Just-in-time må vige for just-in-case forsyningskæder

Covid-19, Brexit og blokaden af Suezkanalen er blot tre påmindelser om, hvor vigtigt det er for virksomheder og lande at sikre resiliens i forsyningskæder. Just-in-time må afgive fokus til fordel for just-in-case, mener globalt forsikringsselskab.

Logistikanalysehuset Sea-Intelligence vurderer i en pressemeddelelse, at blokaden af Suezkanalen vil skabe dominoeffekter, der mindst vil vare ved til den første uge i juni måned, altså uge 22. Arkivfoto..

25.04.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Danmark genåbner, men i resten af verden ser billedet noget anderledes og mere trist ud. Pandemien har aldrig været større. I sidste uge blev der på globalt plan konstateret 5,5 millioner nye smittede, viser nye tal fra Verdenssundhedsorganisationen (WHO). Det er det hidtil højeste antal smittede. Det skriver borsen.dk.
Lande som Argentina, Tyrkiet og Brasilien har stejle smittekurver, og epidemien er især ved at komme ud af kontrol i Indien.
Flemming Konradsen, professor i global sundhed ved Københavns Universitet, fremhæver, at vi skal tage det meget alvorligt, når smitten spredes så hurtigt specielt i store befolkninger. Det kan være med til at bremse det kommende opsving, påpeger han til berlingske.dk

Leverandørkæder knækker
Dels fordi efterspørgslen i hårdt ramte lande vil falde, dels fordi leverandørkæder til Vesten kan knække. Herudover kan den øgede smitte give anledning til nye mutationer, som kan udgøre et problem i forhold til den udrulning af vacciner, der i øjeblikket finder sted i USA og Europa. Det indebærer alt sammen alvorlige trusler for forsyningskæder.

Det samme gælder for den mærkværdige hændelse, der foregik i Suezkanalen i slutningen af marts måned, hvor gigantskibet Ever Given på 400 meter og 220.000 tons pludselig satte sig på tværs af kanalen og blokerede al trafik i knap syv døgn. Det skabte en enorm trafikprop af containerskibe og en alvorlig forstyrrelse af hele verdenshandelen.

Havnepropper i Europa og Asien

Blokaden af Suezkanalen fra 23. til 30. marts har skabt køer og flaskehalse i mange primære havne i Europa og Asien. Den 3. april sejlede det sidste af 360 forsinkede skibe igennem kanalen efter, at kanalmyndighederne have brugt fem døgn på at få køen af ventende skibe igennem.

Her følger en oversigt over havne og forventet risiko for forsinkelser:

• Rotterdam: Høj
• Felixstowe: Medium
• Southampton: Medium
• Antwerp: Medium
• Le Havre: Medium
• Singapore: Høj
• Tanjung Pelepas: Høj
• Klang: Medium
Kilde: Everstream Analytics.

Det internationale fragt- og logistikforsikringsselskab TT Club advarer alle logistikoperatører om, at blokaden af Suezkanalen vil skabe store forstyrrelser af forsyningskæder i mange uger, og selskabet fremhæver i kraftige vendinger, at der er brug for mere fokus på resiliens i globale forsyningskæder.

LÆS OGSÅ: Covid-19 krisen afslører sårbare forsyningskæder

”Globale forsyningskæder var allerede alvorligt tynget af pandemien, og de er nu endnu mere tynget af blokaden af Suezkanalen, en transportkorridor der lægger kanal til 30 procent af verdens container cargo per år. Kanalen er nu heldigvis tilbage til normal drift igen, men cirka 300 skibe er blevet forsinket, og mange andre skibe er blevet omdirigeret til den meget længere sejlrute syd om det afrikanske kontinent”, skriver TT Club i en pressemeddelelse.

De skadelige dominoeffekter
Forsikringsselskabet advarer om, at disruptions som pandemien og blokaden af Suezkanalen skaber dominoeffekter med skadelige konsekvenser for forsyninger.

Logistikanalysehuset Sea-Intelligence vurderer i en pressemeddelelse, at blokaden af Suezkanalen vil skabe dominoeffekter, der mindst vil vare ved til den første uge i juni måned, altså uge 22. Blokaden vil altså have en forstyrrende effekt på containerfragt-forsyninger fra Asien til Europa i mindst seks uger frem i tiden.

TT Clubs administrerende direktør Mike Yarwood siger: ”Udover den konkrete forsinkelse af de vareforsyninger, der var ombord på de cirka 300 containerskibe, vil der også opstå en række andre følgeeffekter i den kommende tid for de aktører, der skal tømme containerne i havne og for de aktører, der skal transportere varerne videre fra havnene til destinationerne. Det vil sammenlagt sætte havne- og vejtransportsystemet under pres og skabe komplekse risici, der vil skabe mange ringe i vandet i forsyningsnetværk”.

Det nye normale kan meget vel vise, at mange interessenter og aktionærer vil efterspørge mere fokus på risikostyring og resiliens

Mike Yarwood

Just-in-case fortrænger just-in-time
Han fremhæver, at risici for tyverier i havne og på lagerpladser stiger, at mangel på chauffører i Europa vil øge problemerne, og at containerkapaciteten allerede i forvejen var hårdt trængt på grund af pandemiens forstyrrelser af handelsmønstre.

Mike Yarwood konkluderer, at mange virksomheder i de sidste årtier har fokuseret på at skabe strømlinede og effektive forsyningskæder med færre leverandører og just-in-time principper med det formål at reducere lagerniveauer og omkostninger. Han mener, at hændelser som pandemien, Brexit og Suezkanal-blokaden stiller spørgsmålstegn ved det kloge i det rendyrkede fokus på effektive forsyningskæder. Han mener, det er tid til også at indarbejde resiliens i forsyningskæderne for at forebygge sårbarheder, når verden ramler sammen.

LÆS OGSÅ: Din næste strategi skal handle om risici og robusthed

”Det nye normale kan meget vel vise, at mange interessenter og aktionærer vil efterspørge mere fokus på risikostyring og resiliens, og at mange vil begynde at arbejde med just-in-case principper som supplement til just-in-time”, fortæller han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online