Sådan byggede DSV Panalpina en corona-luftbro for værnemidler

Den globale logistikgigant DSV Panalpina reagerede hurtigt, da de modtog et signal om hjælp fra de danske myndigheder om forsyning af kritiske værnemidler i foråret 2020. Logistikgiganten etablerede en luftbro fra Kina til Danmark – en kriseforsyning som blev styret stramt af en War Room-tilgang, der sikrede overblik og hastighed i beslutninger.

”Danmark er en meget lille aftager af værnemidler fra de kæmpestore kinesiske producenter sammenlignet med lande som England, USA, Frankrig, Australien o.s.v., så det var ikke nemt at få taletid hos leverandørerne”, fortæller Per Hansen. Foto: DSV Panalpina..

21.06.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Per Hansen fra DSV Panalpina blev sidst i marts måned 2020 ringet op af Rigspolitiet, der gerne ville have et møde på DSV Panalpinas hovedkvarter. Per Hansen kunne fortælle, at hovedkvarteret var lukket ned på grund af pandemien, så det kunne desværre ikke lade sig gøre. Svaret var, at Rigspolitiet ville møde op to timer senere, og det gik så op for Per Hansen, at der var tale om en alvorlig situation.

Han mødtes med Rigspolitiet sammen med en af sine kollegaer, der har omfattende erfaring med kriselogistik og nødhjælpssituationer. Mødet handlede om, at det danske sundhedssystem var truet af mangel på værnemidler. DSV Panalpina tilbød hurtigt at hjælpe med at sikre forsyningen af værnemidler som handsker, masker og visirer, der er så kritiske for den danske sundhedssektor i en pandemisituation.

Markedet var det rene vilde vesten.

Per Hansen

Taskforce på 30 medarbejdere
”Vi etablerede med det sammen en taskforce-gruppe på 30 medarbejdere, der skulle arbejde fuld tid med opgaven. Gruppen bestod både af medarbejdere fra Danmark og produktspecialister fra vores kontorer i Kina, der har detailviden om produkter, leverandører og ikke mindst processer inden for værnemidler”, fortæller Per Hansen. Han er direktør for salg og forretningsudvikling og har tidligere erfaringer med OPP (Offentligt Privat Samarbejde, red.).

Det fortæller han om på et webinar arrangeret af den nyetablerede Styrelsen for Forsyningssikkerhed (SFOF), som regeringen netop har etableret.

DSV Panalpinas gruppe erfarede hurtigt, at alle normale regler for indkøb og leverandørsamarbejde var sat ud af spillet på verdensmarkedet for værnemidler, og at det var omdannet til det, Per Hansen karakteriserer som ’cowboy-land’.

LÆS OGSÅ: På rekordtid står EU-nødlager af værnemidler klar i Danmark

”Danmark er en meget lille aftager af værnemidler fra de kæmpestore kinesiske producenter sammenlignet med lande som England, USA, Frankrig, Australien o.s.v., så det var ikke nemt at få taletid hos leverandørerne”, fortæller han.

Fakta om NOST

National Operativ Stab (NOST) er et samarbejde på højeste niveau mellem myndigheder i Danmark, Færøerne og Grønland. Stabens hovedopgave er at skabe overblik, så regering og andre myndigheder har et tilstrækkeligt grundlag til at træffe beslutninger.

Det vilde vesten
DSV Panalpina trak på deres kendskab til markedet for at chartre fragtfly og fik etableret en luftbro. Logistikkoncernen erfarede hurtigt, at det var afgørende at etablere en lukket forsyningskæde hele vejen fra den kinesiske leverandør til en dansk lufthavn og videre til det lokale brugssted i Danmark. Der var nemlig eksempler på, at varerne simpelthen forsvandt undervejs, hvis flowet gik i stå et sted, eller hvis transportvejen gik via et andet land, eller hvis afhentning af varer hos leverandøren ikke skete klokken 14.00 som aftalt, men kl. 14.20.

”Markedet var det rene vilde vesten. En af vores kollegaer i Kina bor 9 km. Fra Shanghai lufthavn, og han kunne fortælle, at lastbilerne holdt i kø i mere end 9 km. for at levere varer, der skulle ombord på fly. Hele verden var i panik og ville købe værnemidler”, fortæller han og tilføjer, at de kinesiske myndigheder ret tidligt indførte fuld fortoldningsprocedure for varerne, fordi Kina havde opdaget, at der var eksempler på værnemidler i meget dårlig kvalitet. De ville forhindre varer, der ikke overholder kvalitetstandarder. Men det betød så enorme flaskehalse ved lufthavne og senere i havne, da transporten på et senere tidspunkt overgik til søtransport. Senere da de kinesiske myndigheder lettede på kontrollen, opstod der kraftige ketchup-effekter.

Om Styrelsen for Forsyningssikkerhed

Styrelsen for Forsyningssikkerhed er en ny styrelse, der blev etableret på Justitsministeriets område i august 2020. Styrelsen har siden oprettelsen haft fokus på håndteringen af den aktuelle situation vedr. COVID-19 i forhold til opbygning og styring af lagre for værnemidler, forbrugsstoffer og andet kritisk udstyr. Samtidig understøtter styrelsen sundhedsmyndighedernes testindsats i forbindelse med COVID-19. Styrelsens opgave er herudover at understøtte samfundets beredskab i forbindelse med kriser, hvor der kan forudses knaphed på særligt kritiske ressourcer mv. Læs mere på sfos.dk

Stram styring og hurtige beslutninger
”Vi afholdt daglige møder med National Operativ Stab (NOST) og med vores stab i Kina for at følge situationen så tæt om muligt. Vi etablerede et såkaldt War Room med nøglepersoner. Al information og overblik blev samlet i War Room, og alle beslutninger blev centreret om to personer, så beslutningshastighed kunne blive høj. Det mener vi var afgørende for en tæt og effektiv styring”, fortæller Per Hansen.

LÆS OGSÅ: Stresstest de sundhedskritiske forsyningskæder

Han fremhæver fem læringer fra den ekstraordinære situation:

1. Gennemsigtighed og åbenhed i data var afgørende for at skabe effektiv sporing af varer og et effektivt vareflow. Alle skal til enhver tid digitalt kunne se, hvor i kæden en given ordre befinder sig.
2. Unikke ordrenumre gør livet langt lettere i en krisesituation. Det vanskeliggør arbejdet markant, hvis alle led i forsyningskæden anvender deres eget ordrenummer, så et givent vareparti kan have fire eller seks forskellige ordrenumre.
3. Tæthed mellem de centrale aktører er essentielt, kontakt dagligt eller flere gange dagligt er vigtigt.
4. War Room-tilgangen er en stor fordel, fordi den centraliserer overblik og beslutningskraft. Det giver bedre og hurtigere beslutninger i en tid, hvor hastighed er helt afgørende.
5. Husk at fejre succeserne undervejs, det kan være vanskeligt at fastholde energi og motivation for alle medarbejdere, som er under hårdt pres og muligvis oplever meget kritisk omtale i det offentlige rum. Det er vigtigt at nære motivationen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om levering & transport 2021

Relateret indhold

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025WITRON Group

Sponseret

50 percent less workforce - 50 percent fewer truck trips

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn