Smarte produkter kan give viden om forbrugeren
Når traditionelle produkter kombineres med smart teknologi, kan det give viden om forbrugsmønstre. Alligevel er der usikkerhed omkring fordelene ved smarte produkter, viser en ny undersøgelse.
Smart teknologi giver mange muligheder, når de kombineres med traditionelle produkter.
Læs også: Ting der taler sammen
Forsyner man eksempelvis en vandflaske med en lille indbygget smart enhed, kan den både give information om, hvor flasken befinder sig, hvilket blandt andet kommer til gavn i forsyningskæden. Men smart-teknologien kan også give en idé om, hvilke folk der køber flasken, hvor de har købt den, og hvilke steder de normalt køber ind. Denne slags informationer kan lede til ny viden om forbrugsmønstre, der kan bruges til at udvikle nye applikationer, vurderer det amerikanske konsulentfirma Cognizant.
"Smarte produkter er uden tvivl en game-changer på markedet, da de integrerer et væld af produktdata ind i en ellers meget konservativ industri tilpasset det 20. århundrede, og de virksomheder, der forstår at tilpasse et nyt produkt til tidens teknologiske trends, vil hurtigt kunne høste gevinsterne heraf, siger Cognizants europæiske chef for Center for the Future of Work Euan Davis.
Læs også: Fremtiden for RFID afhænger af standardisering
Trods de mange muligheder er der blandt virksomheder usikkerhed omkring fordelene ved smarte produkter, og ikke alle virksomheder har en klar strategi for, hvordan mulighederne skal udnyttes. Det viser en undersøgelse fra Cognizant og The Economist Intelligence Unit, der er baseret på interviews med ledere inden for R&D, produktdesign og innovation.
-SSM