
• The Malaysian Rubber Glove Manufacturers Association appellerede for nylig den malaysiske regering om at tillade udenlandsk arbejdskraft at rejse ind i landet, så de kan besætte nogle af de 25.000 ledige jobs, de i øjeblikket har.
• I Storbritannien er regeringen tvunget til at tillade udenlandsk arbejdskraft at arbejde de sidste tre måneder af året for at lette presset i produktions-, shipping-, landbrugs- og fødevaresektorerne.

De fire transportorganisationer anmoder om et møde med WHO og ILO (International Labour Organisation) med det formål at designe løsninger til nødsituationen. Organisationerne understreger, at den kommende julehøjtid kun gør situationen værre, eftersom efterspørgslen på varer stiger kraftigt. De frygter, at verden vil se en flugt fra transportarbejdspladserne, fordi medarbejderne ikke kan eller vil acceptere de miserable arbejdsvilkår.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online