Sådan kan hospitalers logistik blive endnu bedre

Der er sket mange positive forbedringer af danske hospitalers logistik de sidste 15 år. Men hospitalslogistikken kan ifølge ekspert bidrage meget mere til bedre udnyttelse af skattekroner, bedre arbejdsmiljø for personale og langt højere service og sikkerhed for patienter. Her følger seks anbefalinger.

Både når det gælder mennesker og varer mener Peter Lamp Sørensen, at hospitalernes forsyningskæder er blevet for komplekse. Foto: Aarhus Universitetshospital.

02.01.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Forsyningskæder bliver næsten altid kaldt ”komplekse”. Men når vi taler forsyningskæder på hospitaler, mener Peter Lamp Sørensen, at kompleksitetsskruen bliver strammet et par ekstra omgange, så der her er tale om ”virkelig komplekse forsyningskæder”.

Han er Managing Consultant med ansvar for Healthcare projekter hos konsulenthuset Langebæk A/S og har en baggrund indenfor indkøb og logistik i Region Midt, Aarhus Universitetshospital samt Nyt Odense Universitetshospital.

”Forsyningskæder af varer og patienter på hospitaler består af mange følsomme kæder, der går på kryds og tværs af hinanden. Varer er for eksempel mad, sengelinned, patientbeklædning, personaleuniformer, affald, medicin og blodprøver. Og patienter er i sagens natur følsomme mennesker, der har brug for meget hjælp og omsorg”, siger han og tilføjer:

”Vareforsyningen til et hospital har skala og karakter efter vareforsyningen til en lille by, hvor der skal ske daglige forsyninger. Det er en stor opgave”, siger Peter Lamp, Langebæk A/S..

Følsomme vareflows
”Varer og patienter skal frem og tilbage mellem mange små fagspecialer og enheder, hvor lagre til varer næsten altid er små og utilstrækkelige. Vareforsyningen til et hospital har skala og karakter efter vareforsyningen til en lille by, hvor der skal ske daglige forsyninger. Det er en stor opgave”.

Han har arbejdet med logistik på hospitaler i mange år, og han fremhæver, at der er sket store forbedringer på området de sidste 10-15 år.

”Men der er hele tiden en kraftig skelen til økonomi, som for eksempel gør, at de nye supersygehuse kun bliver delvist logistikoptimerede. Når budgettet strammer, er det nemmere at reducere lagerpladsen derude tæt på forbrugsstedet end, det er at spare på størrelsen af operationsstuen eller sengestuerne. Det er helt forståeligt, men der er bare det, at alt går i stå på et hospital, hvis logistikken ikke virker. Man kan ikke operere uden rent udstyr, og man kan ikke medicinere uden medicin”, fortæller Peter Lamp Sørensen.

Seks anbefalinger
Han peger på, at der er et meget stort potentiale for at forbedre logistikken, og at det særligt gælder de mange flows, der går på tværs af afdelinger. Han fremhæver seks anbefalinger til bedre hospitalslogistik:

  1. Anlæg en business case tankegang, hvor man ikke kun tager udgangspunkt i eksisterende årsbudgetter, men arbejder proaktivt med investeringer, der henover flere år kan skabe forbedringer.
  2. Inddrag andre parametre end omkostningsbesparelser. Det kan være parametre som effektivitet, arbejdsmiljø, hygiejne, kvalitet og patientsikkerhed.
  3. Hospitaler kan med fordel etablere økonomiske udviklingspuljer, der er målrettet supply chain innovation. Hospitalerne er generelt gode til den daglige drift, men mangler fokus på den langsigtede udvikling.
  4. Undersøg behov, tiltag og løsninger grundigt med data- og procesanalyser. Det vil tilføre flere fakta til beslutningsgrundlag, og det er der brug for.
  5. Udnævn eventuelt en supply chain direktør som en del af topledelsen. Logistik er hospitalers livsnerve, men der mangler forankring af logistikken i topledelsen.
  6. Skab en løbende forbedringskultur, hvor alle relevante parter som en naturlig del af arbejdet hele tiden tænker logistikforbedringer i tæt parløb med læge- og sygeplejefaglige forbedringer.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.04.2025SCM.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025SCM.dk

Verdion styrker nordisk team med tre strategiske forfremmelser

28.03.2025SCM.dk

Regionernes klimaaftryk daler kraftigt

27.03.2025SCM.dk

Nemmere at klare opgaven med producentansvar

27.03.2025SCM.dk

Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

26.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

IATF 16949 Specialist

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Bureau Veritas Denmark er som de første i Danmark akkrediteret af DANAK til NATO-ordningen AQAP 2110

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle