Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler
AMCS Intelligent Optimisation muliggør "just-in-time"-levering af færdigblandet beton
Hvordan bliver 3.827 m3 færdigblandet beton leveret "just-in-time" til Niels Bohr Instituttets nye forskningsfaciliteter, der er ved at blive bygget i København? Svaret finder du i en række 30-tons RMC-betonbiler, der muliggør "just-in-time"-levering ved at ankomme og aflæsse i sekvenser, hvilket sikrer kontinuitet i arbejdet på byggepladsen. "Den færdigblandede beton kom fra 3 produktionsanlæg forskellige steder i Danmark og blev transporteret af 22 betonbiler på kun 33 timer", forklarer David Hansen, produktingeniør hos AMCS. "Det var muligt at gennemføre denne åbenlyst komplicerede leveringsplan ved hjælp af den førende smart-software til intelligent optimering, der kan planlægge i realtid og optimere transportruter samt løbende lave tilpasninger i planlægningen og optimeringen for at garantere "just-in-time"-levering i hele byggeprocessen".
Udfordring med kompleks planlægning og optimering
Det fremgår meget klart af Hansens forklaring, at det at blande beton er en udfordring af hidtil usete dimensioner. "For at sikre at der ikke opstår sætningsproblemer med betonen, er det nødvendigt med en uafbrudt støbning uden afbrydelser", siger han. Ifølge ham er der mange årsager til, at det er en kompleks sag at sikre uafbrudt levering.
"En af årsagerne er det høje antal af betonbiler, der skal til for at transportere betonen fra 2 eller flere anlæg, mens andre kunder også skal have leveret beton fra samme anlæg på samme tid. Andre årsager til den høje kompleksitet er størrelsen på de forskellige betonbiler, der varierer fra 6 til 16 kubikmeter samt betonbilernes aflæsningstid både i forhold til betonbilens volumen og antallet af medarbejdere på byggepladsen. Derudover skal chauffører holde pause i løbet af deres vagter og leverancer, og trafikken er altid en usikkerhed, fordi rejsetiden ofte forlænges i myldretiden."
Lav nemt løbende tilpasninger i planlægningen og optimeringen
Hansen forklarer, hvordan AMCS Intelligent Optimisation håndterer disse komplekse problemer med ruteplanlægning og -transport ved at henvise til eksemplet med det danske Niels Bohr Institut, der for nylig skiftede lokation. "Vi blev nødt til at placere den nye bygning på en enkelt betonplade for at undgå vibrationer, der kunne påvirke deres forskningsudstyr. For at kunne støbe betongulvet på stedet inden for blot 33 timer blev 3.827 m3 færdigblandet beton leveret fra 3 anlæg ved hjælp af toogtyve 30-tons betonbiler." Under gennemførslen af ordene har planlæggerne med AMCS Intelligent Optimization-software flere forskellige oplysninger tilgængelige i realtid, såsom et Gantt-skema over hele ordreplanen og transportoptimering, herunder ordrer hvis planlægning og optimering løbende er blevet tilpasset, hvilket ofte er tilfældet med levering af færdigblandet beton. "Det er mere reglen end undtagelsen, at det er nødvendigt løbende at tilpasse en ordres planlægning og optimering over 20 gange inden for meget kort tid. Hver ordre viser den planlagte belastning, når blandingen er startet, start- og sluttidspunkt for på- og aflæsning af den færdigblandede beton, og når leveringerne er helt klar til fakturering."
Intelligent software til planlægning af ordre og optimering af ruter for over 20 betonbiler
Transport og levering af færdigblandet beton er lidt som at jonglere, ender Hansen interviewet med at sige, som en jonglør, der forsøger at holde alle boldene i luften. Hvorvidt det lykkes, afhænger af antallet af bolde, boldenes forskellige størrelser, den tid det tager for boldene at bevæge sig gennem luften, og den tid boldene er i luften. "Det er det samme med færdigblandet beton," opsummerer Hansen. "Om producenten kan levere alle læs "just-in-time" i forudbestemte sekvenser afhænger af koordineringen af betonbilerne, deres kapacitet og hastigheden, hvormed læsset hældes fra bilerne på stedet. AMCS Intelligent Optimisation-værktøjet giver betonproducenterne mulighed for ved hjælp af systemet at jonglere disse udfordringer helt automatisk og på en intelligent måde, hvor kørselslederen er dommeren i jongleringskonkurrencen. Med denne intelligente software til planlægning og optimering kan betonproducenterne forvente den mest avancerede løsning, der gang på gang bekræfter, at AMCS er førende inden for den internationale betonbranche."