Sådan leverer Schulstad 120 millioner poser friskt brød om året
AMCS har hjulpet Schulstad til store besparelser og højere serviceniveau med integreret mobilløsning, der leverer leverancedokumentation, kørelister og navigation på chaufførernes smartphone.
"En integreret løsning giver bedre overblik over hele planlægningsscenariet. Vi kan nu let levere 120 millioner poser friskt brød til den danske detailhandel årligt."
Ønsker du at vide mere om Schulstads brug af AMCS' løsninger, kan du deltage i AMCS' webinar tirsdag d. 19. juni 2018 kl. 13.00 - TILMELD DIG HER.
Kort om Schulstad Denmark
Schulstad Danmark går helt tilbage til 1880 og har lige siden, med afsæt i gamle håndværkstraditioner, arbejdet på at forny og forbedre brødkulturen for den danske forbruger. Fra 3 bagerier og distributionscentre arbejder mere end 800 medarbejdere på at få brød ud til 2.700 kunder i detailhandlen dagligt. Distributionen planlægges på 110 ruter og håndteres af 80 lastbiler.
Siden 2003 har Schulstad Danmark været en del af svenske Lantmännen. Lantmännen er en af Nordens største fødevarekoncerner. Koncernen ejes af 40.000 svenske landmænd, har 12.000 ansatte, driver virksomhed i 19 lande og omsætter for 42,9 mia. SEK.
Niels Holm, Supply Chain Manager for Schulstad Danmark, indleder: ”Vi har længe planlagt og optimeret vores distribution med AMCS’ ruteplanlægningssystem og AMCS’ distributionssystem, men vi ønskede et integreret system med en mobilløsning, der også kunne håndtere for eksempel dokumentation af leveringstidspunktet, kørelister og navigation. Med tilkøbet af AMCS’ mobilmodul har vi nu alt i én løsning.”
Kundekrav og kundeservice
Niels Holm fortsætter: ”Det specielle ved vores distribution er, at meget af den foregår om natten, hvor vores kunder ikke er til stede. Vi har derfor brug for en løsning, der kan dokumentere leverancerne. Vi skal overholde stramme tidsvinduer fra kundernes side, og kunne dokumentere, at vi overholder dem.”
”Det er vores forretningsmodel at kunne give vores kunder de besøgsmønstre, de ønsker, og derved yde den bedste kundeservice. På sigt ønsker vi at udbygge løsningen med advisering, så der automatisk kan sendes besked direkte fra systemet til kunden i tilfælde af forsinkelser eller ændringer. Vores service er jo bl.a. afhængig af trafikale forhold.”
Mobilløsningen fra AMCS gør det muligt for Schulstad at yde den bedste kundeservice. Niels Holm forklarer: ”Ud over at få detaljerede kørelister sendt til smartphonen, har vores chauffører adgang til for eksempel billedmateriale og beskrivelser, der tydeligt angiver, hvor varerne skal afleveres. Det er en stor fordel
for både os og kunderne ved for eksempel ferieafløsning og sygdom.”
”Ydermere ligger flere af kunderne i områder, hvor vi på grund af støjgener m.m. også skal kunne dokumentere vores færden. Miljølovgivningen har stor indflydelse på vores distribution, og med et planlægningssystem som AMCS’ kan vi opsætte regler og parametre, der sørger for, at al planlægning og efterfølgende udførelse af planerne sker efter forskrifterne.”
Integreret løsning uden dyr hardware
Med en mobilløsning fra AMCS er der ikke brug for dyre on-board computere. Løsningen kører nemlig på simple smartphones og tablet-pc’er, der er relativt billige i både anskaffelse og vedligehold.
Niels Holm forklarer: ”Vi bruger Samsung Galaxy-smartphones til vores chauffører. Det betyder, at vi ikke har de store udgifter til vedligehold af hverken hardware eller software. Hvis der er problemer med en smartphone, kan chaufføren blot få en anden med – der kræves ingen kompliceret opsætning.”
”Det var vigtigt for os, at vi fik en løsning på fleksibel hardware som eksempelvis en smartphone. Det var dog samtidig vigtigt, at vi fik en løsning, der kunne integreres med de eksisterende planlægningssystemer for derved at sikre, at det hele kan foregå
automatisk.”
”Med en suiteløsning fra AMCS har vi nu både stamruteplanlægning, operationel planlægning i realtid og mobilløsning i ét og samme system. Selv om den daglige planlægning foregår decentralt i Schulstads 3 distributionscentre, samles og gemmes al information ét centralt sted. Alle statusbeskeder, signaturer, billeder og kommentarer sendes fra den mobile enhed tilbage til systemet til brug for dokumentation, rapportering og fremtidig planlægning.”
Styr på leverede og indsamlede varer
Med AMCS’ løsningssuite er det muligt for Schulstads chauffører at registrere den præcise mængde af leverede varer samt registrere, hvor mange tomme paller og kasser der tages retur. Niels Holm forklarer: ”For produktionen i Schulstad er det vigtigt, at der hele tiden er styr på kasse- og returpalleregnskabet. Vi har produktion og distribution hver dag, så det er nødvendigt for os, at der både er styr på de mængder, vi leverer til vores kunder samt det, der tages retur.”
Væsentligste fordele ved implementering af systemet:
- Planlægning og mobilløsning er nu integreret i ét system
- Dokumentation for levering hos kunden inden for tidsvinduet på de aftalte dage (Proof of Delivery)
- Kørelister med direkte adgang til navigation fra mobil enhed
- Stor besparelse i forbindelse med anskaffelse og vedligehold af hardware
- Statusbeskeder fra mobil enhed sendes til systemet i realtid
- Rapportering om leverede varer samt returvarer
- Højere serviceniveau og derved gladere kunder
Niels Holm konkluderer: “Med en integreret planlægnings- og mobilløsning fra AMCS har vi fået et langt bedre overblik over hele planlægningsscenariet. Fordi der sendes statusbeskeder fra den mobile enhed til planlægningssystemet, kender vi hele tiden status for den enkelte rute, samt hvor meget chaufføren har leveret og samlet op. Samtidig har chaufføren på smartphonen det fulde overblik over sin egen rute med tilhørende information om de enkelte stop og har mulighed for at lave manuelle ændringer, AMCS’ mobilløsning hvis det er nødvendigt.”
Ønsker du at vide mere om Schulstads brug af AMCS' løsninger, kan du deltage i AMCS' webinar tirsdag d. 19. juni 2018 kl. 13.00 - TILMELD DIG HER.
Du kan også møde flere tilfredser kunder her: https://amcsrouting.dk/succes-historier/.