26.06.2019  |  Planlægning

Stark løfter kundeservice og OTIF

Stark Group udvider kundeservice og leveringskvalitet. Neumann Norge, Stark Finland og Beijer Byggmaterial i Sverige følger efter Stark Danmarks Track & Trace-løsning med en sky-baseret ruteplanlægningsløsning, der sammen skal sikre leveringen af ’On Time in Full’ til kunderne.

Der er intens konkurrence på markedet for byggematerialer i Norden. Logistikken på en byggeplads eller i et byggeprojekt er en stor udfordring, og en af de hyppigste kilder til spildtid er mangel på materialer. Sådan lyder beskeden fra byggematerialekoncernen Stark Group, der mener at et af de tungeste parametre i konkurrencen er ’On Time in Full’ (OTIF).

Læs også: Robust model for S&OP til store og små

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Derfor har koncernen valgt at udvide sin kundeservice og leveringskvalitet i Danmark i form af en Track & Trace-løsning med en sky-baseret ruteplanlægningsløsning fra netværksløsningsvirksomheden Decartes i Neumann Norge, Stark Finland og Beijer Byggmaterial i Sverige.

”Vores mål er at levere som aftalt og tilbyde høj kundeservice. Derfor supplerer vi vores løsning i Danmark med en ruteplanlægningsløsning fra Descartes i Norge, Sverige og Finland. Kunderne vil opleve, at de får ordrer leveret endnu mere præcist. De vil også opleve, at vores kundeservice kan servicere dem on the spot, når de ringer, fordi kundeservice med det samme kan se status på alle leveringer”, siger Project & Transport Manager hos Stark Group, Per Rimkjær.

Virksomhedernes planlægning effektiveres
Derudover bliver virksomhedens egen planlægning og udnyttelse af distributionskapacitet mere effektiv, forklarer han. Alle leveringsdata er synlige i realtid, fordi løsningen er sky-baseret, og fordi datatilgangen sker via en app på chaufførens mobiltelefon.

”Vi valgte Descartes’ løsning, fordi den indeholder gennemprøvet funktionalitet, og fordi den er sky-baseret, hvilket gør den lettere at implementere. I Finland bruger vi for eksempel en ekstern transportør, og her behøver vi ikke implementere noget hardware. Chaufførerne skal blot hente en app og taste direkte på sin egen smartphone”, siger Per Rimkjær.

Adfærdsforandring tager tid
Han fremhæver, at løsningen er let at anvende for chauffører, ligesom det er let for kunderne at bekræfte modtagelsen af en levering direkte på byggepladsen.

”Teknologien er gennemprøvet og let at anvende. Udfordringen er ikke en teknologisk manøvre, det handler mere om at få organisationen til at ændre vaner og rutiner til nye arbejdsgange”, siger han.

Stark koncernen har etableret et lille team, der rejser rundt til alle afdelingerne i Norge, Finland og Sverige og træner chauffører, planlæggere og salgsmedarbejdere i brugen af det nye værktøj.

Læs også: S&OP giver tættere styring af forretningen

”Nøglen til at skabe forandringen af adfærd er at træne brugerne og synliggøre gevinsten ved de nye arbejdsgange. Selve træningen tager blot to-tre dage, men forandringen af adfærd tager typisk længere tid”, slutter Per Rimkjær.

- SDN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere