SCM Agendaen – Styring af komplekse forsyningskæder i et multicompany perspektiv

Konkurrencedygtige virksomheder er afhængige af et sammenhængende ERP-system, der for eksempel kan binde salgsselskaber, produktionsselskaber og distributionsselskaber sammen på tværs af landegrænser. Et multicompany ERP-system sikrer, at selskaber indenfor samme koncern arbejder på samme platform, så man kan undgå langsommeligt og upræcist arbejde med at overføre data mellem selskaber i Excel. ERP-systemet skal sikre levering af de rette varer, i den rette mængde til den rette tid. Podcasten er sponseret af Bredana Axcite A/S.

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Bredana Axcite A/S i Kolding til en snak med adm. direktør Carsten Slot (tv) om IT-understøttelse af komplekse forsyningskæder i et multicompany perspektiv..

18.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Bredana Axcite A/S i Kolding til en snak med adm. direktør Carsten Slot om IT-understøttelse af komplekse forsyningskæder i et multicompany perspektiv.

Supply chain management har fokus på materiale-, informations- og pengestrømme fra slutkunden og bagud i distributions- og produktionsnetværk. Nogle forsyningskæder er simple og direkte, mens andre er komplekse med mange aktører fordelt på mange indenlandske og udenlandske lokationer.

”Der er ingen tvivl om, at salg er det vigtigste for de fleste virksomheder, men den vigtigste forudsætning for salg er samtidig den bedste supply chain – det vil sge, at de rigtige varer er på lager i rette tid og i rette mængder”, siger Carsten Slot, der er adm. direktør i Bredana Axcite A/S.

Et moderne ERP-system kan sammen med procesoptimeringer skabe den nødvendige transparens, så ledelse og medarbejdere kan træffe beslutninger, der forbedrer værdiskabelsen i forsyningskæderne.

It til komplekse forsyningskæder
Podcasten handler om, hvilke udfordringer virksomheder har med IT-understøttelse af komplekse forsyningskæder. I podcasten drøftes der bl.a. udfordringer med fejlbehæftede eller mangelfulde stamdata, upræcise forecasts, forkerte prissætninger af varer, ineffektive lagerprocesser og utilstrækkelig ledelsesinformation, samt hvordan dette kan håndteres i et moderne ERP-system. Der er tale om procesoptimeringer som baseres på cloud-løsninger.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere


Multicompany
Multicompany betyder, at der er flere virksomheder med i samme ERP-system. Det kan være flere salgsselskaber, distributions- og produktionsselskaber, der har samhandel og er samlet i det samme koncern-ERP-system.

”Det bliver så yderligere kompliceret, når flere lande er på med flere tidszoner, flere transportformer, flere toldkoder, hvor mål og vægt kan være forskellige”, forklarer Carsten Slot.

I dag er der mange virksomheder, som fusionerer; man har for eksempel en fabrik i Litauen, og så har man et salgsselskab i Frankrig – og de kører i forskellige ERP-systemer, som man prøver at flette sammen i nogle regneark. Så begynder det at blive svært. Her hjælper et multicompany set up.

De forskellige selskaber har typisk forskellige behov for styring af deres varer, idet de er placeret forskellige steder i værdikæden. Behovet for varer opstår i salg og går via distribution til produktion. Der er ofte meget intern handel.

”Man skal undgå, at den interne handel bliver for bureaukratisk. Her bruger man så intercompany – det vil sige, at vi automatiserer den interne handel”, siger Carsten Slot.

Få et proof of concept
Hvis et handelsselskab for eksempel har solgt en given pulje af varer, så oprettes der automatisk en indkøbsordre til distributionsselskabet, som opretter en salgsordre til salgsselskabet. Og det samme i leddet før, hvor distributionsselskabet opretter en indkøbsordre hos produktionsselskabet, som opretter en salgsordre til distributionsselskabet. Det er kun bestillingen. Der kommer jo en masse til undervejs - for eksempel omkring priser og leveringstider. Og endelig en følgeseddel og en faktura gennem leddene. Intercompany er således en funktionalitet, der kan automatisere processerne.

”Hvis man i en virksomhed er i tvivl om, hvorvidt man kan optimere processer i virksomheden, så kan en simpel løsning være at få lavet et prof of concept, som er noget, vi tilbyder”, siger Carsten Slot.

Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?

Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.

• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.

Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Per Christensen på +45 53731373 eller skriv på pc@horisontgruppen.dk.

Her kan man selv definere en eller to grundlæggende problemstillinger, som forhindrer virksomheden i at indfri de strategiske mål. På baggrund af dette udarbejder Bredana Axcite A/S et oplæg til, hvordan problemstillingerne kan håndteres i et nyt ERP-system. 

Deltagere:
• Adm. direktør Carsten Slot, Bredana Axcite A/S.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og
• kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

 

Relateret indhold

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024SCM.dk

APM Terminals opgraderer i USA´s største containerhavn

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

19.11.2024SCM.dk

Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet

18.11.2024SCM.dk

Bekymringen for cybertruslen er steget støt de senere år

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
ISO 14001: Webinar netværk

Der opleves et øget fokus på klima, ESG, bæredygtighed og miljø. ISO 14001 indeholder mange elementer, som kan bruges netop i disse opgaver.

Dato

21.11.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Slimstock Nordic
Workshop
Forecast accuracy & S&OP / Category Management Roundtable

SLIMSTOCK Roundtable i København den 21. november 2024

Dato

21.11.2024

Tid

09:00

Sted

København

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online