Derfor vil det globale forsyningskaos vare ved laaaang tid endnu

Den globale forsyningskrise skabt af pandemien burde have været en midlertidig affære. Nu ser det ud som om, den vil fortsætte langt ind i 2022 i takt med, at delta-varianten af covid-19 fortsætter med at lukke fabrikker ned og forstyrre de globale transportkæder.

Der er travlt i Long Beach-havnen ved Los Angeles, lige som der er i alle større havne over hele verden. De globale transportkæder er ramt af kaos, og det stopper ikke i den nærmeste fremtid. Arkivfoto..

29.09.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I skrivende stund ligger der mere end 60 kæmpestore containerskibe i kø ud for Los Angeles-havnen Long Beach for at komme til kajs og losse containere til videre distribution til de mange amerikanske forbrugere og virksomheder, der utålmodigt venter på deres meget forsinkede varer.

Situationen er ikke unik for Long Beach, et lignende scenario udspiller sig i mange af havnene i Nordamerika, Asien og Europa. Kaster man et blik på rederiet HHM's oversigt får man et detaljeret overblik over status i mange af de store havne i verden. Havnekapaciteterne – og de bagvedliggende intermodal-løsninger, der skal håndtere og transportere de mange containere videre ind i landet, kan simpelthen ikke følge med den voldsomme strøm af varer. Som i høj grad er drevet af nedlukningsramte forbrugere, der ikke kan gå i butikker, men i stedet køber stort ind via e-handel.

LÆS OGSÅ: Mere gennemsigtighed vil gavne globale transportkæder

Mangler, prisstigninger og lange leveringstider
Producenter verden over mangler råvarer og kritiske komponenter. De skal ovenikøbet betale høje priser for varerne og acceptere meget lange leveringstider. Samtidig skal mange betale rekordhøje fragtrater på fem til 10 gange prisen i maj 2020 for at få plads på containerskibe – eller toge eller fly. Skibene er så for at føje spot til skade som hovedregel mange uger forsinkede.

”Vi kan ikke få nok komponenter, vi kan ikke få containere, og priserne er røget gennem taget”, fortæller Christopher Tse, CEO for det Hong Kong-baserede Musical Electronics Ltd., til mediet Fortune.

Det samme gælder for mange danske producenter på tværs af mange brancher. Råvarer som træ, stål og jern er en stor mangelvare og stikker en kæp i hjulet for mange virksomheders evne til at imødekomme den efterspørgsel, som for en del branchers vedkommende er kraftigt stigende.

Prishop på 50 procent er ikke usædvanlig for mange råvarer eller grundkomponenter, og det belaster – i den udstrækning at virksomhederne ikke når eller kan forhøje salgspriser på det færdige produkt - naturligvis marginerne i de færdige produkter.

Auktionspræget prissætning kan fortsætte indtil det kinesiske nytår i februar 2022.

Michael Vang, analytiker hos President Capital Management Corp.

Dominoeffekter plager de globale kæder
De kinesiske myndigheder håndhæver en hård kurs over for delta-varianten og lukker hårdt ned på virksomheder, havne og regioner, hvor der opstår smitte. I august måned lukkede de kinesiske myndigheder kæmpehavnen Ningbo i to uger efter, at en enkelt havnemedarbejder var teste positiv for delta-varianten.

Den slags nedlukninger skaber store forstyrrelser af de globale forsyningskæder med domino-effekter, der hurtigt spreder sig over hele verden.

Det taiwanesisk baserede shippingrederi Evergreen Marine Corp., som er verdens syvende største containerrederi, udtalte på et investormøde den 20. august: ”Hvis pandemien ikke bliver effektivt inddæmmet, kan alvorlige flaskehalse i havne bliver en ny normal”.

Eksempler på effekter
Det globale forsynings- og fragtkaos skaber mange afledte negative effekter som for eksempel:

• Verdens største producent af cykler taiwanesiske Giant Manufacturing Co. har annonceret prisstigninger forårsaget af stigende indkøbspriser.
• Den Hong Kong-baserede kaffemaskineproducent Town Ray Holdings Ltd. hamstrer varer og bygger lager af kritiske komponenter til et års forbrug, fordi deres produktion er 100 procent afhængig af mere end 100 forskellige komponenter. Mangler én komponent, så står hele produktionen stille.
• I Vietnam har verdens næststørste producent af sko og beklædning fået tilladelse til at lade medarbejderne sove på fabrikkerne i bestræbelsen på at følge med efterspørgslen.
• Toyota Motor Corp. meddelte i august, at virksomheden vil skære kapaciteten med 40 procent, fordi de mangler forsyninger som for eksempel halvledere.
• I Storbritannien kæmper virksomheder med rekordlave lagre samtidig med, at forbrugerpriser stiger med den højeste takt siden november 2017.
• Mange tyske virksomheder kæmper med mangel på plast, metaller, halvledere og andre varer, og det kan aflæses i Ifo Institutes tillidsindikator, der er faldende.
• Den kinesiske logistikoperatør World-Beater International Logistics Co. fortæller, at en af deres kunder har mere end 70 containere stående på et lager i Shenzen, fordi den amerikanske kunde ikke er villige til at betale de forhøjede fragtpriser.

LÆS OGSÅ: Just-in-time må vige for just-in-case forsyningskæder

Fragt bliver nu handlet på auktion
En stor del af prispresset hænger sammen med flaskehalse i de globale transportkæder. Mange detailkæder har langtidskontrakter med shippingrederier, men presset på transportkæderne betyder, at en stor del af shipping-aftalerne i dag sker på spot-markedet. Michael Vang, der er analytiker hos President Capital Management Corp., udtaler til mediet Fortune: ”Auktionspræget prissætning kan fortsætte indtil det kinesiske nytår i februar 2022”.

Den forudsigelse er mange købere af fragt enig i. Mere end halvdelen af 3000 tyske virksomheder undersøgt af det tyske Association of German Chambers of Industry and Commerce svarer, at de forventer, at forsyningsproblemerne vil fortsætte ind i 2022.

De sårbare transportkæder
En kæde er som bekendt ikke stærkere end det svageste led. Der er noget, der tyder på, at de globale forsyningskæder, som er bygget op over de sidste årtier, nu viser sig at være for sårbare. Alt ser ud til at være i spil, og der foregår massive omrokeringer af og i containermarkedet, shippingruter, havne, luftcargo, truckingruter, togruter og selv distributionscentre.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup