Sådan byggede DSV Panalpina en corona-luftbro for værnemidler

Den globale logistikgigant DSV Panalpina reagerede hurtigt, da de modtog et signal om hjælp fra de danske myndigheder om forsyning af kritiske værnemidler i foråret 2020. Logistikgiganten etablerede en luftbro fra Kina til Danmark – en kriseforsyning som blev styret stramt af en War Room-tilgang, der sikrede overblik og hastighed i beslutninger.

”Danmark er en meget lille aftager af værnemidler fra de kæmpestore kinesiske producenter sammenlignet med lande som England, USA, Frankrig, Australien o.s.v., så det var ikke nemt at få taletid hos leverandørerne”, fortæller Per Hansen. Foto: DSV Panalpina..

21.06.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Per Hansen fra DSV Panalpina blev sidst i marts måned 2020 ringet op af Rigspolitiet, der gerne ville have et møde på DSV Panalpinas hovedkvarter. Per Hansen kunne fortælle, at hovedkvarteret var lukket ned på grund af pandemien, så det kunne desværre ikke lade sig gøre. Svaret var, at Rigspolitiet ville møde op to timer senere, og det gik så op for Per Hansen, at der var tale om en alvorlig situation.

Han mødtes med Rigspolitiet sammen med en af sine kollegaer, der har omfattende erfaring med kriselogistik og nødhjælpssituationer. Mødet handlede om, at det danske sundhedssystem var truet af mangel på værnemidler. DSV Panalpina tilbød hurtigt at hjælpe med at sikre forsyningen af værnemidler som handsker, masker og visirer, der er så kritiske for den danske sundhedssektor i en pandemisituation.

Markedet var det rene vilde vesten.

Per Hansen

Taskforce på 30 medarbejdere
”Vi etablerede med det sammen en taskforce-gruppe på 30 medarbejdere, der skulle arbejde fuld tid med opgaven. Gruppen bestod både af medarbejdere fra Danmark og produktspecialister fra vores kontorer i Kina, der har detailviden om produkter, leverandører og ikke mindst processer inden for værnemidler”, fortæller Per Hansen. Han er direktør for salg og forretningsudvikling og har tidligere erfaringer med OPP (Offentligt Privat Samarbejde, red.).

Det fortæller han om på et webinar arrangeret af den nyetablerede Styrelsen for Forsyningssikkerhed (SFOF), som regeringen netop har etableret.

DSV Panalpinas gruppe erfarede hurtigt, at alle normale regler for indkøb og leverandørsamarbejde var sat ud af spillet på verdensmarkedet for værnemidler, og at det var omdannet til det, Per Hansen karakteriserer som ’cowboy-land’.

LÆS OGSÅ: På rekordtid står EU-nødlager af værnemidler klar i Danmark

”Danmark er en meget lille aftager af værnemidler fra de kæmpestore kinesiske producenter sammenlignet med lande som England, USA, Frankrig, Australien o.s.v., så det var ikke nemt at få taletid hos leverandørerne”, fortæller han.

Fakta om NOST

National Operativ Stab (NOST) er et samarbejde på højeste niveau mellem myndigheder i Danmark, Færøerne og Grønland. Stabens hovedopgave er at skabe overblik, så regering og andre myndigheder har et tilstrækkeligt grundlag til at træffe beslutninger.

Det vilde vesten
DSV Panalpina trak på deres kendskab til markedet for at chartre fragtfly og fik etableret en luftbro. Logistikkoncernen erfarede hurtigt, at det var afgørende at etablere en lukket forsyningskæde hele vejen fra den kinesiske leverandør til en dansk lufthavn og videre til det lokale brugssted i Danmark. Der var nemlig eksempler på, at varerne simpelthen forsvandt undervejs, hvis flowet gik i stå et sted, eller hvis transportvejen gik via et andet land, eller hvis afhentning af varer hos leverandøren ikke skete klokken 14.00 som aftalt, men kl. 14.20.

”Markedet var det rene vilde vesten. En af vores kollegaer i Kina bor 9 km. Fra Shanghai lufthavn, og han kunne fortælle, at lastbilerne holdt i kø i mere end 9 km. for at levere varer, der skulle ombord på fly. Hele verden var i panik og ville købe værnemidler”, fortæller han og tilføjer, at de kinesiske myndigheder ret tidligt indførte fuld fortoldningsprocedure for varerne, fordi Kina havde opdaget, at der var eksempler på værnemidler i meget dårlig kvalitet. De ville forhindre varer, der ikke overholder kvalitetstandarder. Men det betød så enorme flaskehalse ved lufthavne og senere i havne, da transporten på et senere tidspunkt overgik til søtransport. Senere da de kinesiske myndigheder lettede på kontrollen, opstod der kraftige ketchup-effekter.

Om Styrelsen for Forsyningssikkerhed

Styrelsen for Forsyningssikkerhed er en ny styrelse, der blev etableret på Justitsministeriets område i august 2020. Styrelsen har siden oprettelsen haft fokus på håndteringen af den aktuelle situation vedr. COVID-19 i forhold til opbygning og styring af lagre for værnemidler, forbrugsstoffer og andet kritisk udstyr. Samtidig understøtter styrelsen sundhedsmyndighedernes testindsats i forbindelse med COVID-19. Styrelsens opgave er herudover at understøtte samfundets beredskab i forbindelse med kriser, hvor der kan forudses knaphed på særligt kritiske ressourcer mv. Læs mere på sfos.dk

Stram styring og hurtige beslutninger
”Vi afholdt daglige møder med National Operativ Stab (NOST) og med vores stab i Kina for at følge situationen så tæt om muligt. Vi etablerede et såkaldt War Room med nøglepersoner. Al information og overblik blev samlet i War Room, og alle beslutninger blev centreret om to personer, så beslutningshastighed kunne blive høj. Det mener vi var afgørende for en tæt og effektiv styring”, fortæller Per Hansen.

LÆS OGSÅ: Stresstest de sundhedskritiske forsyningskæder

Han fremhæver fem læringer fra den ekstraordinære situation:

1. Gennemsigtighed og åbenhed i data var afgørende for at skabe effektiv sporing af varer og et effektivt vareflow. Alle skal til enhver tid digitalt kunne se, hvor i kæden en given ordre befinder sig.
2. Unikke ordrenumre gør livet langt lettere i en krisesituation. Det vanskeliggør arbejdet markant, hvis alle led i forsyningskæden anvender deres eget ordrenummer, så et givent vareparti kan have fire eller seks forskellige ordrenumre.
3. Tæthed mellem de centrale aktører er essentielt, kontakt dagligt eller flere gange dagligt er vigtigt.
4. War Room-tilgangen er en stor fordel, fordi den centraliserer overblik og beslutningskraft. Det giver bedre og hurtigere beslutninger i en tid, hvor hastighed er helt afgørende.
5. Husk at fejre succeserne undervejs, det kan være vanskeligt at fastholde energi og motivation for alle medarbejdere, som er under hårdt pres og muligvis oplever meget kritisk omtale i det offentlige rum. Det er vigtigt at nære motivationen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om levering & transport 2021

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup