Nøglen til mere bæredygtighed er leverandørsamarbejder og opfindsomhed

Den grønne omstilling er en topstrategisk indsats hos Nestlé og derved også for Birgitte Krenk, Head of Operations i Norden. Virksomheden har arbejdet systematisk med at reducere CO2 i mange år, og nu er tiden inde til at fokusere på det, der batter mest: Det innovative samarbejde med leverandører.

”Vi anlægger nu et mere holistisk fokus med den såkaldte farm-to-fork tilgang, hvor vi ser på hele værdikæden, og her kan vi konstatere, at forsyning af råvarer fylder rigtig meget i CO2-regnskabet”, fortæller Birgitte Krenk. Foto: Nestlé..

03.10.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Udledninger af CO2 vil i de fleste forbrugervendte industrier være langt større i forsynings- eller leverandørkæden end, den er i virksomhedens egen drift. Og vi taler 50-80 procent her. Man taler om scope 1, 2 og 3; hvor 1 og 2 er egen drift og indkøb af for eksempel energi til egen drift, og scope 3 er leverandørbasen, der ofte består af mange niveauer af leverandører.

”Vi er nået rigtig langt med vores strategiske indsats inden for scope 1 og 2, og nu er tiden inde til at fokusere på leverandørbasen”, fortæller Birgitte Krenk og tilføjer: ”Vi anlægger nu et mere holistisk fokus med den såkaldte farm-to-fork tilgang, hvor vi ser på hele værdikæden, og her kan vi konstatere, at forsyning af råvarer fylder rigtig meget i CO2-regnskabet”.

Der sker ting og sager, når man sætter folk fra forskellige fag og positioner sammen.

Birgitte Krenk

Birgitte Krenk har ansvaret for Nestlés nordiske operations, der består af funktionerne indkøb, fire fabrikker, planlægning og logistik, kundeservice samt teknisk support. Området beskæftiger op til 450 medarbejdere.

Nøglen er samarbejde og innovation
Men hvordan får man leverandørbasen med på vognen? Det gør man igennem samarbejde og opfindsomhed. I hvert fald hos Nestlé.

”Samarbejde med leverandører og andre interessenter er den eneste vej for os til at tage de næste skridt i vores klimaarbejde. Vi indgår i mange samarbejder med mange parter, og vi har lige nu god erfaring med samarbejder på tværs af forskere, industri og landbrugsfolk. Vi tror på, at samarbejde og innovation på tværs af helheden, sektorer og værdikæden er vejen frem”, fortæller hun.

Hun fremhæver et aktuelt eksempel, hvor Nestlés finske fabrik, som producerer babymad, samarbejder med landmænd og forskere fra Baltic Sea Action Group (BSAG.fi) om at reducere CO2.

”Samarbejde med leverandører og andre interessenter er den eneste vej for os til at tage de næste skridt i vores klimaarbejde", fortæller Birgitte Krenk. Foto: Nestlé..

”I samarbejdet hjælper parterne hinanden med at få nye perspektiver og få øje på nye løsninger, som ingen havde tænkt på tidligere. Der sker ting og sager, når man sætter folk fra forskellige fag og positioner sammen”, fortæller hun.

Der er ifølge Birgitte Krenk ingen lette genveje til at forbedre klimaaftrykket i Nestlés samlede værdikæde. Det handler om gradvist at ændre tankesættet i alle led, og at finde sammen i samarbejder, hvor parterne kan udnytte hinandens viden og kompetencer til at være opfindsomme.

Om Birgitte Krenk

Uddannelse: Master Food Science, DTU og CBA fra AVT.
Erhvervserfaring: Mange forskellige specialist- og lederstillinger i Nestlé Nordic og North America siden 2006, Quality Manager i Tulip.

Fire eksempler på tiltag
Hun nævner fire eksempler på indsatsområder, som Nestlé arbejder med:

• Viden – opsamling, opbygning og deling af viden i åbne netværk i Nestlés økosystem af leverandører.
• Træning af indkøbere via bæredygtighedsuddannelse, som for eksempel træner i retningslinjer i kontrakter, nye procedurer, påvirke emballagearbejdet fra eksempelvis brug af multiplast til monoplast etcetera. Alt sammen til formål at gøre leverandørkæden mere cirkulær.
• Transport af varer i leverandørbasen: Fyldningsgrader i lastbiler og containere skal op, brug af fossilfrit brændstof, mere brug af tog og åbenhed over for helt nye udviklinger.
• Agilitet: Jo mere agil Nestlés forsyningskæde er, jo mere præcis og bæredygtig er den. Det indebærer at være tæt på kunderne, at forstå hvad der sker på et tidligt tidspunkt og at salg og planlægning arbejder tæt sammen. Det indebærer også brug af digitale værktøjer, der kan fremme datatransparens og sikre, at beslutninger kan træffes på grundlag af fakta mere end fornemmelser.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den ansvarlige forsyningskæde

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle