Startup vil strukturere bæredygtigt indkøb

Responsibly er navnet på en dansk startup, som vil rydde op i den jungle af ustrukturerede udvekslinger af bæredygtighedsdata, der i dag foregår mellem virksomheder og leverandører. Opstartsvirksomheden vandt i maj måned prisen European Supply Chain Startup 2022.

”Vi går efter at bygge en global infrastruktur, der kan understøtte bæredygtigt indkøb. Det omfatter både digitale evalueringsværktøjer og værktøjer til at understøtte samarbejdet med leverandørbasen", fortæller Thomas Buch Andersson. Arkivfoto..

22.06.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Bæredygtighed er sprunget op på toppen af de fleste virksomheders dagsorden. 80 procent af virksomheders klimaaftryk sker typisk i leverandørkæden, og derfor er indkøb nøglen til bæredygtig business. Men hvad gør man, hvis man har 100 leverandører, der tilsammen sælger til 10.000 kunder, og de alle efterspørger og/eller leverer bæredygtigheds-data på hver deres måde?

Det spørgsmål stillede Thomas Buch Andersson og Jacob Vout Petersen hinanden i vinteren 2021, og det var udgangspunktet for deres spritnye virksomhed Responsibly, der kom til verden i februar 2021.

”Vores hypotese er, at de fleste virksomheder, hvis ikke alle virksomheder, både vil og skal være bæredygtige, og at de har eller får et kæmpestort behov for dokumentation og data, der kan understøtte deres bæredygtighedsarbejde”, fortæller Thomas Buch Andersson og tilføjer:

”Det vil vi hjælpe dem med. Vores vision er at gøre hvert eneste indkøb i verden ansvarlig. Vi tror på, at verdens indkøbsafdelinger indeholder en global forandringskraft i retning mod bæredygtighed, og det er vores mission at bygge og levere den teknologiske infrastruktur, som gør alle indkøbsafdelinger i stand til at indkøbe bæredygtigt på en skalerbar måde. Vi strukturerer udvekslingen af data om bæredygtighed mellem indkøber og sælger på en automatiseret måde, som kan skaleres op til hvad som helst”.

Det skal gøres skalerbart
Han fremhæver, at både indkøbere og sælgere i dag jonglerer med en jungle af forskellige formater, definitioner, dataformater, bæredygtigheds-certificeringer og meget andet, som de i høj grad håndterer manuelt og skal genopfinde igen og igen for hver ny handelsrelation. Det er tidskrævende, ineffektivt og ikke skalerbart.

Læs også: Dansk opstartsvirksomhed vinder europæisk konkurrence for supply chain startups

”Vi har udviklet forskellige teknologiske værktøjer, der automatisk kan indsamle relevante bæredygtighedsdata fra mere end 200 forskellige offentligt tilgængelige databaser. Resultatet kan kombineres med data, som virksomheden selv leverer, og det er muligt at uploade ekstra datamateriale”, fortæller Thomas Buch Andersson.

Responsiblys værktøjer kan derefter hjælpe virksomheden med at konvertere de mange indsamlede data til viden eller indsigter, der kan bidrage til, at virksomheden kan kortlægge feltet af mulige leverandører og danne sig et overblik over, hvordan de scorer på bæredygtighedsparametrene.

Global infrastruktur
”Vi tilbyder også et andet værktøj, der ud fra definerede datapunkter kan gennemtrawle meget store offentligt tilgængelige datamængder og danne rapporter om, hvor troværdige og gennemarbejdede specifikke leverandørers bæredygtighedsindsats rent faktisk er. Vi ser, at greenwashing i denne fase er en reel udfordring for mange, og at det kan være vanskeligt at gennemskue en leverandørs reelle bæredygtighedsprofil. Det hjælper vi med”, fortæller han.

Læs også: Cirkulære forsyningskæder giver mening hele vejen rundt

Den unge virksomhed vandt i maj måned prisen som ”European Supply Chain Start-Up 2022” uddelt af Supply Chain Media, og Thomas Buch Andersson oplyser, at virksomheden allerede har etableret samarbejde med cirka 15 kunder på tværs af Europa og USA. Kunderne fordeler sig på brancherne fødevarer, forbrugergoder og forbrugerelektronik.

”Vi går efter at bygge en global infrastruktur, der kan understøtte bæredygtigt indkøb. Det omfatter både digitale evalueringsværktøjer og værktøjer til at understøtte samarbejdet med leverandørbasen – så virksomheder på en digital og skalerbar måde kan håndtere deres scope 3 udledninger. Vi ved jo, at 80 procent af de fleste virksomheders klimaaftryk befinder sig det, man kalder scope 3, altså i leverandørkæden”, fortæller han.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense