28.04.2021  |  Strategi & ledelse

SMVere får hjælp til at udnytte guldgrube af data

Et nyt projekt vil tilbyde eksperthjælp, så SMVere får brugt den data ny teknologi og digitale værktøjer har givet adgang til. Bag det tre-årige projekt står DI Handel, som vil lægge konkrete forløb med enkelte virksomheder.

"Danmark har ikke dyrebare råstoffer i jorden, men vi har stor viden og enorme mængder data. Derfor er data i stigende grad råstoffet, som mange virksomheder skaber værdi ud fra. Kundedata er guld værd, hvis virksomhederne forstår at bruge dem på den rigtige måde. Ofte handler det om at plukke nogle lavthængende frugter og komme i gang med at suge viden og indsigter ud af dataene, og de fleste virksomheder har allerede kundedata som kan struktureres, kombineres på nye måder og omsættes til forretning", siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang, Industriens Fond, som støtter det nye projekt økonomisk.

Meningen med det nye initiativ er, at give flere virksomheder mulighed for at tage nogle skridt i den rigtige retning og øge konkurrenceevnen ved at bruge data i højere grad.

Ifølge projektets partere er udfordringen, at data hos mange SMVer samler støv. De indsamles, men udnyttes ikke proaktivt til at optimere forretningen. En rundspørge blandt 448 af DI Handels medlemmer viste, at en tredjedel af virksomhederne i meget høj grad eller høj grad har brug for hjælp til at få optimal værdi ud af deres data. Det er for eksempel oplysninger om, hvor kunden bliver opmærksom på eller finder information om virksomhedens produkter, hvilke kunder, der køber hvad, hvor ofte, hvordan og hvornår, og kundens adfærd på for eksempel webshoppen. 

Væk fra passive data

Kernen i projektet er derfor at hjælpe virksomhederne med at gå fra passive data til brugbare data ved at klæde dem på til at kunne analysere, de mange data, de allerede ligger inde med – fremfor at basere salget på antagelser.

"Vores erfaringer er, at mange SMVer sjældent har tilstrækkeligt overskud til at sætte gang i arbejdet med data i en i forvejen travl hverdag, hvor forretningen skal styres. Den indsigt som kundedata kan give de danske handelsvirksomheder kan være en vigtig katalysator for vækst, men det kan være svært for SMVer, der måske ikke har ressourcerne til større udviklingsprojekter uden udsigt til indtjening på kort sigt, at komme i gang med at bruge deres data. Det vil projektet gøre op med. Vi hjælper SMVerne i gang”, fortæller branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

"Projektet vil hjælpe SMVer til at udnytte deres egne kundedata- og viden til vækst.  Helt konkret vil projektet give danske SMVer forudsætningerne for at kunne gå fra en overordnet forståelse af datadrevne vækstmuligheder til operationelle tiltag i den enkelte virksomheder via blandt andet selvhjælpsværktøjer, events og virksomhedsforløb".

I krisetider som den aktuelle har kundernes adfærd og behov på kort tid ændret sig. Samtidig har corona presset erhvervslivet verden over, og den altoverskyggende mission i 2021 er for mange virksomheder at erobre markedsandele. Virksomhederne er sultne efter at vinde nye kunder og kompensere for tabt omsætning under corona.

"Dette projekt skal gerne bevise, at alle virksomheder kan bruge data til vækst – for alle virksomheder har kundedata, og projektet er et perfekt sted at starte sin datadrevne vækstrejse", siger professor Thomas Ritter ved CBS.

Erhvervshusene over hele landet spiller en vigtig rolle i projektet. Erhvervshusene udbyder forløb med  sparring om brugen af data og med råd om implementering af nye løsninger til at grave data-guldet frem.

- KCP

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere