27.06.2019  |  Branchenyt

Shippingindustrien skal øge ambitionerne, hvis IMO’s klimamål skal opnås

En ny rapport fra CDP peger på, at der er en risiko for, at shippingindustrien ikke kommer til at leve op til IMO's klimamål for 2050, hvis ikke de store virksomheder intensiverer deres indsats. Mærsk fremhæves som førende, men hele sektoren skal løfte niveauet.

De største virksomheder indenfor shippingindustrien investerer ikke i tilstrækkelig grad i den nødvendige teknologi, der skal hjælpe dem med at reducere deres CO2-aftryk. Det gør, at der er en reel fare for, at industrien ikke kommer til at nå IMO’s målsætning om at halvere udledningen i industrien i 2050.

Læs også: IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Sådan lyder konklusionen i den nye rapport ”A Sea Change”, der er udarbejdet af miljøorganisationen CDP, og som har fokus på de 18 største virksomheders arbejde med CO2-udslippet.

”Shippingvirksomhederne øjner forandringen ude i horisonten. Baseret på nuværende teknologier er den maritime fragt en af de mindst udledningsintensive transportmåder. Men som den globale økonomi vokser kan industrien stå for 17 procent af den globale udledning i 2050, hvis vi ikke gør noget”, siger head of Investor Research i CDP, Carole Ferguson.

I dag er virksomheder som Mærsk, HMM og Norden førende, når det gælder om at sætte ambitiøse langsigtede mål i tråd med IMO’s strategi. Alligevel peger rapporten fra CDP på, at de former for løsninger, som der arbejdes på i shipping-branchen, er et stykke fra førende CO2-neutrale teknologier på globalt plan.

”For at leve op til IMO’s mål er industrien nødt til at samarbejde med producenter af fartøjer og shippingteknologier om at udvikle værktøjer, der er påkrævet for at nå disse mål. Vores nye analyse viser samtidig, at disse fremstillingsvirksomheder er mere fokuserede på forandringsløsninger indenfor elproduktion og andre transportområder, end de er i teknologiske løsninger til shippingindustrien”, siger Carole Ferguson.

Tre tendenser indenfor udvikling af ny teknologi
CDP’s analyse tegner således et billede af, at tre tendenser indenfor udviklingen af nye teknologier gør sig gældende i branchen. Virksomheder som NYK arbejder på at udvikle udledningsfri fartøjer i 2050, mens Mærsk og Norden er pionerer i brug af anden generation af biobrændstoffer, der bliver produceret af reststoffer som madolie. Yderligere tendenser indenfor innovation fokuserer på teknologier og brændstoffer, der kun giver marginale forbedringer.

Kortsigtede løsninger som slow steaming vinder også frem. Slow steaming er en løsning, hvor skibene sænker farten signifikant i forhold til den maksimale hastighed. På den måde er det muligt at reducere CO2-udledningen med op til 30 procent.

Undersøgelsen viser, at 13 ud af 18 virksomheder har en officiel strategi for slow steaming, men selvom det altså har en positiv effekt på den korte bane, kan den sænkede hastighed på lang sigt resultere i flere sejladser for at imødekomme den stigende efterspørgsel.

Desuden viser undersøgelsen også, at virksomhederne står overfor stigende pres og kontrol fra sine kunder, der ser på mulighederne for at reducere udledningen fra deres forsyningskæder. På den anden side kan virksomheder, der transporterer fossile brændstoffer og andre råvarer møde risici fra forandring i efterspørgslen på disse produkter, som følge af ny tendenser.

Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner

”Mens det er lovende at se, at førende virksomheder som Mærsk og HMM reagerer ved at sætte nuludledningsmål for 2050 og teste alternative brændstoffer, så må byrden ligge på hele sektoren, der skal starte omstillingen i retning en CO2-reduceret fremtid”, siger Carole Ferguson.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere