Just-in-time må vige for just-in-case forsyningskæder

Covid-19, Brexit og blokaden af Suezkanalen er blot tre påmindelser om, hvor vigtigt det er for virksomheder og lande at sikre resiliens i forsyningskæder. Just-in-time må afgive fokus til fordel for just-in-case, mener globalt forsikringsselskab.

Logistikanalysehuset Sea-Intelligence vurderer i en pressemeddelelse, at blokaden af Suezkanalen vil skabe dominoeffekter, der mindst vil vare ved til den første uge i juni måned, altså uge 22. Arkivfoto..

25.04.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Danmark genåbner, men i resten af verden ser billedet noget anderledes og mere trist ud. Pandemien har aldrig været større. I sidste uge blev der på globalt plan konstateret 5,5 millioner nye smittede, viser nye tal fra Verdenssundhedsorganisationen (WHO). Det er det hidtil højeste antal smittede. Det skriver borsen.dk.
Lande som Argentina, Tyrkiet og Brasilien har stejle smittekurver, og epidemien er især ved at komme ud af kontrol i Indien.
Flemming Konradsen, professor i global sundhed ved Københavns Universitet, fremhæver, at vi skal tage det meget alvorligt, når smitten spredes så hurtigt specielt i store befolkninger. Det kan være med til at bremse det kommende opsving, påpeger han til berlingske.dk

Leverandørkæder knækker
Dels fordi efterspørgslen i hårdt ramte lande vil falde, dels fordi leverandørkæder til Vesten kan knække. Herudover kan den øgede smitte give anledning til nye mutationer, som kan udgøre et problem i forhold til den udrulning af vacciner, der i øjeblikket finder sted i USA og Europa. Det indebærer alt sammen alvorlige trusler for forsyningskæder.

Det samme gælder for den mærkværdige hændelse, der foregik i Suezkanalen i slutningen af marts måned, hvor gigantskibet Ever Given på 400 meter og 220.000 tons pludselig satte sig på tværs af kanalen og blokerede al trafik i knap syv døgn. Det skabte en enorm trafikprop af containerskibe og en alvorlig forstyrrelse af hele verdenshandelen.

Havnepropper i Europa og Asien

Blokaden af Suezkanalen fra 23. til 30. marts har skabt køer og flaskehalse i mange primære havne i Europa og Asien. Den 3. april sejlede det sidste af 360 forsinkede skibe igennem kanalen efter, at kanalmyndighederne have brugt fem døgn på at få køen af ventende skibe igennem.

Her følger en oversigt over havne og forventet risiko for forsinkelser:

• Rotterdam: Høj
• Felixstowe: Medium
• Southampton: Medium
• Antwerp: Medium
• Le Havre: Medium
• Singapore: Høj
• Tanjung Pelepas: Høj
• Klang: Medium
Kilde: Everstream Analytics.

Det internationale fragt- og logistikforsikringsselskab TT Club advarer alle logistikoperatører om, at blokaden af Suezkanalen vil skabe store forstyrrelser af forsyningskæder i mange uger, og selskabet fremhæver i kraftige vendinger, at der er brug for mere fokus på resiliens i globale forsyningskæder.

LÆS OGSÅ: Covid-19 krisen afslører sårbare forsyningskæder

”Globale forsyningskæder var allerede alvorligt tynget af pandemien, og de er nu endnu mere tynget af blokaden af Suezkanalen, en transportkorridor der lægger kanal til 30 procent af verdens container cargo per år. Kanalen er nu heldigvis tilbage til normal drift igen, men cirka 300 skibe er blevet forsinket, og mange andre skibe er blevet omdirigeret til den meget længere sejlrute syd om det afrikanske kontinent”, skriver TT Club i en pressemeddelelse.

De skadelige dominoeffekter
Forsikringsselskabet advarer om, at disruptions som pandemien og blokaden af Suezkanalen skaber dominoeffekter med skadelige konsekvenser for forsyninger.

Logistikanalysehuset Sea-Intelligence vurderer i en pressemeddelelse, at blokaden af Suezkanalen vil skabe dominoeffekter, der mindst vil vare ved til den første uge i juni måned, altså uge 22. Blokaden vil altså have en forstyrrende effekt på containerfragt-forsyninger fra Asien til Europa i mindst seks uger frem i tiden.

TT Clubs administrerende direktør Mike Yarwood siger: ”Udover den konkrete forsinkelse af de vareforsyninger, der var ombord på de cirka 300 containerskibe, vil der også opstå en række andre følgeeffekter i den kommende tid for de aktører, der skal tømme containerne i havne og for de aktører, der skal transportere varerne videre fra havnene til destinationerne. Det vil sammenlagt sætte havne- og vejtransportsystemet under pres og skabe komplekse risici, der vil skabe mange ringe i vandet i forsyningsnetværk”.

Det nye normale kan meget vel vise, at mange interessenter og aktionærer vil efterspørge mere fokus på risikostyring og resiliens

Mike Yarwood

Just-in-case fortrænger just-in-time
Han fremhæver, at risici for tyverier i havne og på lagerpladser stiger, at mangel på chauffører i Europa vil øge problemerne, og at containerkapaciteten allerede i forvejen var hårdt trængt på grund af pandemiens forstyrrelser af handelsmønstre.

Mike Yarwood konkluderer, at mange virksomheder i de sidste årtier har fokuseret på at skabe strømlinede og effektive forsyningskæder med færre leverandører og just-in-time principper med det formål at reducere lagerniveauer og omkostninger. Han mener, at hændelser som pandemien, Brexit og Suezkanal-blokaden stiller spørgsmålstegn ved det kloge i det rendyrkede fokus på effektive forsyningskæder. Han mener, det er tid til også at indarbejde resiliens i forsyningskæderne for at forebygge sårbarheder, når verden ramler sammen.

LÆS OGSÅ: Din næste strategi skal handle om risici og robusthed

”Det nye normale kan meget vel vise, at mange interessenter og aktionærer vil efterspørge mere fokus på risikostyring og resiliens, og at mange vil begynde at arbejde med just-in-case principper som supplement til just-in-time”, fortæller han.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

26.03.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Logistikdirektøren som antropolog og facilitator

25.03.2024SCM.dk

Danske virksomheder med i verdens innovative elite

25.03.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

22.03.2024SCM.dk

Juniormesterlære skal åbne døre for uddannelser

21.03.2024Global AGV

Sponseret

Welltec udnytter medarbejderressourcer bedre med Global AGV

21.03.2024SCM.dk

Længere værnepligt presser arbejdsmarkedet

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle