Sådan kan hospitalers logistik blive endnu bedre

Der er sket mange positive forbedringer af danske hospitalers logistik de sidste 15 år. Men hospitalslogistikken kan ifølge ekspert bidrage meget mere til bedre udnyttelse af skattekroner, bedre arbejdsmiljø for personale og langt højere service og sikkerhed for patienter. Her følger seks anbefalinger.

Både når det gælder mennesker og varer mener Peter Lamp Sørensen, at hospitalernes forsyningskæder er blevet for komplekse. Foto: Aarhus Universitetshospital.

02.01.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Forsyningskæder bliver næsten altid kaldt ”komplekse”. Men når vi taler forsyningskæder på hospitaler, mener Peter Lamp Sørensen, at kompleksitetsskruen bliver strammet et par ekstra omgange, så der her er tale om ”virkelig komplekse forsyningskæder”.

Han er Managing Consultant med ansvar for Healthcare projekter hos konsulenthuset Langebæk A/S og har en baggrund indenfor indkøb og logistik i Region Midt, Aarhus Universitetshospital samt Nyt Odense Universitetshospital.

”Forsyningskæder af varer og patienter på hospitaler består af mange følsomme kæder, der går på kryds og tværs af hinanden. Varer er for eksempel mad, sengelinned, patientbeklædning, personaleuniformer, affald, medicin og blodprøver. Og patienter er i sagens natur følsomme mennesker, der har brug for meget hjælp og omsorg”, siger han og tilføjer:

”Vareforsyningen til et hospital har skala og karakter efter vareforsyningen til en lille by, hvor der skal ske daglige forsyninger. Det er en stor opgave”, siger Peter Lamp, Langebæk A/S..

Følsomme vareflows
”Varer og patienter skal frem og tilbage mellem mange små fagspecialer og enheder, hvor lagre til varer næsten altid er små og utilstrækkelige. Vareforsyningen til et hospital har skala og karakter efter vareforsyningen til en lille by, hvor der skal ske daglige forsyninger. Det er en stor opgave”.

Han har arbejdet med logistik på hospitaler i mange år, og han fremhæver, at der er sket store forbedringer på området de sidste 10-15 år.

”Men der er hele tiden en kraftig skelen til økonomi, som for eksempel gør, at de nye supersygehuse kun bliver delvist logistikoptimerede. Når budgettet strammer, er det nemmere at reducere lagerpladsen derude tæt på forbrugsstedet end, det er at spare på størrelsen af operationsstuen eller sengestuerne. Det er helt forståeligt, men der er bare det, at alt går i stå på et hospital, hvis logistikken ikke virker. Man kan ikke operere uden rent udstyr, og man kan ikke medicinere uden medicin”, fortæller Peter Lamp Sørensen.

Seks anbefalinger
Han peger på, at der er et meget stort potentiale for at forbedre logistikken, og at det særligt gælder de mange flows, der går på tværs af afdelinger. Han fremhæver seks anbefalinger til bedre hospitalslogistik:

  1. Anlæg en business case tankegang, hvor man ikke kun tager udgangspunkt i eksisterende årsbudgetter, men arbejder proaktivt med investeringer, der henover flere år kan skabe forbedringer.
  2. Inddrag andre parametre end omkostningsbesparelser. Det kan være parametre som effektivitet, arbejdsmiljø, hygiejne, kvalitet og patientsikkerhed.
  3. Hospitaler kan med fordel etablere økonomiske udviklingspuljer, der er målrettet supply chain innovation. Hospitalerne er generelt gode til den daglige drift, men mangler fokus på den langsigtede udvikling.
  4. Undersøg behov, tiltag og løsninger grundigt med data- og procesanalyser. Det vil tilføre flere fakta til beslutningsgrundlag, og det er der brug for.
  5. Udnævn eventuelt en supply chain direktør som en del af topledelsen. Logistik er hospitalers livsnerve, men der mangler forankring af logistikken i topledelsen.
  6. Skab en løbende forbedringskultur, hvor alle relevante parter som en naturlig del af arbejdet hele tiden tænker logistikforbedringer i tæt parløb med læge- og sygeplejefaglige forbedringer.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup