S&OP giver tættere styring af forretningen

Sport24 Team er meget decentralt organiseret, og virksomheden havde et behov for at ensarte ordre- og fulfilmentprocessen samt skabe større stabilitet. Målet var bedre kundeservice og højere værdikæde-effektivitet per omsætningskrone. Et S&OP-projekt med Syddansk Universitet har hjulpet Sport24 Team et godt stykke ad vejen mod målet.

”Jeg forventer, at vi vil høste endnu flere fordele i de kommende år, efterhånden som vi bliver mere rutinerede og modne i vores forståelse og udførelse af det tværgående værdikædesamarbejde”, fortæller Thomas B. Sørensen..

04.06.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Uanset om du er nybegynder eller øvet sportsudøver, så er det ambitionen hos Sport 24 at give dig en passende kanal, hvor du kan handle sportsudstyr og fritidstøj 24 timer i døgnet på webshoppen eller komme ned i en af butikkerne og gå på opdagelse blandt alle de kendte sportsbrands.

Sport 24 har igennem flere år opkøbt en række sportsudstyrsbutikker, og virksomheden er spredt ud på en række afdelinger over hele landet.

Det giver helt naturligt en masse forskellige måder at arbejde på, og virksomheden var da også tidligere plaget af mange forskellige processer og et uensartet ordreflow, der gav dønninger bagud gennem værdikæden i logistik, produktion (trykkeri) og indkøb. Uforudsigelige dønninger i værdikæden betyder dårligere kapacitetsudnyttelse, lavere effektivitet, flere kassationer, lavere OTIF (levering on time in full) og højere omkostninger.

1. Virksomheden Sport 24 har succes med at indføre sales & operations planning med støtte fra forskningsprojekt med Syddansk Universitet. Foto: Sport 24..

Mere stabilitet, tak
”Vi havde derfor i en af virksomhedens fire divisioner allerede i 2017 forsøgt os med et internt drevet projekt, der skulle ensarte ordre- og fulfilmentprocessen og skabe standard operating procedures (SOP), som alle afdelinger og medarbejdere kunne følge”, fortæller Thomas B. Sørensen, som er salgs- og sponsorchef i Sport 24 Team, som er Sport 24’s division for B2B salg til klubber, skoler og virksomheder, og tilføjer:

"Men vi måtte erkende at det var vanskeligt at implementere, sikkert fordi vores decentrale organisation er fuld af dygtige og handlekraftige hands-on medarbejdere, der er meget selvkørende og forståeligt nok mere fokuserede på at få en ordre i hus end lige, at ordren bliver håndteret på en bestemt måde efter bestemte spilleregler".

Men det uensartede proceslandkort gav høj uigennemsigtighed og mange negative bivirkninger gennem hele værdikædesystemet.

Thomas B. Sørensen påpeger, at det er vanskeligt at skabe forandringer samt ændre vaner og adfærd, og at den slags større forandringsprojekter kræver betydelige ressourcer og fokus. Det er helt enkelt vanskeligt at drive strategisk forretningsudvikling, når alle i organisationen har hele dagen fuldt mere end rigeligt op med drift.

Forskningsprojekt gav struktur
”Det kom derfor som sendt fra himlen, da vores relativt nyansatte logistikchef Jan Hansen kom til mig og fortalte, at vi kunne blive en del af et praktisk forskningsprojekt med Syddansk Universitet. Her skulle vi arbejde med at strømline samarbejdet mellem salg, markedsføring og logistik, produktion samt indkøb i Sport 24 Team”, fortæller han og supplerer:

”Vi kastede os begejstrede over deltagelsen i projektet, som gav os både teoretisk viden, struktur, ressourcer, gode værktøjer og endda to eksterne konsulenter, der kunne inspirere os i eksekveringen”.

Sport24 startede derfor ud i sommeren 2018 med at opbygge en formel sales & operations planning-proces (S&OP). Virksomheden har etableret en lille projektorganisation med en intern projektleder.

De startede ud med at samarbejde med fire ud af 16 salgskonsulenter, der skulle begynde at producere et regelmæssigt salgsforecast og dele det med operations. De fire salgskonsulenter var på plads med robuste processer for forecasting og deling af forecast med operations per 1. september 2018, og den 1. januar 2019 var endnu en gruppe salgskonsulenter også ført ind i processen.

Sport 24 afholder nu månedlige S&OP-møder med deltagelse fra salg, indkøb, operations, økonomi og it.

Mange gevinster på en bred front
”Vores nye S&OP-proces har bidraget med en masse gevinster mange steder i vores forretning, og jeg forventer, at vi vil høste endnu flere fordele i de kommende år, efterhånden som vi bliver mere rutinerede og modne i vores forståelse og udførelse af det tværgående værdikædesamarbejde”, fortæller Thomas B. Sørensen.

Som eksempler på gevinster nævner han:

  • Mere skarpe på salgsforventninger og prioriteringer i operations samt indkøb.
  • Meget højere forecast præcision.
  • Dataene er blevet mere valide.
  • Meget mere datadrevne i beslutninger og adfærd.
  • Højere stabilitet i ordre- og fulfilmentflowet.
  • Færre returløb.
  • Højere OTIF.
  • Højere kundetilfredshed
  • Produktion (tryk på tøj og udstyr), logistik og indkøb har fået et bedre grundlag for at udnytte kapacitet og løfte effektivitet.
  • Højere rentabilitet.
  • Tættere samarbejde og mere fælles planlægning med både kunder og leverandører – blandt andet fordi data nu er tilgængelige og valide.

Om Sport 24

Startskuddet til Sport 24 lød den 1. januar 2012, hvor 15 tidligere Intersport butikker, 16 Sport Outlets og 7 Sport Direct afdelinger trådte ud af samarbejdet, og alle blev en del af SPORT 24 koncernen. I dag er antallet oppe på 28 SPORT 24 butikker i Jylland og på Sjælland, 30 landsdækkende SPORT 24 OUTLET-butikker samt 8 SPORT 24 Team afdelinger, som specialiserer sig i B2B salg til klubber, skoler og virksomheder. Med hovedkontor i Silkeborg har SPORT 24 samlet administration, web, marketing, indkøb og centrallager på en placering. Virksomheden beskæftiger over 1000 medarbejdere på landsplan.

Virkemidler og udfordringer
Det er ikke svært for Thomas B. Sørensen at pege på, hvad de største udfordringer har været og er i arbejdet med at indføre S&OP: ”Det vanskeligste er at indføre forandringer af adfærd i vores mange decentrale enheder, som er vant til selv at styre hverdagen. Her har Mercuri Urvals bidrag i forskningsprojektet været en stor hjælp”.

Mercuri Urval har hjulpet de 10 deltagende virksomheder i forskningsprojektet til at gennemføre personlighedstypetests, som har skabt en øget bevidsthed om, hvordan forskellige personligheder tænker, kommunikerer, opfatter, handler og bliver motiveret.

Det er lige så nemt for Thomas B. Sørensen at pege på det mest effektfulde virkemiddel for at få fremdrift i projektet:

”Der er mange forudsætninger og virkemidler for dette projekt. Men noget af det, der har rykket mest for os, har været de første aha-oplevelser af, at ”det her virker jo”. Nogle medarbejdere fik relativt hurtigt en oplevelse af, at det her gør livet lettere for dem og Sport 24, og det har været stærkt motiverende både for dem og deres kollegaer. Derudover handler det om kommunikation, kommunikation og kommunikation. Vi er spredt ud på mange geografiske enheder, og vi skal derfor være rigtig dygtige til at kommunikere på kryds og tværs på en effektfuld måde”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Planlægning i 2019

Relateret indhold

02.12.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

ABUS-kranløsning sikrer større effektivitet og mere sikkerhed

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn