Han vil styrke bæredygtighed og mindske spild på store danske byggepladser

Materialelogistik i byggefasen indeholder enorme mængder af spild og repræsenterer cirka 30 procent af Danmarks CO2-aftryk. Ulrik Branner mener, der er gode muligheder for at forbedre det kraftigt ved at introducere logistikkompetence. Studier viser for eksempel, at god logistikplanlægning og koordinering på tværs af aktører kan reducere transport til pladser med 50 procent.

”Der begynder at brede sig en spirende erkendelse af, at logistikkompetence skaber stor værdi for større komplicerede byggepladser”, fortæller Ulrik Branner..

20.09.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Hvis jeg skal have materialer ind på pladsen, kræver det, at jeg registrerer mig i tre forskellige systemer”, ”Hvor er mine materialer? Jeg satte dem her i går”, ”Hvem ejer de her materialer?”, ”Vi ankom til et syndigt rod i morges, som det forrige sjak havde efterladt. Vi brugte tre timer på at rydde op, før vi kunne komme i gang med at bygge”.

Hvis du arbejder med byggepladser, er der stor sandsynlighed for, at du genkender nogle af disse udsagn, som er eksempler på gængse udfordringer på byggepladser.

Det er muligt at forbedre både bæredygtighed, effektivitet og social omtanke ved store komplicerede byggeprojekter betydeligt.

Ulrik Branner

”Byggepladser er logistisk set meget lidt effektive og bæredygtige. Der er er rum for enorme forbedringer af både effektivitet og bæredygtighed, og det er baggrunden for, at vi blandt andet har udviklet det digitale værktøj Sitehub”, fortæller stifter Ulrik Branner og afbryder telefoninterviewet, fordi han lige skal have en kollega til at standse en lastbil med en ny leverance til byggepladsen i Bredgade i det indre København:

”Kan du ikke lige få ham der til at stoppe inden, han kører igennem porten. Han skal blot droppe materialerne før porten, og så sørger vi for, at de kommer op på den rette etage”, siger han til kollegaen og er hurtigt tilbage til interviewet.

LÆS OGSÅ: Logistikværktøj vil fjerne 15 procent af spild på store byggepladser

12 procent af materialer bliver spild
Han lister lidt eksempler på fakta fra undersøgelser om effektivitet på byggepladser:

• Effektiviteten på danske og udenlandske arbejdspladser er 33 procent, potentialet er altså 67 procent.
• Materialer flyttes i gennemsnit syv gange efter, de er ankommet til pladsen.
• Medarbejdere bruger i snit 18 procent af deres tid på at vente på eller lede efter materialer.
• Syv til 15 procent af al nybyggeri rives ned og bygges igen…

Og lidt eksempler på bæredygtighed på byggepladser:
• Mere end 35 procent af verdens affald kommer fra byggepladser.
• Syv til 12 procent af alle materialer ødelægges, stjæles eller spildes.
• Lovkrav om CO2-reduktion i byggefasen er på vej.
• Sikkerhed har stigende fokus, covid-19 er accelerator.
• Krav om mindre tung trafik i byer, materialepas fra bygherre samt øget dokumentation er på trapperne.

Bæredygtig byggepladslogistik
Byggepladser har traditionelt ikke haft stort fokus på effektiv logistik og bæredygtighed.

Om Ulrik Branner

Uddannelse: Air Traffic Control School Copenhagen og kurser i General Management, Stanford University.
Erhvervserfaring: Styret fly i Grønland, arbejdet med software i Saxo Bank og Ericsson samt iværksætter i adskillige startups som Geniebelt, LetsBuild og Sitehub.

”Det er muligt at forbedre både bæredygtighed, effektivitet og social omtanke ved store komplicerede byggeprojekter betydeligt. Kan vi sikre præcise leveringer, så materialerne hverken kommer for tidligt eller for sent, har vi allerede sparet meget svind, spild og ventetid. Vi kan sikre, at materialer, der står ude, er beskyttet mod vejrlig, så de ikke bliver til spild. Og vi kan systematisk sortere affald, så meget af det bliver til genbrug”, fortæller han og tilføjer: ”I vores nuværende projekt her i Bredgade, hvor vi renoverer nogle historiske bygninger, understøtter vi bygherrens ambition at genbruge 65 procent af byggematerialer i 2025”. Det er baggrunden for, at Ulrik Branner har udviklet det digitale logistikværktøj Sitehub.

”Der begynder at brede sig en spirende erkendelse af, at logistikkompetence skaber stor værdi for større komplicerede byggepladser”, slutter han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lager & MH 2021

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle