SCM Agendaen – Styring af komplekse forsyningskæder i et multicompany perspektiv
Konkurrencedygtige virksomheder er afhængige af et sammenhængende ERP-system, der for eksempel kan binde salgsselskaber, produktionsselskaber og distributionsselskaber sammen på tværs af landegrænser. Et multicompany ERP-system sikrer, at selskaber indenfor samme koncern arbejder på samme platform, så man kan undgå langsommeligt og upræcist arbejde med at overføre data mellem selskaber i Excel. ERP-systemet skal sikre levering af de rette varer, i den rette mængde til den rette tid. Podcasten er sponseret af Bredana Axcite A/S.
Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Bredana Axcite A/S i Kolding til en snak med adm. direktør Carsten Slot om IT-understøttelse af komplekse forsyningskæder i et multicompany perspektiv.
Supply chain management har fokus på materiale-, informations- og pengestrømme fra slutkunden og bagud i distributions- og produktionsnetværk. Nogle forsyningskæder er simple og direkte, mens andre er komplekse med mange aktører fordelt på mange indenlandske og udenlandske lokationer.
”Der er ingen tvivl om, at salg er det vigtigste for de fleste virksomheder, men den vigtigste forudsætning for salg er samtidig den bedste supply chain – det vil sge, at de rigtige varer er på lager i rette tid og i rette mængder”, siger Carsten Slot, der er adm. direktør i Bredana Axcite A/S.
Et moderne ERP-system kan sammen med procesoptimeringer skabe den nødvendige transparens, så ledelse og medarbejdere kan træffe beslutninger, der forbedrer værdiskabelsen i forsyningskæderne.
It til komplekse forsyningskæder
Podcasten handler om, hvilke udfordringer virksomheder har med IT-understøttelse af komplekse forsyningskæder. I podcasten drøftes der bl.a. udfordringer med fejlbehæftede eller mangelfulde stamdata, upræcise forecasts, forkerte prissætninger af varer, ineffektive lagerprocesser og utilstrækkelig ledelsesinformation, samt hvordan dette kan håndteres i et moderne ERP-system. Der er tale om procesoptimeringer som baseres på cloud-løsninger.
Multicompany
Multicompany betyder, at der er flere virksomheder med i samme ERP-system. Det kan være flere salgsselskaber, distributions- og produktionsselskaber, der har samhandel og er samlet i det samme koncern-ERP-system.
”Det bliver så yderligere kompliceret, når flere lande er på med flere tidszoner, flere transportformer, flere toldkoder, hvor mål og vægt kan være forskellige”, forklarer Carsten Slot.
I dag er der mange virksomheder, som fusionerer; man har for eksempel en fabrik i Litauen, og så har man et salgsselskab i Frankrig – og de kører i forskellige ERP-systemer, som man prøver at flette sammen i nogle regneark. Så begynder det at blive svært. Her hjælper et multicompany set up.
De forskellige selskaber har typisk forskellige behov for styring af deres varer, idet de er placeret forskellige steder i værdikæden. Behovet for varer opstår i salg og går via distribution til produktion. Der er ofte meget intern handel.
”Man skal undgå, at den interne handel bliver for bureaukratisk. Her bruger man så intercompany – det vil sige, at vi automatiserer den interne handel”, siger Carsten Slot.
Få et proof of concept
Hvis et handelsselskab for eksempel har solgt en given pulje af varer, så oprettes der automatisk en indkøbsordre til distributionsselskabet, som opretter en salgsordre til salgsselskabet. Og det samme i leddet før, hvor distributionsselskabet opretter en indkøbsordre hos produktionsselskabet, som opretter en salgsordre til distributionsselskabet. Det er kun bestillingen. Der kommer jo en masse til undervejs - for eksempel omkring priser og leveringstider. Og endelig en følgeseddel og en faktura gennem leddene. Intercompany er således en funktionalitet, der kan automatisere processerne.
”Hvis man i en virksomhed er i tvivl om, hvorvidt man kan optimere processer i virksomheden, så kan en simpel løsning være at få lavet et prof of concept, som er noget, vi tilbyder”, siger Carsten Slot.
Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?
Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.
• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.
Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Per Christensen på +45 53731373 eller skriv på pc@horisontgruppen.dk.
Her kan man selv definere en eller to grundlæggende problemstillinger, som forhindrer virksomheden i at indfri de strategiske mål. På baggrund af dette udarbejder Bredana Axcite A/S et oplæg til, hvordan problemstillingerne kan håndteres i et nyt ERP-system.
Deltagere:
• Adm. direktør Carsten Slot, Bredana Axcite A/S.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og
• kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.