Derfor vil det globale forsyningskaos vare ved laaaang tid endnu

Den globale forsyningskrise skabt af pandemien burde have været en midlertidig affære. Nu ser det ud som om, den vil fortsætte langt ind i 2022 i takt med, at delta-varianten af covid-19 fortsætter med at lukke fabrikker ned og forstyrre de globale transportkæder.

Der er travlt i Long Beach-havnen ved Los Angeles, lige som der er i alle større havne over hele verden. De globale transportkæder er ramt af kaos, og det stopper ikke i den nærmeste fremtid. Arkivfoto..

29.09.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I skrivende stund ligger der mere end 60 kæmpestore containerskibe i kø ud for Los Angeles-havnen Long Beach for at komme til kajs og losse containere til videre distribution til de mange amerikanske forbrugere og virksomheder, der utålmodigt venter på deres meget forsinkede varer.

Situationen er ikke unik for Long Beach, et lignende scenario udspiller sig i mange af havnene i Nordamerika, Asien og Europa. Kaster man et blik på rederiet HHM's oversigt får man et detaljeret overblik over status i mange af de store havne i verden. Havnekapaciteterne – og de bagvedliggende intermodal-løsninger, der skal håndtere og transportere de mange containere videre ind i landet, kan simpelthen ikke følge med den voldsomme strøm af varer. Som i høj grad er drevet af nedlukningsramte forbrugere, der ikke kan gå i butikker, men i stedet køber stort ind via e-handel.

LÆS OGSÅ: Mere gennemsigtighed vil gavne globale transportkæder

Mangler, prisstigninger og lange leveringstider
Producenter verden over mangler råvarer og kritiske komponenter. De skal ovenikøbet betale høje priser for varerne og acceptere meget lange leveringstider. Samtidig skal mange betale rekordhøje fragtrater på fem til 10 gange prisen i maj 2020 for at få plads på containerskibe – eller toge eller fly. Skibene er så for at føje spot til skade som hovedregel mange uger forsinkede.

”Vi kan ikke få nok komponenter, vi kan ikke få containere, og priserne er røget gennem taget”, fortæller Christopher Tse, CEO for det Hong Kong-baserede Musical Electronics Ltd., til mediet Fortune.

Det samme gælder for mange danske producenter på tværs af mange brancher. Råvarer som træ, stål og jern er en stor mangelvare og stikker en kæp i hjulet for mange virksomheders evne til at imødekomme den efterspørgsel, som for en del branchers vedkommende er kraftigt stigende.

Prishop på 50 procent er ikke usædvanlig for mange råvarer eller grundkomponenter, og det belaster – i den udstrækning at virksomhederne ikke når eller kan forhøje salgspriser på det færdige produkt - naturligvis marginerne i de færdige produkter.

Auktionspræget prissætning kan fortsætte indtil det kinesiske nytår i februar 2022.

Michael Vang, analytiker hos President Capital Management Corp.

Dominoeffekter plager de globale kæder
De kinesiske myndigheder håndhæver en hård kurs over for delta-varianten og lukker hårdt ned på virksomheder, havne og regioner, hvor der opstår smitte. I august måned lukkede de kinesiske myndigheder kæmpehavnen Ningbo i to uger efter, at en enkelt havnemedarbejder var teste positiv for delta-varianten.

Den slags nedlukninger skaber store forstyrrelser af de globale forsyningskæder med domino-effekter, der hurtigt spreder sig over hele verden.

Det taiwanesisk baserede shippingrederi Evergreen Marine Corp., som er verdens syvende største containerrederi, udtalte på et investormøde den 20. august: ”Hvis pandemien ikke bliver effektivt inddæmmet, kan alvorlige flaskehalse i havne bliver en ny normal”.

Eksempler på effekter
Det globale forsynings- og fragtkaos skaber mange afledte negative effekter som for eksempel:

• Verdens største producent af cykler taiwanesiske Giant Manufacturing Co. har annonceret prisstigninger forårsaget af stigende indkøbspriser.
• Den Hong Kong-baserede kaffemaskineproducent Town Ray Holdings Ltd. hamstrer varer og bygger lager af kritiske komponenter til et års forbrug, fordi deres produktion er 100 procent afhængig af mere end 100 forskellige komponenter. Mangler én komponent, så står hele produktionen stille.
• I Vietnam har verdens næststørste producent af sko og beklædning fået tilladelse til at lade medarbejderne sove på fabrikkerne i bestræbelsen på at følge med efterspørgslen.
• Toyota Motor Corp. meddelte i august, at virksomheden vil skære kapaciteten med 40 procent, fordi de mangler forsyninger som for eksempel halvledere.
• I Storbritannien kæmper virksomheder med rekordlave lagre samtidig med, at forbrugerpriser stiger med den højeste takt siden november 2017.
• Mange tyske virksomheder kæmper med mangel på plast, metaller, halvledere og andre varer, og det kan aflæses i Ifo Institutes tillidsindikator, der er faldende.
• Den kinesiske logistikoperatør World-Beater International Logistics Co. fortæller, at en af deres kunder har mere end 70 containere stående på et lager i Shenzen, fordi den amerikanske kunde ikke er villige til at betale de forhøjede fragtpriser.

LÆS OGSÅ: Just-in-time må vige for just-in-case forsyningskæder

Fragt bliver nu handlet på auktion
En stor del af prispresset hænger sammen med flaskehalse i de globale transportkæder. Mange detailkæder har langtidskontrakter med shippingrederier, men presset på transportkæderne betyder, at en stor del af shipping-aftalerne i dag sker på spot-markedet. Michael Vang, der er analytiker hos President Capital Management Corp., udtaler til mediet Fortune: ”Auktionspræget prissætning kan fortsætte indtil det kinesiske nytår i februar 2022”.

Den forudsigelse er mange købere af fragt enig i. Mere end halvdelen af 3000 tyske virksomheder undersøgt af det tyske Association of German Chambers of Industry and Commerce svarer, at de forventer, at forsyningsproblemerne vil fortsætte ind i 2022.

De sårbare transportkæder
En kæde er som bekendt ikke stærkere end det svageste led. Der er noget, der tyder på, at de globale forsyningskæder, som er bygget op over de sidste årtier, nu viser sig at være for sårbare. Alt ser ud til at være i spil, og der foregår massive omrokeringer af og i containermarkedet, shippingruter, havne, luftcargo, truckingruter, togruter og selv distributionscentre.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

12.12.2024SCM.dk

Global logistikudbyder vil løfte ambitioner for ESG i logistikløsninger

10.12.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedrede arbejdsgange hos EXPO-NET med SCANLOX’s LED-Safety Light løsning

10.12.2024SCM.dk

Skanlog overtager lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport

06.12.2024Dematic

Sponseret

Fremtidens logistik

05.12.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case: Så nemt og effektivt bliver Sunset Boulevards råvarer opmærket

03.12.2024KNAPP A/S

Sponseret

Sådan fungerer et automationsprojekt

02.12.2024SCM.dk

Odense Havn bygger sine hidtil største haller

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup