Månedens udfordring: Skabertrang driver værket

Han har været VP og SVP Global Operations i 10 år i en virksomhed, der i dag er C25-virksomhed. Nu er han skiftet til at være COO for en lille virksomhed med seks medarbejdere i Operations: ”Ambitionen er en 10-dobling på få år. Jeg elsker at skabe og lægge skinnerne, mens toget kører”.

”Vi skal bygge og skalere alt fra produktudvikling over produktion, logistik, planlægning til kundeservice og returlogistik op fra bunden – og det skal ske samtidig med, at vi har en drift i måske trecifrede vækstrater om året. Det bliver spændende”, fortæller Jacob Kops Pedersen. Foto: Mater..

22.11.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Jacob Kops Pedersen startede i Pandora for mere end 10 år siden, da virksomheden var den mindre virksomhed med det store potentiale. Han har været VP Group Logistics, VP samt SVP Global Operations og været med på rejsen fra mindre iværksætterpræget smykkevirksomhed til en stor global spiller noteret på C25-indekset på børsen i København.

Den 1. oktober 2021 skiftede han dog fra den store børsnoterede virksomhed til en den lille iværksættervirksomhed Mater. Det sker i forbindelse med, at Mater er blevet overtaget af kapitalfonden Nordic Alpha Partners og har formuleret en ambitiøs vækststrategi om 10-doblet vækst inden for fem til syv år.

Vi bygger mens vi løber
”Jeg elsker at bygge ting op fra bunden. Mater har et kæmpepotentiale og rammer lige ind i verdens bæredygtighedsagenda ved at forvandle affaldsprodukter til designermøbler i en cirkulær økonomimodel”, fortæller han og tilføjer:

”Maters forsyningskæde er i dag stort set helt ubeskrevet. Vi skal bygge og skalere alt fra produktudvikling over produktion, logistik, planlægning til kundeservice og returlogistik op fra bunden – og det skal ske samtidig med, at vi har en drift i måske trecifrede vækstrater om året. Det bliver spændende”.

Jacob Kops Pedersen kaster sig ud i en fortælling om at ’bygge mens vi løber’, skabe forståelse for at vi skal være ikke bare ’lidt bedre’, men ’tænke helt nyt’ og arbejde med gamle hæderkronede møbelhåndværksleverandører, der lige pludselig skal levere måske 50-100 procent mere.

Læs også: Månedens udfordring: Nøglen til mere bæredygtighed er leverandørsamarbejder og opfindsomhed

”Kan vi flytte det eksisterende leverandørnetværk med? Hvem kan følge med, og hvem kan ikke følge med kraftig vækst på kort tid? Hvem kan levere øget volumen, høj kvalitet og også integrere med industrialiserede samarbejdsprocesser? Det samme gælder logistikken. I dag går alle varer igennem vores lager i Danmark. Kan vi professionalisere processer og system, så vi kan levere direkte fra en leverandør til en kunde på kryds og tværs af Europa? Det er altså kun to uger siden, vi satte den første stregkode på en vare”.

Vi venter ikke, vi skal i gang – og så må vi bygge, justere og tilpasse undervejs

Jacob Kops Pedersen

Store muligheder forude
Han lægger ikke skjul på, at der ligger mange entreprenør-opgaver forude, og det er tydeligt, at han bliver motiveret af det store potentiale og de mange muligheder for at bygge en professionel og skalerbar forsyningskæde op fra bunden af. Og hvordan vil han så gribe byggeopgaven an?

Han deler opgaven op i tre dele:

• Leverandørnetværket.
• System og data med ERP, MRP, BI etcetera.
• NPD/I (new product development/introduction) og S&OP (sales & operations planning).

Om Jacob Kops Pedersen

Uddannelse: Master of Science, DTU og lederkursus på Harvard Business School.
Erhvervserfaring: 16 års erfaring med lederstillinger inden for produktion, logistik og supply chain i Fritz Hansen, Vestas, Implement og Pandora.

Læs også: Månedens udfordring: Han vil styrke bæredygtighed og mindske spild på store danske byggepladser

“Før min tid i Pandora arbejdede jeg i møbelvirksomheden Fritz Hansen, og jeg kender derfor mange af de dygtige møbelproducenter, vi har i Danmark og i udlandet. Det er en stor fordel. Systemmæssigt skal vi formentlig købe og indføre et nyt ERP-system og bygge it-infrastrukturen op fra bunden af, og så skal vi have etableret de to beslutningsprocesser, jeg betragter som rygraden i en forretning: Nemlig produktudvikling/introduktion (NPD/I) og sales & operations planning process (S&OP)”, fortæller Jacob Kops Pedersen og supplerer:

”I næste uge (uge 45, red.) har vi vores allerførste S&OP møde, hvor produktchef, nyansat CFO, CEO, to salgsdirektører og jeg deltager. Vi har slet ikke proces- og systemfundamentet på plads, så det handler om at starte den vigtige samtale på tværs af funktionerne. Man kan sige, det bliver et møde om mødet. Vi venter ikke, vi skal i gang – og så må vi bygge, justere og tilpasse undervejs”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup