Skandinavisk projekt skal sætte gang i grønnere transportkæder
Danmark, Norge og Sverige er gået sammen i et nyt projekt, der skal finde teknologiske og bæredygtige forbedringsmuligheder for transportkæderne i Øresund-Kattegat-Skagerrak-området.
Flere aktører i Skandinavien har siden slutningen af 2019 været en del af projektet ”Value2Sea”, der skal forsøge at finde løsninger på mere bæredygtige og effektive løsninger på den transport, der foregår på tværs af landegrænserne.
”Projektet handler om at skabe sammenhæng mellem aktører i logistikkæden og udarbejde en miljømæssig vej til at transportere varer på tværs af grænserne. Lastbiler er fleksible, billige og hurtige, men de skaber trængsel på veje og i byer, og det er det, vi gerne vil undgå via søvejene, som er mere miljøvenlige”, siger Kenn Steger-Jensen og Hans-Henrik Hvolby, der begge er professorer fra Aalborg Universitet, som har taget initiativ til og leder projektet.
Projektet strækker sig over tre år og skal også se på en mere omfattende digitalisering af logistik- og transportsystemerne, samt på mulighederne for elektrificering af havne og autonom skibsfart.
Forventningerne til projektets udfald er høje, da flere af deltagerne mener, at det kan få en betydelig effekt på dem fremtidige godslogistik i Norden. Det gælder blandt andet Hirtshals Havn.
”Value2Sea vil skabe grundlaget for at optimere godstransport i Skandinavien ved modernisering af de transportmønstre, der gennem årtier er blevet brugt, fordi de ligger på rygmarven. Med Value2Sea bliver der skabt udgangspunkt for at tænke nyt og innovativt, så der i fremtiden kan tages beslutninger baseret på reel viden om parametre som økonomi, klimabelastning og transporttider”, siger Jens Kirketerp Jensen, administrerende direktør på Hirtshals Havn og fortsætter:
Partnere i Value2Sea
Danmark: Aalborg Universitet, Hirtshals Havn, Fjordline, Vendelbo Spedition A/S, Arctic Group A/S, Integrate og MARCOD.
Norge: Universitetet i Sørøst-Norge, Moss Havn, Borg Havn, Larvik Havn, Grenland Havn, Kristianssand Havn samt Arendal Havn, Vestfold Fylkeskommune, ASKO og organisationen Norske Havne.
Sverige: Chalmers Tekniska Høgskole, SSPA og Jula.
”Value2Sea vil give godstransportsektoren et nyt og fremadrettet ståsted, der udnytter multimodale transportløsninger til gavn for samfundet, industrien og transportvirksomhederne. Der er ingen tvivl om, at Value2Sea-perioden vil blive udfordrende, og resultatet bliver utroligt spændende”.
Læs også: Analyse: Shippingsektorens CO2-mål vil koste op mod 10 billioner kroner
De resultater, der kommer ud af Value2Sea, skal videregives til offentlige institutioner, private virksomheder og vidensinstitutioner. Dette skal blandt andet bidrage til at fastsætte Øresund-Kattegat-Skagerrak-området som en vigtig transportkorridor i Skandinavien.
- HCL