Mere gennemsigtighed vil gavne globale transportkæder

Den globale transport bliver igen og igen udsat for disruptions. Blokaden af Suezkanalen i marts er et godt eksempel på det sårbare system, som ifølge hollandsk SCM-professor bliver forværret af lav gennemsigtighed. Han mener, der er behov for højere gennemsigtighed, hvis den globale handel skal fortsætte med at udvikle sig i fremtiden.

”De globale forsyningskæder var presset efter et år med pandemi, og blokaden af Suezkanalen skubbede blot supply chain ledere endnu længere ud i fortvivlelse”, fortæller professor Rob Zuidwijk. Arkivfoto..

09.08.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det megastore containerskib Ever Given satte sig fast på tværs af Suezkanalen i marts måned, og her blev skibet siddende fastspændt i næsten en uge. Det betød massive forsinkelser af omkring 80 kæmpestore containerskibe og hundredvis af andre transportskibe.

Ever Given var på vej til Rotterdam Havn, hvor det i skarp konkurrence med mange andre containerskibe ville have konkurreret om den knappe havne-, kran- og mandskabskapacitet for at få containerne bragt i land og transporteret med lastbil – og måske tog – videre ud til virksomheder og forbrugere i vidtforgrenede forsyningskædesystemer i hele Europa.

Containere indeholder alskens forbruger- og industrivarer – varer som i foråret blev forsinket, endnu mere forsinket. Transportkæderne var nemlig i forvejen forsinket, fordi covid-19 både har begrænset mandskabskapaciteten og skabt ændrede samt ujævne efterspørgselsmønstre.

Gennemsigtighed over for eksterne parter vil bidrage til at redegøre for handlens legitimitet, hvad angår fair deling af gevinster og miljømæssig forsvarlighed

Rob Zuidwijk

Blokaden af Suezkanalen har synliggjort det globale transportsystems sårbarhed, og det har skabt en intens debat om, systemet nu er godt nok, og hvordan systemet kan blive bedre og mindre sårbart. Professor i global supply chain management ved Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) Rob Zuidwijk har i universitetets nyhedsbrev RSM Discovery bidraget til debatten med budskabet om, at der er behov for mere gennemsigtighed i de globale transportkæder, se mere her.

Han peger på, at den eksponentielle vækst i global handel og logistik har en pris eller skyggeside. Faktisk mener han, at væksten har tre skyggesider eller udfordringer, nemlig: 1) Væksten i containerskibenes størrelse har snævert set skabt fordele, men det har samtidig belastet andre dele af forsyningskæden, 2) de globale forsyningskæder er splittet op i mange mindre komponenter, og det har medført øget kompleksitet samt reduceret gennemsigtighed, og endelig 3) mangel på gennemsigtighed hæmmer arbejdet med at reducere kædernes CSR-belastning, og det skader den globale handels legitimitet og omdømme.

LÆS OGSÅ: Ever Givens blokering af Suezkanalen skaber langvarig dominoeffekt

Logistik: Er stordrift altid det bedste?
Den enorme vækst i global handel de sidste årtier har ifølge Rob Zuidwijk drevet væksten i størrelsen på de containerskibe, der transporterer langt størstedelen af handelsvarerne. Professoren fremhæver, at stordriftsfordelene ved større skibe har bredt sig til behov for kunstige kanaler som Suezkanalen og Panamakanalen, større og dybere havne, mere og kraftigere containerhåndteringskapacitet i havne og udbygning af transportkapacitet til og fra havnene etc.

Han argumenterer for, at væksten i containerskibenes størrelse presser andre dele af de vidtforgrenede forsyningskæder, og at det skaber højere driftsmæssige risici. Det skal også ses i lyset af, at krav om hurtige leveringstider og just-in-time leveringer har bredt sig, hvilket øger sårbarheden i de globale forsyningskæder.

Han refererer til rapporten ”The Impact of mega-ships” udgivet af The International Transport Forum i 2015, der redegør for, hvordan stordriftsfordelene ved mega-skibene ikke spreder sig til andre dele af forsyningskæden. Rob Zuidwijk skriver: ”De globale forsyningskæder var presset efter et år med pandemi, og blokaden af Suezkanalen skubbede blot supply chain ledere endnu længere ud i fortvivlelse”.

Information: Hvad sker der upstream?
Disruptions i stil med Suez-balladen er ifølge professoren ikke lette at løse, netop fordi kompleksiteten i forsyningskæderne er blevet så omfattende. Forsyningskæderne er typisk opdelt i mange niveauer eller led. Den direkte modtager af varer fra et forsinket skib har som regel godt styr på forsinkelsen og kan forsøge at kompensere for forsinkelsen på forskellige måder. Men de næste led i kæderne, er som regel helt uvidende om, hvad der foregår og derfor helt uforberedt på forsinkelsen.

”Vi har igen og igen set, hvordan disruptions fra naturkatastrofer som for eksempel jordskælv og oversvømmelser, geopolitiske hændelser som for eksempel Brexit og driftsmæssige forstyrrelser som for eksempel Suez-blokaden fanger producenter på det forkerte ben, fordi de lige pludselig ikke modtog forsyninger af kritiske varer fra leverandører”, skriver Rob Zuidwijk.

Der er derfor øget opmærksomhed på disciplinen ’risikostyring’ i ledelse af forsyningskæder, og professoren argumenterer for, at en højere grad af gennemsigtighed vil gøre det lettere for aktører i forsyningskæderne at forebygge risici ved større supply chain disruptions.

Organisation: Gør vi de rette ting?
Rob Zuidwijk peger også på, at det kan godt være, at globaliseringen medfører øget økonomisk velstand for mange virksomheder og lande; men at det ikke nødvendigvis medfører gevinster for klodens sundhedstilstand.

”Hvordan sikrer vi for eksempel, at de små landmænd, som producerer vores fødevarer, modtager en fair del af den pris, som forbrugerne betaler for deres varer? Hvordan ved vi som forbrugere, at CO2-afrykket på de varer, vi køber, er så lav som mulig? Gennemsigtighed over for eksterne parter vil bidrage til at redegøre for handlens legitimitet, hvad angår fair deling af gevinster og miljømæssig forsvarlighed”, skriver professor Rob Zuidwijk.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema om levering & transport 2021

Relateret indhold

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense