Starsky Robotics når nye højder inden for autonom kørsel

Ingen folk bag rettet, ingen trafikkontrol eller lukkede veje. Sådan var omstændighederne, da Starsky Robotics testede en af sine selvkørende lastbiler på en motorvej i Florida.

Starsky Robotics gennemfører første test af en af sine autonome lastbiler på en trafikeret motorvej uden sikkerhedspersoner om bord. Foto: Starsky Robotics..

02.07.2019

SCM.dk

Starsky Robotics har testkørt en selvkørende lastbil på en åben vej i Florida i USA den 16. juni 2019. Det er første gang lastbilvirksomheden tester et af deres køretøjer på en trafikeret vej. Der var ingen menneskelige sikkerhedskontrollører med på turen.

Læs også: Volvo og DFDS tester autonom levering fra logistikcenter til havn

”Det var nemt for folk ikke at lægge mærke til det. Det gik så glat. På et tidspunkt blev vi endda overhalet af en anden lastbil”, skriver adm. direktør for Starsky, Stefan Seltz-Axmacher, i et blogindlæg på selskabets hjemmeside.

Helt uden personer om bord
Der er kun få selskaber, der indtil videre har droppet at have sikkerhedspersoner med om bord. Alligevel er der forholdsregler, der skal tages.

Der var følgevogne som bremsede lastbilen, da den rullede ned ad motorvejen. Og en fjernoperatør overvågede lastbilen fra distancen og kunne have grebet ind, hvis noget var gået galt.

Det var også teleoperatørens opgave at overtage styringen, når lastbilen skulle af motorvejen. Her skulle lastbilen dirigeres gennem toldkontrol, hvorefter den blev bragt til standsning, så en chauffør kunne stige ind og overtage resten af turen.

Lige nu forbliver det en éngangstest, men planen er, at der i 2020 skal ske en større overgang til ubemandede kommercielle kørsler, hvor 100 procent autonome lastbiler skal køre på motorveje mellem distributionscentre, hvorefter menneskelige chauffører skal overtage i mere trafikerede, bynære miljøer.

Intet produkt, hvis der er mennesker med
Mens nogle automatiserede lastbilfabrikanter bygger systemer, der understøtter de menneskelige chauffører, ser Starsky en eksistentiel afgrænsning mellem disse systemer og udvikler teknologi, der understøtter fuldt ubemandet kørsel.

”Vi har ikke et produkt, hvis der er en person i lastbilen. Vi løser kun problemet med en fuldt menneske-ført lastbil eller en fuldt ubemandet lastbil. Så vi har opbygget vores sikkerhedsarkitektur, så vores system er virkelig, virkelig godt til at vide, hvornår det ikke virker”, siger Seltz-Axmacher.

Læs også: Det amerikanske postvæsen skal teste selvkørende lastbiler

Starsky Robotics har til hensigt at øge sin testflåde til 25 biler i år og forventer yderligere 100, når kommercielle aktiviteter begynder.

- SDN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V