S&OP giver tættere styring af forretningen

Sport24 Team er meget decentralt organiseret, og virksomheden havde et behov for at ensarte ordre- og fulfilmentprocessen samt skabe større stabilitet. Målet var bedre kundeservice og højere værdikæde-effektivitet per omsætningskrone. Et S&OP-projekt med Syddansk Universitet har hjulpet Sport24 Team et godt stykke ad vejen mod målet.

”Jeg forventer, at vi vil høste endnu flere fordele i de kommende år, efterhånden som vi bliver mere rutinerede og modne i vores forståelse og udførelse af det tværgående værdikædesamarbejde”, fortæller Thomas B. Sørensen..

04.06.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Uanset om du er nybegynder eller øvet sportsudøver, så er det ambitionen hos Sport 24 at give dig en passende kanal, hvor du kan handle sportsudstyr og fritidstøj 24 timer i døgnet på webshoppen eller komme ned i en af butikkerne og gå på opdagelse blandt alle de kendte sportsbrands.

Sport 24 har igennem flere år opkøbt en række sportsudstyrsbutikker, og virksomheden er spredt ud på en række afdelinger over hele landet.

Det giver helt naturligt en masse forskellige måder at arbejde på, og virksomheden var da også tidligere plaget af mange forskellige processer og et uensartet ordreflow, der gav dønninger bagud gennem værdikæden i logistik, produktion (trykkeri) og indkøb. Uforudsigelige dønninger i værdikæden betyder dårligere kapacitetsudnyttelse, lavere effektivitet, flere kassationer, lavere OTIF (levering on time in full) og højere omkostninger.

1. Virksomheden Sport 24 har succes med at indføre sales & operations planning med støtte fra forskningsprojekt med Syddansk Universitet. Foto: Sport 24..

Mere stabilitet, tak
”Vi havde derfor i en af virksomhedens fire divisioner allerede i 2017 forsøgt os med et internt drevet projekt, der skulle ensarte ordre- og fulfilmentprocessen og skabe standard operating procedures (SOP), som alle afdelinger og medarbejdere kunne følge”, fortæller Thomas B. Sørensen, som er salgs- og sponsorchef i Sport 24 Team, som er Sport 24’s division for B2B salg til klubber, skoler og virksomheder, og tilføjer:

"Men vi måtte erkende at det var vanskeligt at implementere, sikkert fordi vores decentrale organisation er fuld af dygtige og handlekraftige hands-on medarbejdere, der er meget selvkørende og forståeligt nok mere fokuserede på at få en ordre i hus end lige, at ordren bliver håndteret på en bestemt måde efter bestemte spilleregler".

Men det uensartede proceslandkort gav høj uigennemsigtighed og mange negative bivirkninger gennem hele værdikædesystemet.

Thomas B. Sørensen påpeger, at det er vanskeligt at skabe forandringer samt ændre vaner og adfærd, og at den slags større forandringsprojekter kræver betydelige ressourcer og fokus. Det er helt enkelt vanskeligt at drive strategisk forretningsudvikling, når alle i organisationen har hele dagen fuldt mere end rigeligt op med drift.

Forskningsprojekt gav struktur
”Det kom derfor som sendt fra himlen, da vores relativt nyansatte logistikchef Jan Hansen kom til mig og fortalte, at vi kunne blive en del af et praktisk forskningsprojekt med Syddansk Universitet. Her skulle vi arbejde med at strømline samarbejdet mellem salg, markedsføring og logistik, produktion samt indkøb i Sport 24 Team”, fortæller han og supplerer:

”Vi kastede os begejstrede over deltagelsen i projektet, som gav os både teoretisk viden, struktur, ressourcer, gode værktøjer og endda to eksterne konsulenter, der kunne inspirere os i eksekveringen”.

Sport24 startede derfor ud i sommeren 2018 med at opbygge en formel sales & operations planning-proces (S&OP). Virksomheden har etableret en lille projektorganisation med en intern projektleder.

De startede ud med at samarbejde med fire ud af 16 salgskonsulenter, der skulle begynde at producere et regelmæssigt salgsforecast og dele det med operations. De fire salgskonsulenter var på plads med robuste processer for forecasting og deling af forecast med operations per 1. september 2018, og den 1. januar 2019 var endnu en gruppe salgskonsulenter også ført ind i processen.

Sport 24 afholder nu månedlige S&OP-møder med deltagelse fra salg, indkøb, operations, økonomi og it.

Mange gevinster på en bred front
”Vores nye S&OP-proces har bidraget med en masse gevinster mange steder i vores forretning, og jeg forventer, at vi vil høste endnu flere fordele i de kommende år, efterhånden som vi bliver mere rutinerede og modne i vores forståelse og udførelse af det tværgående værdikædesamarbejde”, fortæller Thomas B. Sørensen.

Som eksempler på gevinster nævner han:

  • Mere skarpe på salgsforventninger og prioriteringer i operations samt indkøb.
  • Meget højere forecast præcision.
  • Dataene er blevet mere valide.
  • Meget mere datadrevne i beslutninger og adfærd.
  • Højere stabilitet i ordre- og fulfilmentflowet.
  • Færre returløb.
  • Højere OTIF.
  • Højere kundetilfredshed
  • Produktion (tryk på tøj og udstyr), logistik og indkøb har fået et bedre grundlag for at udnytte kapacitet og løfte effektivitet.
  • Højere rentabilitet.
  • Tættere samarbejde og mere fælles planlægning med både kunder og leverandører – blandt andet fordi data nu er tilgængelige og valide.

Om Sport 24

Startskuddet til Sport 24 lød den 1. januar 2012, hvor 15 tidligere Intersport butikker, 16 Sport Outlets og 7 Sport Direct afdelinger trådte ud af samarbejdet, og alle blev en del af SPORT 24 koncernen. I dag er antallet oppe på 28 SPORT 24 butikker i Jylland og på Sjælland, 30 landsdækkende SPORT 24 OUTLET-butikker samt 8 SPORT 24 Team afdelinger, som specialiserer sig i B2B salg til klubber, skoler og virksomheder. Med hovedkontor i Silkeborg har SPORT 24 samlet administration, web, marketing, indkøb og centrallager på en placering. Virksomheden beskæftiger over 1000 medarbejdere på landsplan.

Virkemidler og udfordringer
Det er ikke svært for Thomas B. Sørensen at pege på, hvad de største udfordringer har været og er i arbejdet med at indføre S&OP: ”Det vanskeligste er at indføre forandringer af adfærd i vores mange decentrale enheder, som er vant til selv at styre hverdagen. Her har Mercuri Urvals bidrag i forskningsprojektet været en stor hjælp”.

Mercuri Urval har hjulpet de 10 deltagende virksomheder i forskningsprojektet til at gennemføre personlighedstypetests, som har skabt en øget bevidsthed om, hvordan forskellige personligheder tænker, kommunikerer, opfatter, handler og bliver motiveret.

Det er lige så nemt for Thomas B. Sørensen at pege på det mest effektfulde virkemiddel for at få fremdrift i projektet:

”Der er mange forudsætninger og virkemidler for dette projekt. Men noget af det, der har rykket mest for os, har været de første aha-oplevelser af, at ”det her virker jo”. Nogle medarbejdere fik relativt hurtigt en oplevelse af, at det her gør livet lettere for dem og Sport 24, og det har været stærkt motiverende både for dem og deres kollegaer. Derudover handler det om kommunikation, kommunikation og kommunikation. Vi er spredt ud på mange geografiske enheder, og vi skal derfor være rigtig dygtige til at kommunikere på kryds og tværs på en effektfuld måde”.

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Planlægning i 2019

Relateret indhold

09.05.2025SCM.dk

Lav datakvalitet og mangel på præcision hæmmer forecasting-processen

15.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

New features of SAP IBP 2502

15.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Solving the end-to-end process ownership dilemma

11.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Mastering supply chain planning of configurable products with S/4HANA PP/DS

11.03.2025SCM.dk

Hvordan griber virksomheder helt konkret forecasting-processen an?

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Oplev intelligente logistikløsninger fra SCANLOX på Robotbrag

Vi fremviser vores AGILOX ONE og sikkerhedslyskoncept.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Forskerparken 10, Odense M, 5230 Denmark

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle