SCM Agendaen – Supply Chain Performance
Supply Chain Management er et ledelsesområde, der kan bidrage til at forbedre både top- og bundlinje. For at sikre at virksomhedens ressourcer bruges mest efficient, er det nødvendigt med realtidsbaserede målinger, der kan give virksomhederne værdifuld og styrbar information. Det kan være målinger om leveringsevne, forecast præcision, time-to-market, lageromsætningshastigheder og leverandør performance. Selvom supply chain performance på papiret virker top relevant, er der dog i praksis udfordringer med at få pålidelige målinger implementeret.
Supply chain performance (SCP) handler om at sikre, at forsyningskæden lever op til sit maksimale potentiale. Alle processer skal eksekveres optimalt i forhold til de ressourcer, der er til rådighed og de forretningsbetingelser, der er til stede. SCP handler også om at forstå, hvordan processerne i forsyningskæden klarer sig, og hvordan de formår at hjælpe virksomheden med at implementere strategi. Gennem måling af forskellige dimensioner af SCP kan lederne og medarbejderne få en god forståelse for, hvor virksomheden og den forsyningskæde, som den er en del af, er i forhold til de mål og målsætninger, som er opstillet på forskellige områder.
Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har inviteret professor mso Kim Sundtoft Hald fra CBS i studiet.
Fokus på SCP er afgørende
Podcasten handler om, hvorfor det er vigtigt for virksomheder at have fokus på SCP. I mange virksomheder står forsyningskæden for op til to tredjedele af det samlede omkostningsforbrug, hvorfor et fokus herpå er helt centralt. Mange virksomheder er begyndt at konkurrere via deres forsyningskæde, hvilket betyder, at præstationen i forhold til kundeorienterede mål, er afgørende for at sikre konkurrencedygtighed. Det er alment kendt, at det, der bliver målt, bliver gjort, og det der bliver gjort, bliver anerkendt. Basalt set kan man sige, at måling af forsyningskædens performance spiller to overordnede roller. For det første skaber det vigtig beslutningsinformation til at træffe vigtige justeringer i forsyningskæden, som f.eks. valg af nye strategiske leverandører, placering af nye produktionsanlæg og fastlæggelse af lagerniveauer. For det andet skaber det gode SCP-mål motivation og incitament til at yde bedre performance.
Barrierer
Kim Sundtoft Hald fortæller, at en væsentlig barriere for implementering af SCP er manglende involvering, der kan skabe grobund for modstand eller ligegyldighed overfor SCP og de målinger, som man egentlig bør reagere på. Yderligere barrierer er manglende sammenhæng mellem målinger og den overordnede strategi, mangel på supply chain fokus, manglende systemunderstøttelse bag målene, datakvalitet og realtidsdata.
Vigtige overvejelser under implementering
At komme i gang med at måle SCP kræver, at data er pålidelige og tilgængelige. Ofte er der udfordringer på disse områder, og der må derfor laves et forarbejde, hvor data findes og valideres. Mange relevante data er tilgængelige gennem virksomhedens ERP-system, men der er også data, som man har brug for i forbindelse med SCP-målinger i leverandørers og kunders IT-systemer. Det er også vigtigt med procesforståelse – altså at der er klarhed over den proces, hvori supply chain målingen indgår. Det er vigtigt at få måltallene afstemt både internt og eksternt. Er målene accepterede? Er man enige om målenes definition? Man bør således starte med en interessentanalyse og derefter involvere de mest centrale interessenter for at sikre accept, og at der ikke implementeres performance mål, der modarbejder hinanden.
Deltagere:
• Professor mso Kim Sundtoft Hald, CBS.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU i Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU i Kolding.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.
Vil du sponsere en podcast på SCM.dk?
Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.
• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.
Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Per Christensen på +45 53731373 eller skriv på pc@horisontgruppen.dk.