Shippingindustrien skal øge ambitionerne, hvis IMO’s klimamål skal opnås

En ny rapport fra CDP peger på, at der er en risiko for, at shippingindustrien ikke kommer til at leve op til IMO's klimamål for 2050, hvis ikke de store virksomheder intensiverer deres indsats. Mærsk fremhæves som førende, men hele sektoren skal løfte niveauet.

CDP fremhæver Maersk som et godt eksempel på en shippingvirksomhed, der med sit mål om CO2-neutralitet i 2050 og forsøg med brændstof baseret på bl.a. madolie, gør en positiv forskel. Men hele industrien skal med, hvis IMO's mål skal indfries. Foto: Mærsk.

27.06.2019

SCM.dk

Sådan lyder konklusionen i den nye rapport ”A Sea Change”, der er udarbejdet af miljøorganisationen CDP, og som har fokus på de 18 største virksomheders arbejde med CO2-udslippet.

”Shippingvirksomhederne øjner forandringen ude i horisonten. Baseret på nuværende teknologier er den maritime fragt en af de mindst udledningsintensive transportmåder. Men som den globale økonomi vokser kan industrien stå for 17 procent af den globale udledning i 2050, hvis vi ikke gør noget”, siger head of Investor Research i CDP, Carole Ferguson.

I dag er virksomheder som Mærsk, HMM og Norden førende, når det gælder om at sætte ambitiøse langsigtede mål i tråd med IMO’s strategi. Alligevel peger rapporten fra CDP på, at de former for løsninger, som der arbejdes på i shipping-branchen, er et stykke fra førende CO2-neutrale teknologier på globalt plan.

”For at leve op til IMO’s mål er industrien nødt til at samarbejde med producenter af fartøjer og shippingteknologier om at udvikle værktøjer, der er påkrævet for at nå disse mål. Vores nye analyse viser samtidig, at disse fremstillingsvirksomheder er mere fokuserede på forandringsløsninger indenfor elproduktion og andre transportområder, end de er i teknologiske løsninger til shippingindustrien”, siger Carole Ferguson.

Tre tendenser indenfor udvikling af ny teknologi
CDP’s analyse tegner således et billede af, at tre tendenser indenfor udviklingen af nye teknologier gør sig gældende i branchen. Virksomheder som NYK arbejder på at udvikle udledningsfri fartøjer i 2050, mens Mærsk og Norden er pionerer i brug af anden generation af biobrændstoffer, der bliver produceret af reststoffer som madolie. Yderligere tendenser indenfor innovation fokuserer på teknologier og brændstoffer, der kun giver marginale forbedringer.

Kortsigtede løsninger som slow steaming vinder også frem. Slow steaming er en løsning, hvor skibene sænker farten signifikant i forhold til den maksimale hastighed. På den måde er det muligt at reducere CO2-udledningen med op til 30 procent.

Undersøgelsen viser, at 13 ud af 18 virksomheder har en officiel strategi for slow steaming, men selvom det altså har en positiv effekt på den korte bane, kan den sænkede hastighed på lang sigt resultere i flere sejladser for at imødekomme den stigende efterspørgsel.

Desuden viser undersøgelsen også, at virksomhederne står overfor stigende pres og kontrol fra sine kunder, der ser på mulighederne for at reducere udledningen fra deres forsyningskæder. På den anden side kan virksomheder, der transporterer fossile brændstoffer og andre råvarer møde risici fra forandring i efterspørgslen på disse produkter, som følge af ny tendenser.

Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner

”Mens det er lovende at se, at førende virksomheder som Mærsk og HMM reagerer ved at sætte nuludledningsmål for 2050 og teste alternative brændstoffer, så må byrden ligge på hele sektoren, der skal starte omstillingen i retning en CO2-reduceret fremtid”, siger Carole Ferguson.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding