Starsky Robotics når nye højder inden for autonom kørsel
Ingen folk bag rettet, ingen trafikkontrol eller lukkede veje. Sådan var omstændighederne, da Starsky Robotics testede en af sine selvkørende lastbiler på en motorvej i Florida.
Starsky Robotics har testkørt en selvkørende lastbil på en åben vej i Florida i USA den 16. juni 2019. Det er første gang lastbilvirksomheden tester et af deres køretøjer på en trafikeret vej. Der var ingen menneskelige sikkerhedskontrollører med på turen.
Læs også: Volvo og DFDS tester autonom levering fra logistikcenter til havn
”Det var nemt for folk ikke at lægge mærke til det. Det gik så glat. På et tidspunkt blev vi endda overhalet af en anden lastbil”, skriver adm. direktør for Starsky, Stefan Seltz-Axmacher, i et blogindlæg på selskabets hjemmeside.
Helt uden personer om bord
Der er kun få selskaber, der indtil videre har droppet at have sikkerhedspersoner med om bord. Alligevel er der forholdsregler, der skal tages.
Der var følgevogne som bremsede lastbilen, da den rullede ned ad motorvejen. Og en fjernoperatør overvågede lastbilen fra distancen og kunne have grebet ind, hvis noget var gået galt.
Det var også teleoperatørens opgave at overtage styringen, når lastbilen skulle af motorvejen. Her skulle lastbilen dirigeres gennem toldkontrol, hvorefter den blev bragt til standsning, så en chauffør kunne stige ind og overtage resten af turen.
Lige nu forbliver det en éngangstest, men planen er, at der i 2020 skal ske en større overgang til ubemandede kommercielle kørsler, hvor 100 procent autonome lastbiler skal køre på motorveje mellem distributionscentre, hvorefter menneskelige chauffører skal overtage i mere trafikerede, bynære miljøer.
Intet produkt, hvis der er mennesker med
Mens nogle automatiserede lastbilfabrikanter bygger systemer, der understøtter de menneskelige chauffører, ser Starsky en eksistentiel afgrænsning mellem disse systemer og udvikler teknologi, der understøtter fuldt ubemandet kørsel.
”Vi har ikke et produkt, hvis der er en person i lastbilen. Vi løser kun problemet med en fuldt menneske-ført lastbil eller en fuldt ubemandet lastbil. Så vi har opbygget vores sikkerhedsarkitektur, så vores system er virkelig, virkelig godt til at vide, hvornår det ikke virker”, siger Seltz-Axmacher.
Læs også: Det amerikanske postvæsen skal teste selvkørende lastbiler
Starsky Robotics har til hensigt at øge sin testflåde til 25 biler i år og forventer yderligere 100, når kommercielle aktiviteter begynder.
- SDN