Startup vil strukturere bæredygtigt indkøb

Responsibly er navnet på en dansk startup, som vil rydde op i den jungle af ustrukturerede udvekslinger af bæredygtighedsdata, der i dag foregår mellem virksomheder og leverandører. Opstartsvirksomheden vandt i maj måned prisen European Supply Chain Startup 2022.

”Vi går efter at bygge en global infrastruktur, der kan understøtte bæredygtigt indkøb. Det omfatter både digitale evalueringsværktøjer og værktøjer til at understøtte samarbejdet med leverandørbasen", fortæller Thomas Buch Andersson. Arkivfoto..

22.06.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Bæredygtighed er sprunget op på toppen af de fleste virksomheders dagsorden. 80 procent af virksomheders klimaaftryk sker typisk i leverandørkæden, og derfor er indkøb nøglen til bæredygtig business. Men hvad gør man, hvis man har 100 leverandører, der tilsammen sælger til 10.000 kunder, og de alle efterspørger og/eller leverer bæredygtigheds-data på hver deres måde?

Det spørgsmål stillede Thomas Buch Andersson og Jacob Vout Petersen hinanden i vinteren 2021, og det var udgangspunktet for deres spritnye virksomhed Responsibly, der kom til verden i februar 2021.

”Vores hypotese er, at de fleste virksomheder, hvis ikke alle virksomheder, både vil og skal være bæredygtige, og at de har eller får et kæmpestort behov for dokumentation og data, der kan understøtte deres bæredygtighedsarbejde”, fortæller Thomas Buch Andersson og tilføjer:

”Det vil vi hjælpe dem med. Vores vision er at gøre hvert eneste indkøb i verden ansvarlig. Vi tror på, at verdens indkøbsafdelinger indeholder en global forandringskraft i retning mod bæredygtighed, og det er vores mission at bygge og levere den teknologiske infrastruktur, som gør alle indkøbsafdelinger i stand til at indkøbe bæredygtigt på en skalerbar måde. Vi strukturerer udvekslingen af data om bæredygtighed mellem indkøber og sælger på en automatiseret måde, som kan skaleres op til hvad som helst”.

Det skal gøres skalerbart
Han fremhæver, at både indkøbere og sælgere i dag jonglerer med en jungle af forskellige formater, definitioner, dataformater, bæredygtigheds-certificeringer og meget andet, som de i høj grad håndterer manuelt og skal genopfinde igen og igen for hver ny handelsrelation. Det er tidskrævende, ineffektivt og ikke skalerbart.

Læs også: Dansk opstartsvirksomhed vinder europæisk konkurrence for supply chain startups

”Vi har udviklet forskellige teknologiske værktøjer, der automatisk kan indsamle relevante bæredygtighedsdata fra mere end 200 forskellige offentligt tilgængelige databaser. Resultatet kan kombineres med data, som virksomheden selv leverer, og det er muligt at uploade ekstra datamateriale”, fortæller Thomas Buch Andersson.

Responsiblys værktøjer kan derefter hjælpe virksomheden med at konvertere de mange indsamlede data til viden eller indsigter, der kan bidrage til, at virksomheden kan kortlægge feltet af mulige leverandører og danne sig et overblik over, hvordan de scorer på bæredygtighedsparametrene.

Global infrastruktur
”Vi tilbyder også et andet værktøj, der ud fra definerede datapunkter kan gennemtrawle meget store offentligt tilgængelige datamængder og danne rapporter om, hvor troværdige og gennemarbejdede specifikke leverandørers bæredygtighedsindsats rent faktisk er. Vi ser, at greenwashing i denne fase er en reel udfordring for mange, og at det kan være vanskeligt at gennemskue en leverandørs reelle bæredygtighedsprofil. Det hjælper vi med”, fortæller han.

Læs også: Cirkulære forsyningskæder giver mening hele vejen rundt

Den unge virksomhed vandt i maj måned prisen som ”European Supply Chain Start-Up 2022” uddelt af Supply Chain Media, og Thomas Buch Andersson oplyser, at virksomheden allerede har etableret samarbejde med cirka 15 kunder på tværs af Europa og USA. Kunderne fordeler sig på brancherne fødevarer, forbrugergoder og forbrugerelektronik.

”Vi går efter at bygge en global infrastruktur, der kan understøtte bæredygtigt indkøb. Det omfatter både digitale evalueringsværktøjer og værktøjer til at understøtte samarbejdet med leverandørbasen – så virksomheder på en digital og skalerbar måde kan håndtere deres scope 3 udledninger. Vi ved jo, at 80 procent af de fleste virksomheders klimaaftryk befinder sig det, man kalder scope 3, altså i leverandørkæden”, fortæller han.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

30.08.2024SCM.dk

Tysk chokoladeproducent: Chokolade har nu den rette pris

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online