S&OP giver tættere styring af forretningen

Sport24 Team er meget decentralt organiseret, og virksomheden havde et behov for at ensarte ordre- og fulfilmentprocessen samt skabe større stabilitet. Målet var bedre kundeservice og højere værdikæde-effektivitet per omsætningskrone. Et S&OP-projekt med Syddansk Universitet har hjulpet Sport24 Team et godt stykke ad vejen mod målet.

”Jeg forventer, at vi vil høste endnu flere fordele i de kommende år, efterhånden som vi bliver mere rutinerede og modne i vores forståelse og udførelse af det tværgående værdikædesamarbejde”, fortæller Thomas B. Sørensen..

04.06.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Uanset om du er nybegynder eller øvet sportsudøver, så er det ambitionen hos Sport 24 at give dig en passende kanal, hvor du kan handle sportsudstyr og fritidstøj 24 timer i døgnet på webshoppen eller komme ned i en af butikkerne og gå på opdagelse blandt alle de kendte sportsbrands.

Sport 24 har igennem flere år opkøbt en række sportsudstyrsbutikker, og virksomheden er spredt ud på en række afdelinger over hele landet.

Det giver helt naturligt en masse forskellige måder at arbejde på, og virksomheden var da også tidligere plaget af mange forskellige processer og et uensartet ordreflow, der gav dønninger bagud gennem værdikæden i logistik, produktion (trykkeri) og indkøb. Uforudsigelige dønninger i værdikæden betyder dårligere kapacitetsudnyttelse, lavere effektivitet, flere kassationer, lavere OTIF (levering on time in full) og højere omkostninger.

1. Virksomheden Sport 24 har succes med at indføre sales & operations planning med støtte fra forskningsprojekt med Syddansk Universitet. Foto: Sport 24..

Mere stabilitet, tak
”Vi havde derfor i en af virksomhedens fire divisioner allerede i 2017 forsøgt os med et internt drevet projekt, der skulle ensarte ordre- og fulfilmentprocessen og skabe standard operating procedures (SOP), som alle afdelinger og medarbejdere kunne følge”, fortæller Thomas B. Sørensen, som er salgs- og sponsorchef i Sport 24 Team, som er Sport 24’s division for B2B salg til klubber, skoler og virksomheder, og tilføjer:

"Men vi måtte erkende at det var vanskeligt at implementere, sikkert fordi vores decentrale organisation er fuld af dygtige og handlekraftige hands-on medarbejdere, der er meget selvkørende og forståeligt nok mere fokuserede på at få en ordre i hus end lige, at ordren bliver håndteret på en bestemt måde efter bestemte spilleregler".

Men det uensartede proceslandkort gav høj uigennemsigtighed og mange negative bivirkninger gennem hele værdikædesystemet.

Thomas B. Sørensen påpeger, at det er vanskeligt at skabe forandringer samt ændre vaner og adfærd, og at den slags større forandringsprojekter kræver betydelige ressourcer og fokus. Det er helt enkelt vanskeligt at drive strategisk forretningsudvikling, når alle i organisationen har hele dagen fuldt mere end rigeligt op med drift.

Forskningsprojekt gav struktur
”Det kom derfor som sendt fra himlen, da vores relativt nyansatte logistikchef Jan Hansen kom til mig og fortalte, at vi kunne blive en del af et praktisk forskningsprojekt med Syddansk Universitet. Her skulle vi arbejde med at strømline samarbejdet mellem salg, markedsføring og logistik, produktion samt indkøb i Sport 24 Team”, fortæller han og supplerer:

”Vi kastede os begejstrede over deltagelsen i projektet, som gav os både teoretisk viden, struktur, ressourcer, gode værktøjer og endda to eksterne konsulenter, der kunne inspirere os i eksekveringen”.

Sport24 startede derfor ud i sommeren 2018 med at opbygge en formel sales & operations planning-proces (S&OP). Virksomheden har etableret en lille projektorganisation med en intern projektleder.

De startede ud med at samarbejde med fire ud af 16 salgskonsulenter, der skulle begynde at producere et regelmæssigt salgsforecast og dele det med operations. De fire salgskonsulenter var på plads med robuste processer for forecasting og deling af forecast med operations per 1. september 2018, og den 1. januar 2019 var endnu en gruppe salgskonsulenter også ført ind i processen.

Sport 24 afholder nu månedlige S&OP-møder med deltagelse fra salg, indkøb, operations, økonomi og it.

Mange gevinster på en bred front
”Vores nye S&OP-proces har bidraget med en masse gevinster mange steder i vores forretning, og jeg forventer, at vi vil høste endnu flere fordele i de kommende år, efterhånden som vi bliver mere rutinerede og modne i vores forståelse og udførelse af det tværgående værdikædesamarbejde”, fortæller Thomas B. Sørensen.

Som eksempler på gevinster nævner han:

  • Mere skarpe på salgsforventninger og prioriteringer i operations samt indkøb.
  • Meget højere forecast præcision.
  • Dataene er blevet mere valide.
  • Meget mere datadrevne i beslutninger og adfærd.
  • Højere stabilitet i ordre- og fulfilmentflowet.
  • Færre returløb.
  • Højere OTIF.
  • Højere kundetilfredshed
  • Produktion (tryk på tøj og udstyr), logistik og indkøb har fået et bedre grundlag for at udnytte kapacitet og løfte effektivitet.
  • Højere rentabilitet.
  • Tættere samarbejde og mere fælles planlægning med både kunder og leverandører – blandt andet fordi data nu er tilgængelige og valide.

Om Sport 24

Startskuddet til Sport 24 lød den 1. januar 2012, hvor 15 tidligere Intersport butikker, 16 Sport Outlets og 7 Sport Direct afdelinger trådte ud af samarbejdet, og alle blev en del af SPORT 24 koncernen. I dag er antallet oppe på 28 SPORT 24 butikker i Jylland og på Sjælland, 30 landsdækkende SPORT 24 OUTLET-butikker samt 8 SPORT 24 Team afdelinger, som specialiserer sig i B2B salg til klubber, skoler og virksomheder. Med hovedkontor i Silkeborg har SPORT 24 samlet administration, web, marketing, indkøb og centrallager på en placering. Virksomheden beskæftiger over 1000 medarbejdere på landsplan.

Virkemidler og udfordringer
Det er ikke svært for Thomas B. Sørensen at pege på, hvad de største udfordringer har været og er i arbejdet med at indføre S&OP: ”Det vanskeligste er at indføre forandringer af adfærd i vores mange decentrale enheder, som er vant til selv at styre hverdagen. Her har Mercuri Urvals bidrag i forskningsprojektet været en stor hjælp”.

Mercuri Urval har hjulpet de 10 deltagende virksomheder i forskningsprojektet til at gennemføre personlighedstypetests, som har skabt en øget bevidsthed om, hvordan forskellige personligheder tænker, kommunikerer, opfatter, handler og bliver motiveret.

Det er lige så nemt for Thomas B. Sørensen at pege på det mest effektfulde virkemiddel for at få fremdrift i projektet:

”Der er mange forudsætninger og virkemidler for dette projekt. Men noget af det, der har rykket mest for os, har været de første aha-oplevelser af, at ”det her virker jo”. Nogle medarbejdere fik relativt hurtigt en oplevelse af, at det her gør livet lettere for dem og Sport 24, og det har været stærkt motiverende både for dem og deres kollegaer. Derudover handler det om kommunikation, kommunikation og kommunikation. Vi er spredt ud på mange geografiske enheder, og vi skal derfor være rigtig dygtige til at kommunikere på kryds og tværs på en effektfuld måde”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Planlægning i 2019

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle