Supply chain medarbejdere fra hele verden advarer om globalt transportkollaps
I et usædvanligt ’åbent brev’ advarer fire internationale supply chain organisationer politikere over hele verden om et globalt transportsystem, der er på kanten af at bryde sammen. Medarbejderne er simpelthen presset i knæ af restriktioner og følgevirkninger af pandemien.
Siden vinteren 2020, hvor pandemien brød ud, har alverdens medarbejdere i søfragt, landevejsfragt og luftfragt haft ekstreme vanskelige arbejdsvilkår og været udsat for meget store sundhedsrisici på grund af de mange og komplicerede rejserestriktioner, som verdens regeringer har håndhævet.
De fire organisationer skriver, ’at transportmedarbejderne er centrale for den frie bevægelighed af varer, og det inkluderer værnemidler og vacciner, men at medarbejderne kontinuerligt er blevet ladt i stikken af regeringer og myndigheder’.
Der er brug for klare og entydige beslutninger samt koordineret handling, hvis denne krise skal få en ende.
Pressemeddelelse fra IRU (vejtransport), IATA (luft), ICS (shipping) og ITF (medarbejderorganisation).
De opfordrer derfor i kraftige vendinger til, at regeringer og myndigheder:
• Sikrer den frie bevægelighed for supply chain medarbejdere.
• Anvender de protokoller, der er udarbejdet af internationale organer for hver sektor.
• Prioriterer transport medarbejdere, når der skal vaccineres – som også er anbefalingen fra WHO (SAGE Roadmap for Prioritizing USES of COVID-19 Vaccines in the Context of Limited Supply).
Brug for handling
”Regeringsledere har ikke formået at lytte til advarsler og anbefalinger, ligesom de ikke har formået at afslutte slagsmål om skyld internt i regeringer og mellem regeringer. Der er brug for klare og entydige beslutninger samt koordineret handling, hvis denne krise skal få en ende”, lyder det i det åbne brev fra IRU (vejtransport), IATA (luft), ICS (shipping) og ITF (medarbejderorganisation).
LÆS OGSÅ: Søfolk bliver stadig nægtet landgang til fare for deres helbred
Transportsektorerne repræsenterer handel for mere end 20 trillioner US dollars, cirka 65 millioner medarbejdere i den globale transportsektor, mere end 3,5 millioner vej- og lufttransportvirksomheder samt mere end 80 procent af verdens handelsflåde.
De fire organisationer advarer om, at det globale transportkaos er på kanten af at blive et regulært kollaps. De sidste to års ekstremt vanskelige arbejds- og bevægelighedsvilkår har slidt så hårdt på medarbejderne, at de nærmer sig grænsen for, hvad der er fysisk og sundhedsmæssigt muligt.
18 måneder på arbejde
Da pandemien var på sit højeste, var 400.000 sømænd fanget på deres skib, og nogle arbejdede så lang tid om 18 måneder uden pause udover deres aftalte arbejdstid. Flyafgange har været aflyste, og medarbejdere har kæmpet med evigt skiftende restriktioner og regler ved grænserne.
LÆS OGSÅ: Derfor vil det globale forsyningskaos vare ved laaaang tid endnu
De pressede arbejdsvilkår bliver forstærket af, at der mangler hænder i mange led og dele af de globale forsyningskæder. Nogle eksempler er:
• I øjeblikket ligger cirka 70 containerskibe i kø uden for Long Beach havnen ved Los Angeles, fordi der mangler havnemedarbejdere til at håndtere containerne og lastbilchauffører til at fordele containere og varer til oplandet. Der udspiller sig lignende køsituationer i Europa, Asien og Afrika.
• The Malaysian Rubber Glove Manufacturers Association appellerede for nylig den malaysiske regering om at tillade udenlandsk arbejdskraft at rejse ind i landet, så de kan besætte nogle af de 25.000 ledige jobs, de i øjeblikket har.
• I Storbritannien er regeringen tvunget til at tillade udenlandsk arbejdskraft at arbejde de sidste tre måneder af året for at lette presset i produktions-, shipping-, landbrugs- og fødevaresektorerne.
De fire transportorganisationer anmoder om et møde med WHO og ILO (International Labour Organisation) med det formål at designe løsninger til nødsituationen. Organisationerne understreger, at den kommende julehøjtid kun gør situationen værre, eftersom efterspørgslen på varer stiger kraftigt. De frygter, at verden vil se en flugt fra transportarbejdspladserne, fordi medarbejderne ikke kan eller vil acceptere de miserable arbejdsvilkår.