Dansk opstartsvirksomhed vinder europæisk konkurrence for supply chain startups
Den danske startup Responsibly blev årets vinder af European Supply Chain Start-up. Responsibly tilbyder en teknologisk dataplatform, som forenkler processen med at evaluere leverandørers bæredygtighed. Både årets start-up og scale-up vindere har fokus på bæredygtighed.
Fredag modtog medstifter og CEO Thomas Buch Anderssonden for danske opstartsvirksomhed Responsibly prisen som European Supply Chain Start-up 2022. Det skete på arrangementet inNOWvate Supply Chain Event i Ede i Holland – i skarp konkurrence med de to andre finalister belgiske Garvis og tyske Seedtrace.
Dommerkomiteen valgte at uddele prisen til Responsibly, fordi virksomheden demonstrerer ”dybdegående viden om sit felt, der er ekspertise i bæredygtigt indkøb og de udfordringer, det medfører. Det gælder særligt bæredygtigt indkøb i Kina og virksomhedens avancerede brug af scraping teknologi og kunstig intelligens til at indsamle data”.
Bæredygtige produkter sælger bedre
Thomas Buch Andersson skriver i en blog, at bæredygtigt indkøb giver god og elementær kommerciel mening, fordi bæredygtige produkter i dagens verden simpelthen sælger bedre end ikke-bæredygtige produkter.
”Vi tror bæredygtighed er dyrt, fordi vi som forbrugere er vant til at betale mere for bæredygtige produkter – uanset om det er et økologisk æble eller vedvarende energi. Og det er præcist præmissen for argumentet om, at bæredygtigt indkøb giver god kommerciel mening: Bæredygtigt indkøbte produkter sælger bare bedre”.
Han refererer blandt andet til undersøgelsen Global Sustainability Study 2021 udført af konsulenthuset Simon-Kucher & Partners. Undersøgelsen konkluderer, at 60 procent af forbrugerne vægter bæredygtighed som en vigtig indkøbsparameter. Tallet er på 74 procent, når vi ser på sektorer som energi og forbrugerprodukter. Faktisk viser undersøgelsen, at mere end en ud af tre forbruger er villig til at betale mere end 25 procent ekstra for bæredygtige produkter.
Kommercielt og disruptive
Udvælgelsen skete på baggrund af fire kriterier:
• Kommercielt potentiale.
• Disruptive natur.
• Brugbarhed.
• Klar i præsentation af virksomheden.
Dommerkomitéen var efter præsentationerne fra de tre finalister ikke i tvivl, der var fuld enighed om at udpege Responsibly som vinder. Dommerne inddrog også stemmer fra 782 deltager i arrangementet, som både blev afviklet fysisk og virtuelt.
Dommerkomitéen består af de fem erfarne supply chain startup-personer:
• Emilia Jevakhoff, CEO og stifter af Winddle, som vandt prisen i 2021.
• Thijs Gitmans, Fund Manager, NBI Investors.
• Matthias Bosse, stifter og partner, Prequel Ventures og stifter af Supply Chain Management Startups.
• Meinderdjan Botman, forhenværende CCO, DSV Solutions.
• Martijn Lofvers, CEO og trendwatcher, Supply Chain Media.
Årets scale-up også klimarelateret
Den hollandske opstartsvirksomhed StoreShippers blev ved samme arrangement udpeget som den mest lovende scale-up virksomhed. Kriteriet for at komme i betragtning til denne pris er, at det er en ung virksomhed, som har rejst mere end 2 millioner euro i kapital. StoreShippers’ løsning måler supply chain relateret CO2-udledning for kunderne.
Det skete i skarp konkurrence med de to andre finalister: Carbmee fra Tyskland og Shipnext fra Belgien.
Både årets start-up og årets scale-up har altså fuld fokus på bæredygtighed i forsyningskæden.
Prisuddelingerne bliver organiseret af Supply Chain Media.