Sådan tackler frugt- og grøntsagshandleren Germans Barri deres udfordringer mht. køletransport
Erkrath, Tyskland, 15-08-2018 - Dør-til-dør-logistik inden for transport af letfordærvelige fødevarer som frugt og grønt kræver maksimal punktlighed og professionalisme. Leverandørerne skal herudover kunne reagere fleksibelt på kortfristede behovsændringe
Kundekredsen
For 60 år siden udgjorde virksomheden bare en lille salgsbod med frugt og grønt på Barcelonas Mercado de Born, i dag engrosmarkedet Mercabarna. Pladsen blev dog efterhånden for trang, i dag breder virksomheden sig nemlig over 2100 m2 og driver 12 salgsboder. Familievirksomheden råder over et moderne lager på 7.000 m2 og ledes i anden generation af brødrene Luis Barri og Salvador Barri. På lageret kalibreres, sorteres og pakkes forskellige kartoffel-, løg- og salatsorter samt radiser, blomkål, broccoli, gulerødder og tomater. Hele processen styres af innovative teknologier. Det hele timet og tilrettelagt efter den enkelte kundes ønsker.
Udfordringen
30 procent af produkterne fra Germans Barri sælges på engrosmarkedet Mercabarna, 20 procent i nationale og internationale supermarkeder, 10 procent i engroshandlen og yderligere 20 procent i detailhandlen. En stor del af produkterne importeres fra udlandet, herunder yucca-rødder fra Sydamerika, ingefær fra Kina og søde kartofler fra USA. Når man medregner eksporten til lande over hele Europa, transporterer Germans Barri i alt 150 millioner kilo friske varer om året.
"Vi tilbyder et rigtig stort produktudvalg til en god pris og med et højt serviceniveau, sidstnævnte omfatter også logistikløsninger. Hos os kan kunderne både bestille en hel lastbil fuld eller bare et par paller. Det kræver et højt niveau af fleksibilitet, ligesom vi skal kunne overholde de særlige krav til kølekæden. Kunderne ønsker saftig frugt og knasende sprøde grøntsager af høj kvalitet til den rigtige pris og på det rigtige tidspunkt", forklarer Marta Barri, datter af grundlæggeren Ramón Barri og daglig leder af administrations- og finansafdelingen.
Den største udfordring i det daglige er den store variation i kundernes interesser samt bestillingsmængder- og rytmer. "Vores bestillinger og ruter ændrer sig løbende. Derfor har vi hele tiden brug for nye transportleverandører. Tidligere brugte vi alt for meget tid på at lede efter transportpartnere. Ud af 2000 afsendte e-mails blev måske kun 10-20 procent rent faktisk læst. Det er en uproduktiv og irriterende måde at arbejde på, da man hele tiden er nødt til at følge op på de forskellige e-mails og jagte svar. Når det gælder letfordærvelige varer, er man både presset på tid og underlagt høje tekniske krav til køletransporten", fortæller Natalia Echeverry, disponent hos Germans Barri.
Løsningen
Den store rækkevidde samt hurtige reaktionstid fra de andre TimoCom brugere giver Natalia planlægningssikkerhed, ligesom transportplatformen gør det muligt for hende at agere agilt: "Hvis jeg offentliggør et fragttilbud på transportplatformen, får jeg helt sikkert svar fra en passende serviceyder inden for 10 minutter."
Den nemme søgning efter passende serviceydere letter også Natalias daglige arbejde: "Man kan sågar have flere søgninger åbne samtidig. Her kan man bruge filtre til at præcisere søgningen, man kan f.eks. filtrere efter: køretøjstype, lademeter, rute osv.", tilføjer Natalia. Et andet vigtigt aspekt er tilliden, som hos TimoCom understøttes yderligere gennem muligheden for at spore serviceyderens position undervejs: "Hvis vi engagerer en transportleverandør via TimoCom, kan vi være sikre på at varerne også ankommer til den aftalte destination. Via platformen har vi opbygget et netværk af pålidelige partnere, som vi regelmæssigt samarbejder med."
TimoCom gør det nemmere, hurtigere og mere sikkert for Germans Barri at engagere transportleverandører, hvilket giver virksomheden mere tid til at koncentrere sig om andre opgaver og derigennem højne kvaliteten af deres dør-til-dør-logistik.