Nøglen til mere bæredygtighed er leverandørsamarbejder og opfindsomhed

Den grønne omstilling er en topstrategisk indsats hos Nestlé og derved også for Birgitte Krenk, Head of Operations i Norden. Virksomheden har arbejdet systematisk med at reducere CO2 i mange år, og nu er tiden inde til at fokusere på det, der batter mest: Det innovative samarbejde med leverandører.

”Vi anlægger nu et mere holistisk fokus med den såkaldte farm-to-fork tilgang, hvor vi ser på hele værdikæden, og her kan vi konstatere, at forsyning af råvarer fylder rigtig meget i CO2-regnskabet”, fortæller Birgitte Krenk. Foto: Nestlé..

03.10.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Udledninger af CO2 vil i de fleste forbrugervendte industrier være langt større i forsynings- eller leverandørkæden end, den er i virksomhedens egen drift. Og vi taler 50-80 procent her. Man taler om scope 1, 2 og 3; hvor 1 og 2 er egen drift og indkøb af for eksempel energi til egen drift, og scope 3 er leverandørbasen, der ofte består af mange niveauer af leverandører.

”Vi er nået rigtig langt med vores strategiske indsats inden for scope 1 og 2, og nu er tiden inde til at fokusere på leverandørbasen”, fortæller Birgitte Krenk og tilføjer: ”Vi anlægger nu et mere holistisk fokus med den såkaldte farm-to-fork tilgang, hvor vi ser på hele værdikæden, og her kan vi konstatere, at forsyning af råvarer fylder rigtig meget i CO2-regnskabet”.

Der sker ting og sager, når man sætter folk fra forskellige fag og positioner sammen.

Birgitte Krenk

Birgitte Krenk har ansvaret for Nestlés nordiske operations, der består af funktionerne indkøb, fire fabrikker, planlægning og logistik, kundeservice samt teknisk support. Området beskæftiger op til 450 medarbejdere.

Nøglen er samarbejde og innovation
Men hvordan får man leverandørbasen med på vognen? Det gør man igennem samarbejde og opfindsomhed. I hvert fald hos Nestlé.

”Samarbejde med leverandører og andre interessenter er den eneste vej for os til at tage de næste skridt i vores klimaarbejde. Vi indgår i mange samarbejder med mange parter, og vi har lige nu god erfaring med samarbejder på tværs af forskere, industri og landbrugsfolk. Vi tror på, at samarbejde og innovation på tværs af helheden, sektorer og værdikæden er vejen frem”, fortæller hun.

Hun fremhæver et aktuelt eksempel, hvor Nestlés finske fabrik, som producerer babymad, samarbejder med landmænd og forskere fra Baltic Sea Action Group (BSAG.fi) om at reducere CO2.

”Samarbejde med leverandører og andre interessenter er den eneste vej for os til at tage de næste skridt i vores klimaarbejde", fortæller Birgitte Krenk. Foto: Nestlé..

”I samarbejdet hjælper parterne hinanden med at få nye perspektiver og få øje på nye løsninger, som ingen havde tænkt på tidligere. Der sker ting og sager, når man sætter folk fra forskellige fag og positioner sammen”, fortæller hun.

Der er ifølge Birgitte Krenk ingen lette genveje til at forbedre klimaaftrykket i Nestlés samlede værdikæde. Det handler om gradvist at ændre tankesættet i alle led, og at finde sammen i samarbejder, hvor parterne kan udnytte hinandens viden og kompetencer til at være opfindsomme.

Om Birgitte Krenk

Uddannelse: Master Food Science, DTU og CBA fra AVT.
Erhvervserfaring: Mange forskellige specialist- og lederstillinger i Nestlé Nordic og North America siden 2006, Quality Manager i Tulip.

Fire eksempler på tiltag
Hun nævner fire eksempler på indsatsområder, som Nestlé arbejder med:

• Viden – opsamling, opbygning og deling af viden i åbne netværk i Nestlés økosystem af leverandører.
• Træning af indkøbere via bæredygtighedsuddannelse, som for eksempel træner i retningslinjer i kontrakter, nye procedurer, påvirke emballagearbejdet fra eksempelvis brug af multiplast til monoplast etcetera. Alt sammen til formål at gøre leverandørkæden mere cirkulær.
• Transport af varer i leverandørbasen: Fyldningsgrader i lastbiler og containere skal op, brug af fossilfrit brændstof, mere brug af tog og åbenhed over for helt nye udviklinger.
• Agilitet: Jo mere agil Nestlés forsyningskæde er, jo mere præcis og bæredygtig er den. Det indebærer at være tæt på kunderne, at forstå hvad der sker på et tidligt tidspunkt og at salg og planlægning arbejder tæt sammen. Det indebærer også brug af digitale værktøjer, der kan fremme datatransparens og sikre, at beslutninger kan træffes på grundlag af fakta mere end fornemmelser.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den ansvarlige forsyningskæde

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense